تولید زیتون با نشان حد مجاز آلاینده در مرودشت/ برداشت نارنج در کازرون

خبرهایی از برداشت گل از نرگس‌زار‌های فارس، برداشت نارنج در کازرون و تولید زیتون با نشان حد مجاز آلاینده را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

احداث گلخانه از اولویت‌های شهرستان سرچهان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان، گفت: تاکنون ۱۰ هزار و ۴۰۰‪ مترمربع در این شهرستان به کشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص یافته است.

علی موسی پور جشنی افزود: این سطح شامل ۱۴ گلخانه بزرگ مقیاس و ۴ گلخانه بالای ۳۰۰‪ متر که محصولات تولیدی این گلخانه‌ها سبزی، صیفی و نشاء است.

او تصریح کرد: استفاده بهینه از زمین، افزایش تولید در واحد سطح، کاهش مصرف آب و کنترل آفات و بیماری‌ها از مهمترین مزایای کشت گلخانه‌ای است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان بیان کرد: از موانع در جلوگیری از توسعه گلخانه‌ها می‌توان به بالا بودن نرخ تسهیلات، قیمت تجهیزات و سازه هاو اوقافی بودن زمین‌های کشاورزی اشاره کرد.

تولید زیتون با نشان حد مجاز آلاینده در مرودشت

مسئول اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده ها در محصول زیتون توسط اعضا صندوق اعتبارت خرد زنان روستایی کسب شد.

راضیه اسلام مهر با بیان اینکه این گواهینامه زیر نظر سازمان جهادکشاورزی و اداره کل استاندارد استان فارس و در دو هکتار باغ زیتون صادر شده است، افزود: این طرح در شهر سیدان توسط یک نفر مجری و ٣٠ نفر فراگیر مدیریت می‌شود.

او اظهار کرد: برای دریافت گواهی محصول استاندارد در این باغ مجری طرح در طی یک دوره نکات فنی از جمله مدیریت تلفیقی، کاهش مصرف نهاده‌های شیمیایی و افزایش مصرف مواد آلی و زیستی را مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی اداره کل استاندارد و با نظارت کارشناسان این اداره رعایت کرده است.

اسلام مهر با اشاره به اینکه در تولید محصول سالم حد مجاز کود و سموم کشاورزی استفاده می‌شود اضافه کرد: این طرح با رویکرد آموزش و ترویج تولید و مصرف محصول کشاورزی استاندارد و گواهی شده با محوریت اجرای دستورالعمل حد مجازآلاینده‌ها در محصولات کشاورزی، جلوگیری از سوء مصرف سموم شیمیایی، مدیریت منابع آب و خاک انجام می‌شود.

مسئول اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، گفت: در تلاشیم با تداوم اجرای چنین طرح‌هایی زمینه ترویج تولید و مصرف محصولات استاندارد بیشتر فراهم شود و تولید کنندگان با آموزش‌های لازم گام‌های بیشتری در زمینه تولید محصولات استاندارد برداشته و کمک شایانی درحفظ امنیت غذایی داشته باشند

پایان کشت گندم و جو در منطقه بهمن

سه هزار هکتار از اراضی کشت منطقه بهمن در شهرستان آباده به کشت گندم و جو اختصاص یافت.

سعید یعقوبی رئیس مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: کاشت گندم آبی و دیم در بیش از دو هزار هکتار از اراضی منطقه بهمن پایان یافت.

او با بیان اینکه بارندگی‌های مناسب وافزایش قیمت خرید گندم باعث افزایش کاشت این محصول شده است، افزود: میهن، پیشگام، حیدری و روشن، کل حیدری و آذر ۲ از جمله ارقام گندم آبی و دیم کشت شده در منطقه بهمن است.

یعقوبی از کشت یک هزار و پانصد هکتار جو در منطقه بهمن خبر داد و گفت: والفجر، نصرت، سپاهان، ماکسیما و رقم محلی از جمله ارقام جو‌های آبی و دیم در این منطقه به شمار می‌رود.

آغاز برداشت نارنج در کازرون

کارشناس باغبانی جهادکشاورزی شهرستان کازرون گفت: برداشت نارنج از سطح ۱۵ هکتار از باغ‌های این شهرستان آغاز شده و با توجه به ماندگاری آن بر روی درخت تا بهمن ماه ادامه دارد.

زهرا پناه افزود: پیش‌بینی می‌شود باغداران کازرونی امسال بیش از ۲۲۰ تن نارنج برداشت کنند.

او با اشاره به اهمیت گونه نارنج بین درختان مرکبات تصریح کرد: درخت نارنج به عنوان مادر مرکبات پایه بسیار خوبی برای پیوند شاخه‌های نارنگی و پرتقال است.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: گلبرگ‌های شکوفه‌ها تا پوست نارنج، خواص درمانی زیادی دارد و میوه آن به دلیل داشتن ویتامین C می‌تواند تامین کننده بخش قابل توجهی از نیاز بدن انسان باشد.

برداشت گل از نرگس‌زار‌های فارس

برداشت گل نرگس از ۵۳۰ هکتار از نرگس‌زار‌های استان فارس آغاز شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس  گفت: برداشت گل نرگس از نرگس زار‌های خفر، مهر و لامرد آغاز شده است.

پاکاری با بیان اینکه برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور در شهرستان کازرون تا یک ماه آینده آغاز می‌شود، افزود: ۵۳۰ هکتار نرگس زار در استان فارس به صورت دیم و آبی وجود دارد.

او گفت: با اجرای طرح توسعه امسال ۳۰ هکتار به سطح زیر کشت نرگس زار‌های استان افزوده شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه میانگین تولید گل نرگس در استان فارس هر متر مربع ۸۰ تا ۱۰۰ شاخه است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۳۱۸ میلیون شاخه گل از نرگس زار‌های استان برداشت شود.

پاکاری گفت: بیشترین سطح نرگس زار‌های استان در شهرستان‌های خفر و کازرون است.

او ادامه داد: فارس رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت گل نرگس را در کشور دارد و استان‌های خوزستان، مازندران و کرمان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

پاکاری ادامه داد: شهرستان‌های شیراز، کازرون، ممسنی، رستم، مهر، فراشنبد و جهرم تولید کنندگان عمده این گل در فارس هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: انواع گل نرگس فارس، مشکین، شهلا، پُر پَر، هزار پَر و شیپوری است.

برداشت گل نرگس در استان فارس تا اسفند ماه ادامه دارد.

توزیع ۶۵۰۰ تن کود شیمیایی بین کشاورزان در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: از ابتدای سال زراعی جاری ۶ هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی اوره توسط کارگزاری‌های توزیع نهاده‌های کشاورزی بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

حمید رشیدی افزود: این میزان کود به کشت محصولات زراعی پاییزه شامل گندم، کلزا، چغندر قند اختصاص داده شده است.

او اظهار داشت: کود‌های ازته توزیعی در بین کشاورزان محصول تولید داخلی است که با تلاش و هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس توانسته ایم کود اوره مورد نیاز جهت مصرف بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان را تهیه و تامین کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از مهمترین نهاده‌های مورد استفاده دربخش کشاورزی کود شیمیایی است، تصریح کرد: ارتقای کیفی تولیدات کشاورزی با استفاده درست و صحیح از سموم و کود‌های شیمایی فراهم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: این شهرستان دارای چهار کارگزاری خرید و توزیع کود در بخش خصوصی و دولتی است که زیر نظر این مدیریت مشغول بکار هستند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.