روایتی از مقاومت سپیدپوشان در برابر کرونا

پرستاران که به عنوان فرشتگان سپیدپوش، تلاش برای سلامت مردم را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند این بار وارد کارزار مبارزه با هجمه سیاهی به نام "کرونا" شده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بیش از ۱۰ ماه از ورود ویروس کرونا و شیوع این بیماری  در کشور می‌گذرد و تاکنون سه موج شیوع آن را از سر گذرانده‌ایم که در این میان بیش از یک میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۵۰ هزار نفر براثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان پرستاران و پزشکانی که در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند بخصوص آن‌ها که در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها فعالیت دارند، روزهای سختی‌ و فشار‌هایی از جنس دیگر را تجربه کرده اند و گرچه خود و خانواده‌شان به صورت قطعی، به دلیل ارتباط نزدیک با افراد مبتلا در معرض خطر بودند، اما باز هم در سنگر سلامت و اخلاق ماندند و صحنه را خالی نکردند.

ماندند و در هجمه همه ترس‌ها و آزردگی‌های روحی و روانی با عشق و تمام وجود کار کردند و به تیمار بیماران و همراهیان نگران، عصبانی و ناامید پرداختند و گرچه همانند همه انسان‌ها دچار خستگی و حتی بریدن از ادامه راه به دلیل این همه فشار روانی شده بودند باز هم ایستادگی کردند تا جان خود را فدای جان انسان‌هایی کنند که حتی آن‌ها را نمی‌شناسند.

سختی‌هایی از این جنس در کنار فشار‌های ناشی از رفتار‌های تندخویانه همراهیان بیماران و فوت شدگان، فشار کار ناشی از وخامت حال بیماران، ندیدن اعضای خانواده و عزیزانشان به واسطه شرایط تحمیلی ناشی از شیوع بیماری، تنها نمای کلی از زندگی پرستاران در جبهه مقابله با کرونا است.

روز پرستار که همزمان با سالروز میلاد حضرت زینب (س) نامگذاری شده است فرصتی مغتنم برای بیان شمه‌ای از این تلاش و زحمات و هشدار به خانواده‌ها به واسطه نزدیک شدن به شب یلدا است که برگزاری دورهمی‌های این مناسبت می‌تواند موج دیگری از شیوع کرونا را در کشور به راه بیندازد.
 
پرستاران کرونا
 
از شب چله، سیاهی کرونا به جا نگذاریم

راضیه رادفرد سرپرستار بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) در این زمینه با بیان اینکه نفس ما با نفس نفس زدن بیمارانمان به شماره می‌افتد گفت: کمی دیگر صبر و تحمل داشته باشیم و مراسم شب چله و جشن‌ها را بخاطر عزیزانمان به بعد موکول کنیم تا عزیزانمان کنارمان بمانند.

او که حدود ۱۸ سال به عنوان پرستار خدمت می‌کند و از ابتدای شیوع کرونا همراه با تیم بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) در مبارزه با بیماری کرونا همکاری و همراهی داشته است، افزود: مدتی است که حال خوشی نداریم، همه پرستاران و کادر درمان با طولانی شدن شیوع کرونا خسته شده‌اند ولی با این همه لحظه‌ای از تلاش و کوشش دست نمی‌کشند و حاضرند جان خود را از دست بدهند تا بیماران از این بیماری رهایی یابند و به کانون خانواده‌های خود بازگردند.

سرپرستار بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) با قدردانی از همه بخش‌های تیم درمان، ادامه داد: به خاطر جایگاه شغلی خود از نزدیک شاهد تلاش و زحمات این عزیزان بوده و هستم و پاداش این سنگرداران سلامت قابل محاسبه نیست و فقط در نزد خداوند و بارگاه احدیت قابل ارزش‌گذاری است، زیرا پرستاری شغلی نیست که کسی بخواهد با مسائل مادی به آن ارزش گذاری کند.
 

بیشتر بخوانید


رادفرد بیان کرد: پرستاران بازوان اصلی مبارزه با بیماری کرونا و در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، آن‌ها تمام لحظات زندگی خود را با لحظات خوش و ناخوشی بیماران سپری کرده اند و با خوشی آن‌ها خوش و با ناخوشی آن‌ها دلگیر و گرفته می‌شوند.

او تصریح کرد: مردم باید بیایند و ببینند زمانی که بیمار دچار وضعیت بحرانی می‌شود و نیاز به مراقبت و شرایط احیا دارد چه لحظاتی بر کادر درمان و بویژه پرستاران می‌گذرد، تمام پرستاران با جان و دل برای احیا و برگرداندن بیمار به زندگی تلاش می‌کنند و زمانی که بیمار چشم از دنیا فرو می‌بندد، حلقه بستن اشک در چشمان تمام پرستاران و قلب شکسته آنان تنها چیزی است که برای همه ما از بیماری که مدت ها مورد مراقبت قرار گرفته است ، باقی می‌ماند.
 

بیشتر بخوانید


سرپرستار بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) تاکید کرد: پرستاران از ابتدای صبح در صف تحویل گان و ماسک هستند و بعد با لباسی که شاید سختی تحمل آن وصف کردنی نیست بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و به حق این عزیزان مدافعان سلامت نام گرفته‌اند.

رادفر اظهار کرد: شیب ابتلا به کرونا در حال حاضر نزولی است و بحران بیماری کرونا نشان داد که باید با رعایت کردن شیوه نامه های بهداشتی این شیب نزولی را حفظ کنیم و رفتار‌های پرخطر را کنار بگذاریم شاید بتوانیم بر بیماری غلبه کنیم و در غیر این صورت شاهد افزایش میزان مرگ و میر‌ها خواهیم بود.

او افزود: چه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که می‌توانستند ستون خانواده بمانند ولی امروز به دلیل ابتلا به این بیماری دیگر کنار ما نیستند و در خاک آرام گرفتند و ما به علت  رعایت نکردن اصول بهداشتی چه دانسته و چه ندانسته باعث این وضعیت شده‌ایم.

سرپرستار بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) با بیان اینکه مردم باید بدانند کادر درمان و پرستاران همه اعضای خانواده خودشان هستند و اگر مراعات نکنیم این عزیزان نیز خسته و درمانده می‌شوند، ادامه داد: باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بویژه در شب یلدا به حفظ روحیه پرستاران کمک کنیم.
 
روایتی از مقاومت سپیدپوشان سلامت در برابر کرونا
 
کرونا عامل تجربه تلخ‌ترین خاطرات
 
امیر حسنی یکی دیگر از پرستاران بخش کرونا بیمارستان امام رضا (ع) نیز که ۹ سال سابقه کار دارد و تاکنون ۲ بار به کرونا مبتلا شده است، گفت: همسرم هم پرستار است و بعد از من او نیز به کرونا مبتلا شد و با وجود دختر ۱۳ ماهه خود تجربه سختی را در این زمینه داشتیم.

او با بیان اینکه برای حفظ جان تنها فرزندم و به رغم اینکه شیرخوار بود ناچار شدیم او را نزد خانواده پدری گذاشته و از خودمان دور کنیم تا بهبودی حاصل شود، افزود: من پرستار بخش عفونی بیمارستان هستم که در زمان آغاز شیوع و همه‌گیری کرونا این بخش با اعلام کد بحران به بخش کرونا  تبدیل شد و تاکنون هم در این بخش خدمت کرده‌ام.

پرستار بخش کرونای بیمارستان امام رضا(ع) ادامه داد: در روز اول اعلام که به عنوان اولین بخش پذیرای بیماران کرونایی بودیم، ترس و وحشت بسیار به دلیل ناشناخته بودن این ویروس و عوارض ناشی از آن همه ما را فراگرفته بود و مجبور بودیم با افزایش سریع اطلاعات حرفه‌ای و دانش خود هم پذیرای بیماران و هم خانواده آن‌ها و همچنین امید بخشی به آنان باشیم.

