زلزله درکمین خانه‌های چوبی و گلی خرو

زلزله سال ۹۱ خساراتی به بافت فرسوده خرو وارد کرد از آن سال، بحث نوسازی این بافت مطرح شد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،وقتی در محلات خرو سفلی و علیا به ساختمان‌ها می‌نگری از یک سو مسحور زیبایی خانه‌های چوبی و گلی می‌شوی و از سوی دیگر نگران می‌شوی که اگر زلزله‌ای رخ دهد چه اتفاقی برای این خانه‌ها وساکنان آن‌ها می‌افتد، همچنان که در سال ۹۱ زلزله‌ای ۵/۵ ریشتری خسارت‌های قابل توجهی به ساختمان‌های این دو محله وارد کرد که خوشبختانه خسارت‌های جانی نداشت، اما زنگ خطری بود برای توجه به بافت فرسوده این دو محله که هشت هزار نفر جمعیت را دربرمی گیرد، پس از زلزله سال ۹۱ و بازدید مسئولان قرار شد قطعات زمین‌های ۲۰۰ متری به دو خانوار واجد شرایط واگذار و در قالب مسکن مهر خانه‌های دو طبقه ساخته شود و برای تعداد ۵۸ قطعه زمین پروانه ساختمانی صادر شد، اما حالا پس از گذشت هشت سال از آن تصمیم، قدرت ا... ابک مدیر کل راه و شهر سازی خراسان رضوی می‌گوید: تاکنون فقط یک نفر توانسته است در فاز ۴ خانه‌ای بسازد و در آن ساکن شود.

زلزله در کمین است

در سال ۹۱ زلزله‌ای با مقیاس ۵/۵ ریشتر شهر خرو را لرزاند هر چند که خوشبختانه وقوع این زلزله تلفات جانی نداشت، ولی خسارت‌هایی به دو محله علیا و سفلی که بافت خانه‌های آن از گل و چوب و عموما فرسوده است، وارد کرد و همین مقیاس بالای وقوع زلزله باعث شد که پای خیلی از مسئولان استانی و کشوری به شهر خرو باز شود و هر کدام برای تسکین آلام دل ساکنان این دو محله قول‌هایی از جمله واگذاری زمین رایگان، وام بلاعوض، وام‌های کم بهره به مردم دادند که یکی از آن‌ها ایجاد محله فاز ۴ در قالب مسکن مهر در شهرک امام رضا (ع) شهر خرو بود تا بدین گونه جمعیت بافت فرسوده دو محله علیا و سفلی به محله جدید مهاجرت کنند و بافت فرسوده تخلیه شود.

گلایه ساکنان خرو

رحمانی یکی از ساکنان محله خرو علیا می‌گوید: در همان سال ۹۱ پس از وقوع زلزله و بازدید‌های فراوان مسئولان از شهر خرو و استقرار نمایندگی بنیاد مسکن در این شهر قرار شد زمین‌های ۲۰۰ متری برای هر دو خانوار و اسکان جمعیت این محله‌ها پس از استعلامات و دریافت مبالغی برای صدور پروانه در قالب مسکن مهر واگذار شود که پروانه ساختمانی از سوی شهرداری صادر شد، ولی تاکنون زمینی واگذار نشده است و در همان زمان با توجه به قول مسئولان برای تسهیل در واگذاری و اعطای وام کم بهره متاسفانه شرایط سختی برای متقاضیان زمین‌ها مطرح شد که موجب دلسردی آن‌ها شد و مسئولی هم پاسخ گو نبود.

حیدری یکی دیگر از متقاضیان زمین مسکن مهر هم می‌گوید: ما در سال ۹۱ به قول و وعده مسئولان خیلی دلگرم بودیم و برای زمین‌های مسکن مهر هر نفر ۶۵۰ هزار تومان هزینه کردیم تا پروانه ساختمانی صادر شد.
 
