باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزد انتخاباتی برای شورای نگهبان تفاوت دارد؟

صحبت از انتخابات که می‌شود آه از نهاد برخی جریان‌های سیاسی بر می‌آید.

به گزارش خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود پنج ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، از همین رو در صدد برآمدیم تا درباره راهبردهای انتخاباتی دو جریان سیاسی اصلی کشور بیشتر بدانیم که سر درددل‌هایشان باز شد؛ صحبت از انتخابات که می‌شود آه از نهاد برخی جریان‌های  سیاسی برآمده و ناامیدانه شورای نگهبان را خطاب قرار می‌دهند که ای دل غافل مگر نامزدی برای ما گذاشته اند؟

ای دل غافل مگر نامزدی برای ما گذاشته اند؟

 پس از انتخابات مجلس یازدهم که منجر به ورود اکثریت اصولگرایان به مجلس شورای اسلامی شد بسیاری از شخصیت‌های جریان اصلاح‌طلب شورای نگهبان را عاملی برای شکست خود عنوان کردند؛ برای مثال ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در حساب توئیتری اش از رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان انتقاد کرد و نوشت: داس رد صلاحیت‌های شورای نگهبان آنچنان اردوگاه اصلاحات را درو کرده که رمقی برای شوق انتخاباتی در این جناح باقی نمانده است.

آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان تفاوت دارد؟

احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت هم گفته بود: متاسفانه حاکمیت به اصلاح‌طلبان اجازه فعالیت نمی‌دهد و وقتی آنها نمی‌توانند گزینه معرفی کنند، سبد رأی کشور و انقلاب شاهد رأی‌های حداقلی می‌شود. چنین حالتی حتماً هزینه‌های سهمگینی را به منافع انقلاب و نظام تحمیل خواهد کرد. علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات هم شخص دیگری بود که بر این ادعاها صحه گذاشته و گفت: اصلاح‌طلبان شکست نخوردند بلکه حذف شدند؛ ما را اصلاً در انتخابات راه ندادند. از همین رو برای حضورشان در انتخابات آتی ریاست جمهوری شرط و شروط‌هایی را مطرح کردند.

می‌آییم؛ اما به شَرطِ‌ها و شُروط‌ها

برای مثال علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفته بود: اصلاح‌طلبان علاقه مند هستند که در عرصه انتخابات حضور داشته باشند و تنور انتخابات را گرم کنند و به گونه‌ای فضا را مهیا کنند؛ اما این حضور، پیش شرط‌هایی دارد که باید از قبل تأمین شود. مهم‌ترین شرط، اطمینان احزاب و تشکل های اصلاح طلب، است تا بتوانند حضور حداکثری داشته باشند. اصلاح‌طلبان به طور کلی نباید بگویند که مطلقا در انتخابات شرکت نمی‌کنیم بلکه باید بگویند که مشروط شرکت می‌کنیم و شرطشان داشتن نامزدهای حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها است.

آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان تفاوت دارد؟

علی صوفی فعال اصلاح طلب هم بیان کرد: به هر حال در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده، اصلاح‌طلبان برخلاف رویکرد قبلی خودشان عمل خواهند کرد و تلاش خواهند کرد که گزینه اصلاح‌طلب معرفی کنند و اگر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت از آن گزینه حمایت کنند، اما اگر نامزد اصلاح‌طلب مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت مانند انتخابات مجلس ۹۸ می‌توانند اعلام کنند که چون جریان اصلاح‌طلبی، گزینه‌ای ندارد؛ بنابراین نامزدی را معرفی نخواهیم کرد. به احتمال زیاد این گونه خواهد بود البته این تحلیل، تحلیل بنده است در حال حاضر اصلاح‌طلبان، نفیا و اثباتا موضعی نگرفتند و مصادیقی را نیز مشخص نکردند.

احمد شیرزاد فعال اصلاح طلب هم فرد دیگری بود که در این زمینه بیان کرد: دست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای  ۱۴۰۰ هم بسیار بسته خواهد بود و امکان تایید صلاحیت گزینه‌های مطلوب‌شان منتفی است؛ به عنوان مثال می‌توانند آقای تاج‌زاده یا رضا خاتمی را به عنوان نامزد اصلی معرفی کنند؟ که پاسخ قطعاً «نه» است. اصلاح‌طلبان آدم‌های زیادی دارند، اما وقتی راه بسته است و شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد چه کسی نامزد اصلاحات باشد، اصلاح‌طلبان چه کاری می‌توانند انجام دهند؟  این موضوع‌گیری‌های اصلاح‌طلبان البته  با واکنش جناح مقابل هم همراه بود.

آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان تفاوت دارد؟

شورای نگهبان هوای اصلاحات را بیشتر داشته است 

برای مثال حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تجربه این ۴۲ سال نشان داده است که شورای نگهبان فارغ از اینکه نامزد معرفی شده اصلاح طلب است یا اصولگرا صرفا بر اساس مر قانون و آنچه که ذیل مسئولیت شورای نگهبان بوده عمل کرده است؛ کمااینکه بر اساس جمع بندی موجود، بیشترین دوره‌های مدیریت اجرایی کشور به دست جریان اصلاح طلب بوده است؛ برای مثال هشت سال مرحوم هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت اصلاحات و حسن روحانی بر این مسند نشسته بودند و تنها فرد اصولگرا احمدی نژاد بوده است.همچنین اگر به آمار‌های رد صلاحیت شده‌های شورای نگهبان توجه شود می‌بینیم انقدر که در خصوص اصلاح طلبان اغماض شده درباره اصولگرا‌ها این اقدام انجام نشده است.

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد هم با ذکر اسامی که از میان اصوگرایان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند گفت: در همین دوره قبلی ریاست جمهوری دیدیم بسیاری از افرادی که در سطح وزرا بودند و سابقه بسیار خوبی هم داشتند؛ برای ریاست جمهوری صلاحیتشان تایید نشد، افرادی نظیر زاکانی، حاجی بابایی، زاهدی، احمدی نژاد ؛ در سال ۹۲ آقای متکی و علی احمدی با اینکه به نظر نمی رسید رد صلاحیت شوند، اما شورای نگهبان بر اساس معیارهایش صلاحیت آن‌ها را رد کرد؛ امری که از سوی همه پذیرفته شد و هیچ کس هم مخالفت نکرد.

آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان تفاوت دارد؟

محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم این فرافکنی‌ها را شگرد اصلاحات دانست و گفت: اصلاح طلبان اگر نامزدشان رای بیاورد می‌گویند علیرغم اینکه شورای نگهبان نامزد‌های اصلی ما را رد صلاحیت کرد مردم به ما اقبال نشان دادند؛ اگر هم بازنده شدند این را گردن یک نهاد دیگر خواهند انداخت؛ این رفتار غیرمدنی حکایت از این دارد که این جریان هیچ تعلقی به نظام و نهاد‌های نظام ندارد. در انتخابات همه جای دنیا شرایطی برای نامزدها وجود دارد، برای مثال اگر کسی نامزد شد و رای نیاورد باید هزینه دولت در قبال برگزاری انتخابات را پرداخت کند ؛ از همین رو بسیاری از این افراد خود به خود از این عرصه کنار رفته و حتی به مرحله بررسی صلاحیت‌ها هم نمی‌رسند. 

او گفت: ناگفته نماند که برخی از این نامزد‌ها پرونده فساد مالی و یا فرار مالیاتی داشته اند؛ از همین رو نیز صلاحیتشان  تایید نمی‌شود؛ موضوع بررسی شرایط نامزد‌ها در انتخابات مشخص است و دو نهاد اجرایی و نظارتی درباره شرایط و مصادیق آن تصمیم می‌گیرند، یعنی بسیاری از افرادی که نامزد می‌شوند توسط دولت و آن هیات اجرایی رد صلاحیت می‌شوند، برای مثال بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد تا مدارک آنها قلابی نباشد، یا سن آن‌ها مشکل نداشته باشد.

آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان تفاوت دارد؟

در این میان علیرضا خجسته پور عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری بیان کرده است: رهبرمعظم انقلاب هم فرموده بودند که وقتی شورای نگهبان صلاحیت فردی را تایید نمی‌کند؛ یعنی او صرفا برای این موضوع شایستگی ندارد نه اینکه برای حضور در سایر قوا منعی داشته باشد؛ کما اینکه می بینید بسیاری از افراد در جرگه اصولگرایی در انتخابات اخیر هم رد صلاحیت شدند، اما در این مجلس مسئولیت دارند، بنابراین این دیدگاه که اصلاحات بگوید آنها رد صلاحیت می‌شوند تا جا برای اصولگرایان باز شود به هیچ وجه درست نیست و ما به عنوان اصولگرایان دوست داریم که در میدان رقابت سیاسی با یک رقیب قوی وارد کارزار شویم.

اما چاره اصلی چیست؟

محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم معتقد است که  اگر خط مشی تحزب گرایی در کشور اجرایی شود و ۲ یا ۳ خط سیاسی قدرتمند با هم رقابت کنند، نامزدهای بسیاری برای مجلس یا ریاست جمهوری و حتی شورا‌ها در رقابت‌های درون حزبی حذف خواهند شد و در نهایت صرفا آن‌هایی که نهایی شدند ثبت نام می‌کنند؛ در این صورت بدیهی است که شورای نگهبان با تعداد محدودی نامزد در شهر‌های کوچک، متوسط و بزرگ مواجه شود که بداند شانیت یک حزب به اسامی افرادی که معرفی شده‌اند گره خورده است؛ بنابراین کار شورای نگهبان بسیار آسان خواهد شد و هزینه تایید یا عدم تایید به پای این نهاد نوشته نخواهد شد.

آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان تفاوت دارد؟

او خاطر نشان کرد: این اتفاق در جریان اصولگرا و انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ با شکل گیری جمنا و در انتخابات مجلس یازدهم با شکل گیری شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب رخ داد ، انتظار می‌رود در جریان سیاسی رقیب هم چنین اتفاقی سازمان داده شود و حذف افرادی که صلاحیت لازم را ندارند در رقابت‌های درون جریانی صورت بگیرد تا ضرورتی به طی این فرایند در شورای نگهبان نباشد.

در پایان باید گفت این روزها شاید بیشتر از هر چیز لازم باشد تا از رقابت‌های جناحی چشم پوشیده و عرصه را از هرسو برای افرادی که توانایی مدیریت بیشتری دارند باز بگذاریم، در این زمان قطعا شورای نگهبان هم صرفا با مر قانون در این زمینه وارد شده و فارغ از اینکه افراد چه جناحی  هستند صرفا سوابق آنها را خواهد سنجید تا ببیند آیا می‌توانند سکان کشتی کشور را به دست آنها سپرد؟

فاطمه تورانلو 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
به نظرم چهارسال ریاست جمهوری دست رهبر باشه ببینیم چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سعید محمد سعید جلیلی رای ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
ملت شرعا"وظیفه دارند :تذکر بدهند هر کس وهر مقامی که باشد واین حداقل کاری است که از دست مردم بر می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
امام خمینی ره فرمودند :برای اینکه بدانید راهی که می روید درست است یا نه به دشمنان نگاه کنید اگر آنها ناراحت شدند شک نکنید که شما راه درست را می روید حال اگر دیدید در انتقاد از شورای نگهبان اگر اسراییل وامریکا و...شلوغ کردندبدانید فهمیدند که شما فهمیدید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
وقتی شخصی می گوید :مردم می توانند یک قاتل را هم انتخاب کنند مشروط به اینکه ما اورا تایید کنیم!پس شما فتنه گران 88 را هم می شناختید وکاندید کردید؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
درسته که در امریکا برای ادامه حیات منحوس سیاسیشون تراژدی هایی مثل 11 سپتامبر که به عقل جن هم نمی رسه خلق می کنند ما هم در بعضی شهرها متخصصینی داریم که :40 ساله کارشون خلق تراژدیه ونه تنها هیچ ردی از خود بجا نگذاشتند ! بلکه چندین بار مملکت را تا لب پرتگاه بردهاند مثل سال88 واگر نبود درایت رهبری فاتحه ما خونده شده بود!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خطر از آنچه شما سالهادر آیینه میدیدید به شما نزدیکتر بوده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۹:۵۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خود شورای نگهبان مانند بورس ایران دستوریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
حالم از اصلاح طلبها بهم میخوره. در این هشت سال چه بلاهایی که سرمان آمد.
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۵:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
رئیس جمهورآینده ی کشورباید این ویژگی ها(که ویژه هر ایرانی هست )داشته باشه:
۱:وطن پرست ۲:باغیرت باشه ۳:وفادار به کشور ومردمش باشه 3:ستم ستیز باشه 4:درمقابل مردمش سرخم کنه وتسلیم باشه نه طلب کار (مثل بعضی از انسان ها نباشه )۵:از جمله وکلمه های بیگانه در زبان رسمی کشور خودداری کنه ۶:در آخر من
هویت ایرانی+++++++دین میخوام نه یکیشونو....
هرکی موافق وپسندیده(نه لایک ) مثبت بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
همشون یکی هستن
France
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قطعا تفاوت دارد، اصلا چرا باید آنها افراد را بشناسند چند وقت پیش سخنگو گفته بود که اگر کسی را نشناسیم رد می کنیم یا تایید نمی کنیم یعنی اگر ندانیم یا اطمینان نداشته باشیم کسی با ماست ردش می کنیم جدیدا هم ایشان فرموده اگر فیلتر ما نبود مردم به هر کسی رأی میدادند نخیر آقا خرد جمعی بسیار بهتر و بیشتر از شما حقایق را متوجه میده و انسانهای لایق را تشخیص میدهد، تبانی سیاسی و انحصار و قدرت بدون ضابطه است که کشور را به این فلاکت کشانده وگرنه کشور ثروتمند ما اصلا چرا فقیر داشته باشه کسانی که با قدرتمداری سخت ترین ضربات را بر انقلاب و کشور وارد ساختند خواه ناخواه در صف دشمنان قرار دارند حالا در هر پستی که باشند فرقی ندارد، اصلا فرد و شخص که مهم نیست لیاقت مهم است قانون مداری و توازن و ضابطه مندی مهم است، حافظان انقلاب و کشور نقش خود را ایفا کنند و ساکت نمانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شورای نگهبان با کیه ،اصلاح طلب یا اصول گرا ؟! امیدوارم جزو هیچ کدوم نباشن مثل سردار سلیمانی ، و هر کاری که میکنن یکی رضای خدا رو در نظر بگیرن و یکی هم خیر و صلاح مردم هر چند تصمیمی که میگیرند بی سابقه و دور از انتظار باشد ،چرا که یه تصمیم انقلابی و جهادی همواره حیرت آور است ،چیزی که الان کشورمون بهش نیاز داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
10 سال است
به خاطر آشوب اصلاح طلبان پس از انتخاب 88
گرفتار تحریم 100 درصدی بانکی و نفتی شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یعنی گروهی که درفتنه های 78و88 ومهرتاییدازسران رژیم صهیونیستی تاحدپیاده نظامی وسرمایه اسرائیل بودن واوبامای مودب!!!وهیلاری کلینتون(بوجودآورندگان داعش)را درکارنه مه درخشانشان!!!!دارند هم رجل(مرد)هستند هم سیاسی؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ما رئیس جمهور های دانشمندی داشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۲:۵۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
روحانی الگوی زندگی بنده بود
خدا حزب اصلاح طلب رو نگه داره که چنین ادم های بزرگی تحویل کشور میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شما ها که طرفداری میکنی فکر کنم یه نفر هستید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۵۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
روحانی عشقه عشق
ما که تو دوره ریاستش تو ارامش بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۲:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
روحانی=بهترین رئیس جمهور ایران بعد از کوروش کبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شلوغ بازی ومهم کردن موضوعات بیخودوخط ونشان کشیدن ومظلوم نمایی یکی راه هایی تلاش برای رای گرفتن اصلاح طلب هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شلوغ بازی ومهم کردن موضوعات بیخودوخط ونشان کشیدن ومظلوم نمایی یکی راه هایی تلاش برای رای گرفتن اصلاح طلب هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شلوغ بازی ومهم کردن موضوعات بیخودوخط ونشان کشیدن ومظلوم نمایی یکی راه هایی تلاش برای رای گرفتن اصلاح طلب هاست
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۲:۵۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب ها با تمام نکات منفی که داشتند و دارند،از اصول ها ۱۰۰۰ مرتبه بهترند و والسلام
۱۴۰۰ باز هم‌ اصلاح ها صاحب پیروزی مقتدرانه میشند چون اصول ها فقط بلدند دعوا کنند و زبون مذاکره ندارند
اصلاح ها واسه حل مشکلات سطحی و عمق دار کشور برنامه های زیر ابی دارند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۵۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ما احمدی نژادو قبول داریم رای ما احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
#روحانی نرو
Iran (Islamic Republic of)
کرمعلی بخت برگشته
۱۲:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اینا همه امتحان خودشان را پس داده اند و تنوری با هیزم ایشان گرم ممی شود!
کاش کمی هم برای دل شان کار کنند و رضای خدا... خدایی که سعادت داشته باشند اگر، دل اینها، خانه اوست...!!!
Iran (Islamic Republic of)
شاپور
۱۲:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
کاشکی بذارند روحانی ۱۴۰۰ هم شرکت کنه
من که دلم واسش خیلی تنگ میشه
وقتی اون بود،همه چی واسه ما اروم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
احمدی نژاد ۱۸۰ درجه فرق کرده قطعه تایید نمیشه فقط یه اتقلابی و نظامی مثل سعید محمد لازم داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
هی نگین احمدی نژاد . این دفه نسنجیده رای ندید این احمدی دیگه اون احمدی نیست کسی که زمانی حرف از نابودی رژیم صهویونیستی میزد الان حرف از سازش با غرب میزنه و میگه روابط با این رژیم رو به اینده باید سپرد .
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۲:۳۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ابر واکسن ضد کرونای تمام ایرانی در دوره ریاست جمهوری اقای روحانی تحت نظارت وزیر خبره او(اقای نمکی) ساخته شد و خبر های جدید هم حاکی از ان است که اولین تست انسانی این واکسن با موفقیت کامل همراه بوده زنده باد رئیس جمهور کشورم که این قدر نگران سلامتی ملت خودش هست :)
این قدر از دولت روحانی انتقاد شد و فقط از بدی هاش گفته شد ولی درستش اینه وقتی درباره یه نفر صحبت میشه در کنار بدی هاش از خوبی هاش گفته شه تا بدی ها رو بشوره ببره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
روحانی اگه مثل چین که با طب سنتی بساط کرونا رو زود جمع کرد با طب اسلامی که قویتر از سنتی هم هست از اول موافقت کرده بود اینقدر آدم رو به کشتن نمیداد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۱۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اول اوضاع اقتصادی درست کنید
-
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
جلیلی یا احدی نزاد
Iran (Islamic Republic of)
hamed
۱۱:۲۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
باید داشته باشه ، چطور آقای روحانی با ارتباطاتی که با انگلیس و ... داشته از فیلتر این شورا گذشته الان هم باید اصولگرا ها از این فیلتر راحت رد بشن اگرچه اصولگراها به مراتبی وصف ناپذیر بهتر هستند تا اصلاح طلبان سلطنت طلب.
Iran (Islamic Republic of)
حاصلی
۱۱:۱۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
نه چپ نه راست حزب فقط حزب علی تا مدامی که چندقطبی بوجودبیاید کشور پسرفت داشته ومردمانش درمضیقه اند.
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۱:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
فقط جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
فراهانی
۱۱:۰۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
رییس جمهور فقط دکتر. احمدی نژاد اگر کارنامه اصلاح طلبان

رامرور کنیم یه عده غرب گراهستن که نه مدیر یت دارن نه
سوادکافی این هشت سال هشتاد سال کشور را عقب انداختن
Iran (Islamic Republic of)
فراهانی
۱۱:۰۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
رییس جمهور فقط دکتر. احمدی نژاد اگر کارنامه اصلاح طلبان

رامرور کنیم یه عده غرب گراهستن که نه مدیر یت دارن نه
سوادکافی این هشت سال هشتاد سال کشور را عقب انداختن
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۰۹:۴۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
دکتر احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۱۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
تمام ایران احمدی نژادی هستن. بالای ۳۰ میلیون رای داره. به امید حق تایید صلاحیت بشه کار تمومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اشتباه نکن دادا اکثریت از احمدی نژاد بدشون میاد اگه تو خوشت میاد با همه جمع نبند لطفا!
-
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ما می خواهیم احمدی نژاد بیاید ولی بچه های بالا نمیخان
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان تفاوت دارد؟
تفاوتی ندارد برای شورای نگهبان شورای نگهبان همیشه باید بی طرف باشد و هست ولی چرا فقط از مابین همین دو جناح هر چهار سال یکبار باید در انتخابات رای بیاورند برای ریاست جمهوری و رئیس جمهور شوند اگر به عکس فوق توجه کنید که نامزدهای ریاست جمهوری را کنار پرچم ایران چاپ کرده اند متوجه می شوید که نسبت به سه رنگ بودن پرچم ایران دو جناح کنار پرچم هستند که جای یک جناح دیگر خالیست که دقیقا کنار سه رنگ پرچم قرار گیرند و باید یک جناح دیگر نامزد ریاست جمهوری شوند و عکس سه جناح از نامزدهای ریاست جمهوری کنار پرچم ایران اسلامی قرار گیرد و اون جناح جناح مردمی انقلابی خردمندان بصیر آزاده اندیشان عادل عدالت گستر بدون تبعیضگریهای مختلف در تمامی سطوح جامعه هستند که بند بند قانون اسلام ناب محمدی ص و قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین حق و حقوق شهروندی و حقوق بشرانه انسانی اسلامی قرآنی را کاملا می شناسند و ایمان راسخ دارند که باید این قوانین در جامعه مدنی اسلامی ایران بدون تبعیضگریهای مختلف در تمامی سطوح جامعه اجرایی و عملیاتی شود تا همه از حق و حقوق اسلامی برابری برخوردار شوند و آن جناح جناح حزب الله خالص و مخلص خداوند جل جلاله هستند و جز رضایت خداوند جل جلاله و رضایت بندگان خداوند جل جلاله با هیچ گروه و جناحی کاری ندارند و از ملامت ملامتگران منافقین هم هیچ هراسی ندارند و جز اجرای حق و عدل و عدالت بدون تبعیضگریهای مختلف به چیزی نمی اندیشند و در اعمال و رفتار و گفتارشان بسیار دقیق و حسابشده و با مشورت خردمندان و بصیران صالحین ابرار شجاع دل با تجربه مشورت می کنند و آگاهانه و مسئولانه گام بر می دارند و عمل می کنند که حق الناسی و حق اللهی گریبانشان را نگیرد و بسیار اعتدالگر و منطقی هستند و با دوستان مروت با دشمنان مدار می کنند تا حدی که خداوند جل جلاله در قرآن کریمش و حضرت رسول الله ص و آل طیبین طاهرین س ع ایشان فرموده اند بیش از اندازه با دشمنان مدارا نمی کنند و زمانی که مال و جان و ناموس و خاک وطن و دین اسلام ناب محمدی ص را در خطر جدی ببینند قانونی و متحد و یکپارچه و هماهنگ و سخت و سرد و خشک و خشن سوزاننده و نابود کننده و تمام کننده نسبت به دشمنان عمل می کنند .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یه توهم تو مردم ایجاد کردن که هر کسی به قدرت میخواهد برسد فقط به خاطر این است که می خواهد خادم مردم باشد.
نخیر همه همه فقط به خاطر این پشت میز نشستن که اموال مردم رو غارت کنند همین
Iran (Islamic Republic of)
حميد قامتي فرد
۰۹:۰۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
جمع کنید این بحث مزخرف اصلاح طلبی و اصول گرایی رو
مملکت واسه همه هست و همه ایرانی هستیم
جناح بندی نکنید
به شما هم توصیه میکنم سایت تون رو از این حرفای بی ارزش پر نکنید که از چشم می افتید
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۰۹:۰۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اگه قراره پیاده نظام وسرمایه های اسرائیل(اصلاح طلبان) تاییدصلاحیت بشن برید ارباباشونو بیارید تایید کنید
Iran (Islamic Republic of)
Bm1
۰۹:۰۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
رای ما فقط احمدی نژاد خواهد بود ...
۱۷ ملیون شمارش کنید نوشته احمد نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
علی بر کت الله را چه کسی تایید کرد؟!احمدی نژاد را چه کسی ؟مستر کروبی را چه کسی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
واقعا این دو حزب با چه رویی حرف از انتخابات میزنن؟

هردو کشور رو به قهقرا بردن

بازم میخوان بیان انتخابات شرکت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدا کنه این دفعه یکی از اون 313 نفر بیاد و رئیس جمهور بشه مردم دیگه خسته شدند از بی تدبیری و ناامیدی و سوء مدیریت.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۳۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
حمیدرضا حاجی بابایی را ردصلاحیت کردنداونوقت جهانگیری را تاییدصلاحیت!!واقعا که به چنین شورایی بایدخسته نباشیدگفت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
به نظر بنده :اینها می خواهند :رهبری ومردم را مثل سال 88 دچار غافلگیری کنند ! در صورتی که رهبری بار ها فرموده اند :آتش به اختیار !یعنی این فتنه ها واین عناصر نفوذی مرموز را کالبد شکافی کنید قبل از اینکه تولید فا جعه ای دیگر بکنند البته زیر پوست محکم :قانون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یعنی واقعا وقیح هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سوال :آیا قوانینی که مشکل دارند قابل استناد هستند؟باید قانون :انتخابات ،قانون تایید صلاحیت ها ،قانون نحوه بر گزاری انتخابات بروز شود ونگذاریم عناصر نفوذی با استناد به قوانین قدیمی وناقص استناد کنند ووقت تغییر قوانین را از مجلس بگیرند نگذاریم کشور را مثل سوریه کنند :که یک باره داعش مثل قارچ از زمین سر در آورد !!
Canada
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
نزدیک انتخابات شده باز یاد احزاب افتادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
فتنه 88 نشان داد عواملی در درون خواها سقوط هستند نه تغییر !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۰۸:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شورای نگهبان نباید هوای قشر خاصی را بیشتر داشته باشند چون مثلا فلان قشر بیشتر اعتراض می کنند این از شان و جایگاه شورای نگهبان به دور است . شورای نگهبان باید طبق قانون با تایید صلاحیت نامزدهای مناسب و رد صلاحیت نامزدهای نامناسب ، هوای ملت را داشته باشد و همچون اسم خود نگهبان ملت باشد . ملت به شورای نگهبان اعتماد دارند ولی به افراد خاص خیر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شورای نگهبان : نه اصول گرا نه اصلاح طلب ونه اسراییل ونه آل سعود! از روی سینه مردم بلند شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مردم به هر دری می زنند بگویند :این دو جریان نشان داده اند باری بدوش اسلام وانقلاب ومردم شده اند باز شورای نگهبان در لاک خود سخت منجمد شده
Iran (Islamic Republic of)
احمد عباسی
۰۸:۰۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شورای نگهبان وظیفه بسیارسنگینی برعهده دارد
که صدالبته تاکنون موفقیت هایی داشته و همچنین شکست هایی
درکل کشور درنظربگیریم ، ازریاست جمهوری تا مجلس وشورای شهرها

همین روحانی ، بویژه درچهارسال اخیر به هیچ وجه نباید تأیید میشد
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۷:۵۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چهره های همیشگی و تکراری (با شعارهایی که در نهایت میزنن زیرش)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
انتخابات با این اوضاع و احوال کشور که با مشکلی مانند کرونا درگیر است ، به نظر می رسد با توجه به اینکه حداقل افراد پای صندوق رای بیایند قابل پیش بینی است لذا فرمایشات آقایان اصلاح طلب که که رای کشور را با ورود خود به صحنه انتخابات گره بزنند و اعلام کنند که اگر ما نباشیم تنور انتخابات گرم نمی شود صحیح نیست. لذا به فکر چاره دیگر باشند.
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۰۷:۴۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
#سعید_محمد
#ایران_پیشرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مگه فرقی هم میکنن
آخرین اخبار