پلنگ‌هایی که یکی پس از دیگری از بی تدبیری جان می‌دهند

دو پلنگ طی دو هفته به دلیل بی توجهی تلف شدند که سازمان محیط زیست باید بابت این بی تدبیری پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از دوهفته از به تله افتادن پلنگ بشاگرد (هرمزگان) در تله‌ی آهنی (بالان) نمیگذرد حادثه‌ی تلخی که منجر به قطع دست این پلنگ زیبا از ناحیه کتف، اسارت در یک قفس چند متری، توله کشی و زندگی تا پایان عمرش در باغ وحش منجر شد.
حال شنیدیم یک پلنگ دیگر این بار در فاریاب کرمان اسیر (بالان) شده است، اما اینبار گفته می‌شود متخلفین جان حیوان را نیز گرفته و جسدش را سوزانده اند.
فرزاد علیزاده فعال حقوق حیوانات در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص این موضوع اظهار کرد:در این که این نوع تله‌ی مرگبار به صورت غیر مجاز ساخته و بصورت غیر قانونی فروش میرسد شبهه‌ای در کار نیست، اما آنکه آیا نظارت و کنترلی در این خصوص صورت می‌گیرد بدون شک دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان حفاظت محیط زیست باید در این خصوص پاسخگو باشد.

وی افزود: متاسفانه این نوع تله عموما توسط عشایر یا روستائیان گله دار برای محافظت از دام هایشان نصب می‌شود.

علیزاده می‌گوید: وقتی ورود دام به مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست زیستگاه جانورانی همچون پلنگ، گرگ و دیگر شکارچیان طبیعی که طعمه‌ی آن‌ها بواسطه‌ی جاده کشی، وجود معادن، توسعه‌ی شهری و روستائی و مهمتر از همه شکار از بین رفته است نادیده انگاشته می‌شود، طبیعی است که این حیوانات که در حالت طبیعی کیلومتر‌ها از انسان‌ها دوری می‌کنند وارد روستا‌ها شده و به دام روستائیان حمله می‌کنند.

فعال حقوق حیوانات ادامه داد: یکی دیگر از معضلاتی که ورود احشام به مناطق چهارگاه درپی دارد ورود سگ‌های گله به این مناطق و تولید دردسر برای حیات وحش آن منطقه است امری که در نهایت قرار است به پای سگ‌های بلاصاحب نوشته شود و فرمان قتل عامشان صادر شود.

وی افزود:در صورتی که سازمان دامپزشکی به سادگی می‌تواند جلوی اینکار را از راه ملزم کردن روستائیان به عقیم سازی و رها نکردن سگ‌ها انجام دهد.


بیشتر بخوانید


چند سال پیش در طرحی قرار شد شرکت‌های بیمه خسارات روستائیان بابت تلف شدن احشامشان را پرداخت کنند متاسفانه این طرح شکست خورد و سازمان محیط زیست آن را پیگیری نکرد.

جدای از مجازات حبس برای متخلفی که اقدام به استفاده از این تله‌ی مرگبار (بالان) می‌کند که بین سه تا شش ماه است، ازبین بردن این گونه جانوری یعنی پلنگ سه ماه تا سه سال حبس دارد ۱۲۰ میلیون تومان هم جریمه‌ی کشتار و تلف کردن این گونه‌ی جانوری در قانون در نظر گرفته شده است.

قرار است این جریمه‌های نقدی که البته اطلاع داریم تاکنون از متخلفین دریافت نشده است، پس از دریافت به خزانه داری کل دولت واریز شود.

علیزاده در خصوص حفاظت از مناطق چهارگانه اظهار کرد:فراموش نکنید که نیروی محیط بان موجود در کشور ما یک دهم استاندارد‌های جهانی است و نمی‌توان از این نیرو‌های کم تعداد با حقوق ناچیز که در مواجهه با شکارچیان و متخلفین نیز بدون پشتوانه قانونی در حال حراست از حیات وحش این سرزمین هستند بیش از این انتظار داشت.

فعال حقوق حیوانات در ادامه بیان کرد: بنظر می‌رسد شدت یافتن جریمه‌های صید و شکار و اهتمام بیشتر قوه قضائیه در دریافت این جریمه‌ها و واریز آن مستقیما به صندوق محیط زیست می‌تواند عاملی بازدارنده در برابر این حجم از تخلفات در خصوص حیات وحش سرزمین باشد.

وی با بیان اینکه حتما باید ردیف بودجه‌ای برای تخصیص خسارت به کشاورزان و دامداران روستا‌های مجاور مناطق چهارگانه در نظر گرفته شود، تصریح کرد:یکی دیگر از معضلات موجود وجود بیش از ۸۰ میلیون دام (فقط سنتی) در کشور است که دلیل آن افزایش تقاضای روزافزون مردم برای مصرف گوشت است.

این درحالی است که دانشمندان در سراسر جهان نسبت به افزایش تولید گاز‌های گلخانه‌ای هشدار‌های جدی صادر کرده اند میدانیم که یکی ازدلایل اصلی تولید گاز متان در جهان دامپروری و صنایع وابسته به آن است.

در نتیجه دور از انتظار نیست که گوشت (پروتئن‌های حیوانی) و عطش تقاضا برای تولید و مصرف آن را یک اقدام ضد محیط زیستی دانست.

متاسفانه برای پیگیری موضوع مورد نظر هیچ یک از مسئولان سازمان محیط زیست پاسخگو نبوده و این نشان از بی توجهی این سازمان به مساله حیات وحش و زیستگاه های حفاظت شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
خواهشا محیط زیست پی گیری نماید عشایر خود مسئول محافظت از احشام و چهارپایان خود می باشند، نه اینکه برای پلنگ ها تله گذاری نماید .ذات پلنگ در شکار هست و ما باید هر روز شاهد تلفات در پلنگ ها بخاطر سودجویی یک عده و بی تدبیری و ناهماهنگی مسئولان و خودخواهی عشایر باشیم........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
کار خود ودور واطرافیان محیط زیستیاست.که محیط زیست اطلاعات میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خداییش فرهنگ سازی برای محیط زیست باید بگیم یا از عشایر و کشاورزی که حق داره یا محیط زیست و حیوانات کم یاب خداییش یه مدیریت میخواد چیکار دارین میکنین گند زدن برخیشون با این وضع

اثار باستانیمون فرهنگ و تمدن وباید توی اروپا دنبالش بگردیم حیات وحشمون هم فقط عکسهاش میمونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
دیگه هیچی مهم نیست همه چیمون مثل هم هست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۰۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مگه چقدر ارزش مالی داره که این حیوان رو بکشی بعد بسوزونیش؟ آقای قصاب میدنونی چرا کره زمین گرد است؟ نه ؟ اما صبر کن تا نوبتت برسه تا گردی کره زمین رو ببینی و لمس کنی. دیر نیست . دور هم نیست... وای به روزگارت. امیدوارم نوشته منو بخونی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ما هم از بی تدبیری داریم نابود می شیم.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۰۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
با بی تدبیری انرژی هسته ایمون را که مدافع جان و سلامت و بهداشت مردم بود را از دست دادیم هنوز هم روی این پافشاری می کنند که کارمون درست بوده و جوابگو نیستند.انتظار داری مسئولین محیط زیست برای از دست رفتن دو پلنگ جوابگو باشند!!!!نگارنده عزیز انگار خبر نداری اینجا ایرانه همان ایرانی که در زمان نه چندان دور رییس دانشگاه یکی از شهر هایش به نام تبریز یک خرس نایاب را که وارد دانشگاه شده بود و میشد زنده دستگیر کرد و به دامن طبیعت برگردوند با افتخار با اسلحه کشتش.رییس دانشگاه .!!!!!بله رییس دانشگاه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
افزايش جمعيت انسانها، نابودي محيط زيست و حيات وحش رو بدنبال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بهبود فریبا کجایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
غفلت فقط کار مردم نیست شما چیکار کردین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
میثم.
۰۳:۲۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدا لعنتشون کنه آخه چجوری میتونن چنین کاری با این حیوان زیبا و زبان بسته کنن مگه چکارشون کرد خب اگه یکی به محل زندگی ما انسانها تعرض کنه چکار کنیم آیا فقط نگاه میکنیم لین حیوان هم قلمرو خاص خودشو میخاد.درک کنید ملت؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۲:۵۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سلام ،

اینکه می گویم از لحاظ درگیری امنیتی خطرناک است ،
خیلی از فیلم شکار که در بخش فیلم سایت می گذارید مصنوعی است و حیوانات وحشی مثل شیر و پلنگ آموزش دیده اند ، برای امتحان های جانور شناسی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
پلنگ رو رها کن فکری به حال ما کن
آخرین اخبار