هشت هزار نفرجمعیت دو محله علیا و سفلی

حسین قدمیاری رئیس شورای اسلامی شهر خرو هم در خصوص فرسوده بودن خانه‌های دو محله علیا و سفلی می‌گوید: محله‌های علیا و سفلی که دو محله پرجمعیت شهر هستند بیش از هشت هزار نفر جمعیت دارند و تهدید‌هایی از جمله قرار گرفتن روی گسل زلزله، رانش زمین و کوهستانی بودن و خطر وقوع سیل همواره باعث نگرانی ما و تهدید جان همشهری هایمان است و ما تاکنون مکاتباتی با مسئولان مرتبط استانی و کشوری داشته ایم که نتیجه‌ای حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید


او ادامه می‌دهد:مسئولان باید بافت فرسوده این دو محله شهر خرو را با نگاه ویژه ببینند و علاج واقعه را قبل از وقوع حادثه‌ای کنند و چنان چه حادثه ناگواری همچون زلزله در این دو محله اتفاق بیفتد دسترسی و امداد رسانی قطعا با مشکلات فراوان همراه خواهد بود و چه بسا غیر ممکن باشد.

سکونت یک نفر در فاز چهار مسکن مهر

قدرت ا... ابک مدیر کل راه و شهر سازی استان هم درباره سرنوشت احداث مسکن در فاز ۴ شهرک امام رضا (ع) برای دو محله فرسوده خرو می‌گوید: سهم ما در فاز ۴ شهرک امام رضا (ع) ۳۳۸ قطعه زمین است که در همان سال ۹۱ برای تعداد ۵۸ قطعه زمین، پروانه ساختمانی صادر شد و مقرر شده بود که هر قطعه زمین ۲۰۰ متری به دو خانواده در قالب مسکن مهر واگذار شود تا به صورت دو طبقه ساخته شود که تاکنون فقط یک نفر توانسته است در فاز ۴ خانه‌ای بسازد و ساکن شود، اما با توجه به این که پروانه ساختمانی زمان داشته و پس از مهلت مقرر منقضی شده است زمین‌ها را خلع ید کرده و پس گرفته ایم.

او ادامه می‌دهد: پرونده مسکن مهر بسته شده و جایگزین آن طرح اقدام ملی مسکن است. تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم مکاتبه با وزارتخانه و باز کردن سایت جامع اقدام ملی مسکن برای شهر خرو است تا متقاضیان مسکن برای ثبت نام اقدام کنند.

این مقام مسئول در خصوص استقبال خروی‌ها از ثبت نام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن هم می‌گوید: تعداد هزار و ۲۵ نفر در سامانه ثبت نام کرده اند که بعد از پالایش ۵۰۰ نفر واجد شرایط بوده اند و تاکنون چهار نفر اقدام به تشکیل پرونده کرده اند و تنها یک نفر موفق به واریز وجه و افتتاح حساب شده است.

سلیمانی فرماندار شهرستان زبرخان هم می‌گوید: نوع ساختار منازل و وجود فرسودگی خانه‌های دو محله خرو دغدغه ما هم بوده است و ما از شهروندان شهر خرو درخواست می‌کنیم در سامانه جامع اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند تا در ادامه روند کار فرمانداری مکاتباتی را برای تسهیل در واگذاری و ساخت منازل متقاضیان انجام دهد.

قرارداد‌های سال ۹۱ منقضی شده است

مصطفی قدمیاری شهردار شهر خرو نیز در این باره می‌گوید: پس از وقوع زلزله در سال ۹۱ و بازدیدی که صلاحی استاندار وقت از این شهر داشت نمایندگی بنیاد مسکن در این شهر دایر شد.

او ادامه می‌دهد: پس از استقرار نمایندگی بنیاد مسکن مقرر شد محله فرسوده فاز بندی و به ترتیب اولویت جمعیت این محله تخلیه شود و با واگذاری زمین رایگان و مبلغ ۱۲ میلیون تومان وام بلاعوض و ۲۵ میلیون تومان وام ساخت مسکن جمعیت این محله به محله جدید در فاز ۴ شهرک امام رضا (ع) مهاجرت کنند.

این مقام مسئول می‌گوید: هر روز تعداد زیادی از خانواده‌ها که در آن زمان مبالغی برای صدور پروانه واریز کرده اند به شهرداری مراجعه می‌کنند و ما را متولی واگذاری زمین می‌دانند و با توجه به مکاتبات فراوانی که از سوی شهرداری خرو با بنیاد مسکن و مسکن و شهرسازی در خصوص واگذاری زمین‌های فاز ۴ انجام شده، تنها پاسخی که از طرف مسئولان به ما داده شده، منتفی شدن مسکن مهر است و قرارداد‌های سال ۹۱، چون زمان ساخت داشته منقضی شده است.
 
منبع: خراسان

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.