دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل می‌شود

عاملی گفت: مقرر شد وزارت آموزش و پرورش نسبت به تدوین اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی یک ماه اقدام کند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سی و ششمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و هفته پژوهش اظهار کرد: در ابتدای این جلسه گزارشی به اختصار از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره ریاست دکتر روحانی ارائه شد که بر مبنای این گزارش از شهریور ۱۳۹۲ تا آذر ۱۳۹۹، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت مستمر تشکیل شده که در مجموع ۹۹ جلسه بوده است.

او افزود: به طور متوسط سالیانه حدود ۱۴ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی هفت سال گذشته برگزار شده است. طی این سال‌ها ۷ سند ملی مانند سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی، سند ملی توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های بنیادی و سند توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین طی این دوره ۱۳ اساسنامه مربوط به نهاد‌های مهم ملی مانند اساسنامه بنیاد ایران‌شناسی، دانشگاه هنر‌های اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان، اساسنامه مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور و اساسنامه سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان و اساسنامه جایزه جهانی سردار سلیمانی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

 عاملی با بیان اینکه در این دوره تعادل نسبتا خوبی بین مصوبات حوزه علم و فناوری و فرهنگ برقرار بوده است، گفت: ۳۷% مصوبات مربوط به حوزه علم، ۳۴% مرتبط با حوزه فرهنگ و ۲۹% حوزه مشترک را شامل می‌شده است.

او اضافه کرد: طی این دوره بیش از ۵۳ گزارش از عملکرد نهاد‌ها و حوزه‌های مختلف مرتبط با علم و فناوری و فرهنگ با هدف رصد و پایش و ارزیابی امور مربوطه در صحن شورای عالی ارائه شده است. ۴۹% گزارش‌ها مربوط به حوزه علم، ۴۷% آن‌ها مربوط به حوزه فرهنگ و ۴% مرتبط با حوزه‌های مشترک بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در تشریح مصوبه اول این جلسه گفت: ماده واحده عضویت نماینده سازمان برنامه و بودجه در هیات امنای دانشگاه‌ها در این جلسه به تصویب رسید. حضور نماینده سازمان برنامه و بودجه در هیات امنای دانشگاه‌ها کمک می‌کند که مصوبات دانشگاه‌ها هم ناظر بر ظرفیت واقعی منابع مالی باشد و هم گره‌گشایی مرتبط به امور مالی و برنامه‌ای محقق شود. بنا شد وزارت آموزش و پرورش با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد‌های مربوطه نسبت به تدوین اساسنامه مرکز یا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی یک ماه اقدام کند و تدابیر همه جانبه‌ای را در اساسنامه پیش‌بینی کند.

واگذاری مسئولیت مهد‌های کودک به آموزش و پرورش

عاملی در تشریح مصوبه دوم جلسه اظهار کرد: با توجه به مدیریت دو تکه مهد‌های کودک که بخشی از آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش و بخشی دیگر بر عهده سازمان بهزیستی است و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» مبنی بر اهمیت این دوره و ساماندهی مهد‌های کودک، طبق ماده واحده‌ای متمرکز شدن امور مهد‌های کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز؛ برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت و ارزیابی بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد و از این پس هیچ نهاد دیگر نمی‌تواند نسبت به صدور مجوز اقدام کند.

او اضافه کرد: بدیهی است همه مهد‌های کودک دارای مجوز می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و باید طی یک فرآیند نسبت به تمدید مجوز‌ها جهت احراز استاندارد‌های لازم از وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند که جزئیات مربوط به وظایف آموزش و پرورش در حوزه مهد‌های کودک به جلسه آتی این شورا موکول شد.

عاملی بیان کرد: همچنین مقرر شد وزارت آموزش و پرورش با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد‌های مربوطه نسبت به تدوین اساسنامه مرکز یا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی یک ماه اقدام کند و تدابیر همه جانبه‌ای را در اساسنامه پیش‌بینی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حال حاضر فقط ۵/۷% گروه سنی در سند مهد کودک در مهد‌های کودک نگهداری می‌شوند که ۸۰% آن‌ها در سن پیش دبستانی هستند. همچنین از سه میلیون جمعیت در سن پیش دبستانی که مربوط به سنین ۴ تا ۵ سال می‌شود، حدود یک میلیون که عمدتا ۵ ساله‌ها هستند به مدارس پیش دبستانی می‌روند، لذا عملا راهبری این کار مهم در آموزش و پرورش ظرفیت سازی شده است.

عاملی گفت: این نگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صورت جدی وجود دارد که ما نیازمند سرمایه‌گذاری جدی برای این دوره سنی مهم که کودکان از بالاترین ظرفیت یادگیری برخوردار هستند، صورت گیرد. کودکان ما در این سنین توانایی بالایی برای یادگیری مهارت فردی و اجتماعی و مهارت مرتبط با زندگی و اجتماعی شدن را دارند.


بیشتر بخوانید


او افزود: این دوره از ظرفیت بسیار بالایی برای توانمندی در حوزه تعلیم و تربیت، اخلاق و کرامت انسانی، اخلاق فردی و اجتماعی برخوردار است و محور اصلی تعلیم و تربیت در دوره کودکی؛ خانواده و پدر و مادر هستند که موفقیت در تعلیم و تربیت مستلزم همکاری و همیاری مدرسه و خانواده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.