#تولیدبان

هکتار‌ها گلخانه در پیچ و خم کاغذ بازی اداری بلاتکلیف ماند!

سنگ اندازی نهاد‌های مسئول مانع توسعه گلخانه‌ها در سال جهش تولید شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی متقاضیان احداث گلخانه برای دریافت وام و تسهیلات از بانک کشاورزی درگیر کاغذ بازی‌های اداری هستند. سرمایه‌گذاران بعد از ماه‌ها دوندگی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی استعلام مجوز تامین آب، برق، گاز، نقشه های اجرایی طرح پروانه تاسیس و پروانه ساختمان را از بخشداری یا شهرداری محل می‌گیرند اما بعد از مراجعه به بانک کشاورزی برای دریافت وام با درخواست مجدد استعلامات انجام شده رو به رو می‌شوند و بعد از ۸ ماه دوندگی دست خالی بر می‌گردند.

به گفته برخی سرمایه‌گذاران بعد از احداث سازه اولیه برای تجهیز گلخانه و آغاز فعالیت نیاز به مجوز حصار و دیوار کشی دارند ولی اینجا هم با مشکل بروکراسی اداری مواجه می‌شوند. این سرمایه‌گذاران به دلیل نداشتن مجوز دیوارکشی و نبود امنیت نتوانسته‌اند اقدام به ساخت گلخانه کنند و در نهایت کار متوقف شده است.

دریافت عوارض سازه از سوی شهرداری هم از دیگر مشکلات این سرمایه‌گذاران است که به گفته این متقاضیان غیر قانونی است، زیرا گلخانه جزء سازه‌های کوچک مقیاس هست و این سازه‌ها تغییر کاربری محسوب نمی‌شوند و نباید عوارض بپردازند. برای حل مشکلات این متقاضیان تولید اول به سراغ سازمان نظام مهندسی کشاورزی رفتم.

دریافت وام برای احداث گلخانه نیازی به استعلام ندارد

رسول کریمی معاون برنامه‌ریزی و کار آفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: متقاضیان احداث گلخانه که مجوز تامین آب، مجوز برق، مجوز گاز، نقشه‌های اجرایی طرح، آزمایش آب، پروانه تاسیس و پروانه ساختمان از بخشداری یا شهرداری آنها از سوی سازمان نظام مهندسی تایید شده است برای دریافت وام از بانک نیازی به استعلام موارد ذکر شده ندارند.

او افزود: وزیر جهاد کشاورزی بارها به بانک کشاورزی برای تسهیل در دریافت وام نامه زده که نیازی به استعلام مجدد از سوی بانک نیست اما بانک کشاورزی توجه نمی‌کند.

همکاری ناقص نظام مهندسی کشاورزی با بانک‌ها

پویا فر مدیر کل اعتبارات بانک کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  علت استعلام مجدد بانک را اعلام نکردن قیمت از سوی نظام مهندسی کشاورزی عنوان کرد و گفت: برای ما استعلام قیمت مهم است. سازمان نظام مهندسی کشاورزی قیمت را اعلام نمی‌کند.
 
به گفته این مقام مسئول قیمت گلخانه در طرح‌ها اعلام می‌شود ولی هزینه انشعاب آب، برق و گاز را به صورت دقیق در پروانه تاسیس مشخص نمی‌کند.

او افزود: تاکنون اخطار یا نامه‌ای از طرف وزیر جهاد کشاورزی به بانک کشاورزی در این خصوص ارسال نشده است و همکاران ما برای پرداخت تسهیلات و وام به صورت سلیقه‌ای برخورد نمی‌کنند.

این مسئول بانکی ادامه داد: کشاورزانی که استعلامات مهلت دار دارند در صورت بروز هر مشکلی با مرکز ارتباط سبز در بانک کشاورزی برای حل مشکلاتشان ارتباط برقرار کنند.

همچنین سعید استاد فرج شهردار باقر شهر شهرستان ری در خصوص دریافت عوارض سازه‌های گلخانه‌ها گفت: متقاضیان احداث گلخانه‌ها اگر دیوار کشی نداشته باشند از پرداخت عوارض معاف هستند.
بیشتر بخوانید

او افزود: سازه‌های گلخانه‌ای مشروط به اینکه از مصالح ساختمانی استفاده نکنند مشمول عوارض سازه نمی‌شوند.

۸۵ درصد اهداف وزارت جهاد کشاورزی برای تاسیس گلخانه محقق شد

کامران سالم پور مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اولویت وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها طی برنامه ۱٠ ساله تا سال ۱۴٠۴، بیان کرد: طی ۴ سال گذشته قرار بود ۱٠ هزار و ۱٠٠ هکتار گلخانه را توسعه دهیم که بیش از ۸ هزار و پانصد هکتار یعنی ۸۵ درصد اهداف برنامه محقق شده است.

سالم پور ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بر سیاست حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی اهتمام دارد و دستور العمل‌های فنی و اجرایی خود را از طریق کارگروه‌های ملی برای رفع موانع توسعه تولید به استان‌ها ابلاغ کرده است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در گذشته صدور مجوزهای گلخانه‌ها ۲ ماه طول می‌کشید اما هم اکنون به ۲ هفته کاهش یافته است.

او ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تامین منابع اعتباری و پرداخت تسهیلات بانکی برای توسعه گلخانه‌ها با سود کارمزد ۱۲/۵ درصد در مناطق کمتر بر خوردار و ۱۴/۵ درصد در مناطق برخوردار است.

سالم پور اظهار کرد: در گذشته محدودیت‌هایی در خصوص توسعه گلخانه‌ها در کشور وجود داشت ولی با پیگیری‌های انجام شده حتی گلخانه‌های کوچک مقیاس از ۳٠٠ متر مربع تا ۱٠٠ هکتاری به دلیل ارزش افزوده بالا قابلیت بهره‌برداری دارند.

این مقام مسئول در پایان گفت: در صورت انجام استعلامات لازم از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی، در کمتر از ۲ ماه تسهیلات‌ متقاضیان احداث گلخانه پرداخت می‌شود و البته اگر بانک عامل نسبت به اعطای وام و تسهیلات اقدام نکند به طور موردی در استان و مرکز پیگیری خواهیم کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار