عروسک رقیب زعفران در سبد سوغات مشهد شد

مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد گفت: عروسک سازی می‌تواند به عنوان یکی از سوغاتی‌های مشهد در سبد سوغات زائر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی قناویزچی مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد گفت: تاکنون ۹۳ کارگاه در حوزه عروسک سازی در مشهد شناسایی شده که یکی از تولیدات کارافرینان مشهدی با ارزش افزوده بالا محسوب می‌شود.

او افزود: بر اساس نظر کارشناسان در سال ۹۷ گردش مالی سوغات در خراسان رضوی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان و سهم چین و هند و دیگر کشور‌های خارجی از کالا‌های سوغات در بازار مشهد تا ۴۵ درصد بوده است که این نشان دهنده سهم پایین تولیدات ما در سبد سوغات زائر است.

مدیر کل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به تولید مواد اولیه عروسک سازی در استان و همچنین استفاده از مواد اولیه بومی برای تولید عروسک، وجود نیروی اشتغال و حجم زیاد زائر در مشهد، عروسک سازی می‌تواند به عنوان یکی از سوغاتی‌های مشهد در سبد سوغات زائر قرار گیرد.

قناویزچی بیان کرد: عروسک سازی در مشهد علاوه بر ایجاد فرصت برای تولید اشتغال در بحث اقتصاد با کیفی سازی آن می‌تواند علاوه بر اینکه به عنوان نماد فرهنگی و هویتی مشهد معرفی شود و عروسک‌هایی با نام و هویت مشهد برجسته شوند، ظرفیت صادرات به کشور‌های دیگر را فراهم نماید.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه عروسک سازی نیاز به زیرساخت و کارگاه ندارد و بسیاری از بانوان در منازل خود این کار را انجام می‌دهد می‌طلبد که تمام مجموعه‌ها در بحث کیفی سازی، تولید، مونتاژ و برای قرار گرفتن آن در سبد سوغات زائر و کمک به اقتصاد شهر مشهد ورود پیدا کنند و معین اقتصادی شهرداری مشهد نیز با ایجاد بازار فروش، ساماندهی و با نقش تسهیل گری، مشکلات کارآفرینان حوزه عروسک را مرتفع می‌سازد.

مدیر کل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد تاکید کرد: در حوزه عروسک سازی ما با برخی مشکلات و معضلات مواجه هستیم که مهمترین آن این است که این حوزه، متولیان مختلفی، چون سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، سازمان صمت، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و مجموعه‌های دیگر دارد؛ همچنین ما با یک سری موضوعات فرهنگی و بحث هویت سازی این عروسک‌ها با تنوع زیاد خود را شاهد هستیم.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.