حسنی با بیان اینکه در آن زمان هیچ کس بطور دقیق نمی‌دانست علائم بیماری، راه‌های بهبود و حتی پیشگیری چیست، بیان کرد: در یکی از این روز‌ها که مسئول شیفت بودم و با ۶ همکار دیگر در حال خدمت بودیم یکی از بیماران ۳۵ ساله که تحت مراقبت بود و تازه صبحانه‌اش تمام شده بود و در حالت طبیعی قرار داشت به ناگاه دچار ایست تنفسی شد.

او تصریح کرد: در حالی که همه ما برای احیا به بالین او مراجعه کردیم، به ناگهان یکی دیگر از بیماران که زنی ۶۰ ساله بود نیز در اتاق دیگر کد بحران گرفت و همزمان بیمار دیگری که جوان ۳۸ ساله بود نیازمند انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه شد و به ناچار مجبور بودیم هر سه بیمار را همزمان خدمت دهیم، اما متاسفانه به دلیل وخامت حالشان و شدت عوارض در همان روز هر سه بیمار را از دست دادیم.

این پرستار بخش کرونا تاکید کرد: آن روز یکی از سخت‌ترین روز‌های کاری و تلخ‌ترین خاطره ماندگار از این ایام برای من و همکارانم بود.

حسنی با بیان اینکه باید با توجه به تجربه‌های گذشته و اکنون نسبت به بیماری‌های واگیردار و مواردی از این دست به سوی فرهنگسازی برویم و بخصوص برای مقابله با کرونا به تقویت آموزش‌ها بپردازیم گفت: در این زمینه آموزش کودکان از اهمیت و ارزش فوق‌العاده برخوردار است.

او افزود: در موضوع کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی باید از ظرفیت کودکان و آموزش موثر به آن‌ها برای آموزش غیرمستقیم خانواده استفاده کرد.

این پرستار ادامه داد: این امر موجب می‌شود کودکان به عنوان اعضای همراه و کنار خانواده همیشه بر این موارد حساس بوده و به اجرای هرچه بهتر اصول بهداشتی کمک کنند.

حسنی بیان کرد: توجه مردم به هشدارها، محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها امری ضروری است و می‌توان با اندکی دوری از یکدیگر و حفظ روابط از راه دور و عدم برگزاری دورهمی‌ها و جشن‌هایی مانند شب یلدا، برگزاری این مراسم را در سلامت کامل به بعد موکول کرد.
 
ابتلای پرستاران به کرونا


ابتلای چهار هزار پرستار به کرونا در خراسان رضوی

 
محسن گچپزان رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد و شهرستان‌های تابعه گفت: تاکنون حدود چهار هزار پرستار در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

 او با بیان اینکه در این مدت ۹ نفر از همکاران پرستار به علت شدت عوارض ناشی از کرونا حین خدمت جان خود را از دست داده‌اند، افزود: همکاران ما در دوران شیوع کرونا با وجود کمبود نیروی انسانی و چالش‌ها و مشکلات بسیار از هیچ تلاشی برای نجات بیماران و خدمت به آن‌ها دریغ نکردند.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد و شهرستان‌های تابعه ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۰ هزار پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

گچپزان بیان کرد: پرستاری یکی از شاخه‌های تخصصی علوم پزشکی است که شاغلان این رشته از مقاطع کارشناسی تا دکتری در گرایش‌های متنوع تحصیل می‌کنند.

او تصریح کرد: این شغل، یکی از مشاغل حساس و سختی است که شاغلان آن از جان و جوانی خود در خدمت و پرستاری از بیماران مایه می‌گذارند.
 
کمبود نیروی انسانی، یکی از چالش های پرستاران

رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد و شهرستان‌های تابعه، کمبود نیروی انسانی را یکی از مهمترین چالش‌های پرستاری به ویژه در دوران شیوع کرونا عنوان کرد و ادامه داد: کمبود نیروی پرستاری باعث می‌شود پرستار با خستگی نوبت‌های طولانی خدمت را بگذراند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۶۵۱ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کرونا تاکنون جان ۵۳ هزار و ۲۷۳ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۸۶۵ هزار و ۴۷۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۷۵ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۷۵ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۸۳۶ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۵۲ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۲۵۸ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار‌های رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشور‌های جهان دارد.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار