سردار دل‌ها را حضرت رضا (ع) طلبید

 شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تنها فرد غیرروحانی است که در دهه‌های اخیر در کسوت خادمی آستان علی بن موسی‌الرضا (ع) توفیق ورود به مضجع نورانی امام هشتم و غبارروبی داخل ضریح مطهر را داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چنین افتخاری نصیب هر کس نمی‌شود که در داخل ضریح امام رضا (ع) پا بگذارد بدون اینکه اجبار به رعایت آداب رایج برای مراسم غبارروبی داشته باشد، چون او خود خاک معطر آستان شمس الشموس و سرداری بود که بر آستان جانان سر نهاد و از چشمه زلال معرفت و خضوع نوشید.

خضوع در برابر پروردگار متعال و اقتدار در برابر دشمن، لباس سبز پاسداری از کیان آیین و میهن او را مفتخر به ملبس شدن به لباس خدمت در آستان شمس الشموس و لقب خادم الرضا کرد.

فروتنی حاج قاسم همواره مانع از اطلاع زائران و مجاوران از حضورش در حرم مطهر رضوی بود، همیشه در کنجی خلوت مشغول راز و نیاز می‌شد، سادگی و خضوع وی آنچنان بود که باور اینکه اسمش لرزه بر تن قوی‌ترین دشمنان ایران اسلامی می‌انداخت را قدری دشوار می‌کرد.

شیر میدان پیکار با داعش و داعشیان که غرشش، ترس به جان دشمنان می‌انداخت و شنیدن اسمش یاس و ناامیدی را در دل دشمن زنده می‌کرد، آنچنان بدون هیاهو وارد مشهد می‌شد و به زیارت بارگاه منور رضوی می‌شتافت و دور از همه در کنجی عزلت می‌گزید که کمتر فردی متوجه حضور او می‌شد.

بیشتر بخوانید

سید خلیل منبتی مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حرم مطهر رضوی و خدمات زائران از خاطرات خود در خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در زمانی که من مسئولیت معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی را برعهده داشتم، شهید سلیمانی رفت و آمد‌های بسیار به حرم مطهر رضوی داشت.

او افزود: تفاوت مهم شهید سردار سلیمانی با سایر مسئولانی که به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شدند، حضور بدون تشریفات و ساده ایشان در حرم مطهر بود که بسیار تلاش می‌کرد مزاحمتی برای زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی ایجاد نکند.

مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حرم مطهر رضوی و خدمات زائران ادامه داد: مردمی بودن یکی از ویژگی‌های برجسته شهید سلیمانی بود که در رفتار وی هنگام حضور در حرم مطهر کاملا عیان می‌شد و اگر آن شهید غیر از این رفتار می‌کرد، متعجب می‌شدیم.

منبتی بیان کرد: بیشتر مسئولان همراه با محافظین خود وارد حرم مطهر رضوی می‌شدند که موجب جلب توجه زائران می‌شد و ما همیشه به آنان می‌گفتیم اعضای بخش حفاظت حرم مطهر رضوی می‌توانند کار محافظان آنان را انجام دهند، اما اغلب مسئولان نمی‌پذیرفتند و با گروه محافظان خود وارد حرم مطهر رضوی می‌شدند.

او تصریح کرد: شهید سلیمانی برخلاف سایر مسئولان هنگام حضور در حرم مطهر رضوی از محافظان خود فاصله می‌گرفت تا برای سایر زائران و مجاوران مزاحمتی ایجاد نشود لذا حضور وی در حرم مطهر کمتر مورد توجه مردم قرار می‌گرفت و اغلب زائران و مجاوران متوجه حضور شهید سلیمانی در حرم نمی‌شدند.

 مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حرم مطهر رضوی و خدمات زائران تاکید کرد: در تمام دورانی که من کشیک سرکشی در حرم مطهر بودم یا مسئولیت معاونت اماکن متبرکه در زمان حضور آیت الله رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشتم، هیچ گاه ندیدم که فرد غیرروحانی بدون پوشیدن لباس مخصوص در مراسم غبارروبی وارد ضریح مطهر شود، اما شهید سلیمانی با لباس عادی که بر تن داشت وارد ضریح شد.

منبتی با اشاره به اینکه حضور در مراسم غبارروبی ضریح مطهر حضرت امام رضا (ع) آداب ویژه‌ای دارد و روحانیان در ضریح حضور می‌یابند اظهار کرد: در یکی از آیین‌های غبارروبی ضریح در زمان تولیت آیت الله رئیسی، سردار سلیمانی به محض حضور در این آیین، در پایین‌ترین نقطه از ضریح بدون آنکه مزاحمتی برای دیگران ایجاد شود قرار گرفت.

او افزود: هنگام برگزاری مراسم غبارروبی، تولیت، قائم مقام تولیت و معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در کنار ضریح قرار می‌گیرند، در همان زمان که مراسم در حال برگزاری بود، آیت الله رئیسی از من خواست که از شهید سلیمانی دعوت کنم در کنار ضریح قرار گیرد، اما آن شهید باز هم با کمی فاصله از ضریح و در پشت سر تولیت قرار گرفت.

 مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حرم مطهر رضوی و خدمات زائران ادامه داد: هنگام ورود آیت الله رئیسی به ضریح، از بنده خواست شهید سلیمانی را نیز با همان لباس ساده‌ای که بر تن داشتند، به داخل ضریح هدایت کنم، من نیز چنین کردم و برای نخستین بار دیدم که فردی غیرروحانی و بدون پوشیدن لباس مخصوص وارد ضریح می‌شود.

منبتی بیان کرد: معتقدم حضور در مکان‌هایی مانند ضریح مطهر، نیاز به طلبیده شدن از سوی حضرت امام رضا (ع) دارد و شهید سلیمانی را آن حضرت طلبیده بود.

او تصریح کرد: شهید سلیمانی در زمان تولیت آیت الله رئیسی به افتخار خادمی در حرم مطهر رضوی نائل آمد و از زمانی که او کشیک هشتم بود تا وقتی که به شهادت رسید، مدت زمان زیادی نبود، از سوی دیگر شهید سلیمانی به دلیل حضور در سوریه و گرفتاری‌های مسئولیتی کمتر می‌توانست در حرم مطهر رضوی حضور پیدا کنند.

محمد توکلی یکی دیگر از خادمان بارگاه منور رضوی که در زمان شهادت سردار سلیمانی، مسئولیت مدیریت امور خدمه آستان قدس رضوی را برعهده داشت، درباره خاطرات خود از آن شهید گفت: زیارت شهید سلیمانی در حرم مطهر همواره در کمال تواضع و فروتنی بود و ارادت خاصی در ایشان برای حضرت رضا (ع) موج می‌زد.

او افزود: سردار شهید زمانی که حکم خادمی خود را از تولیت آستان قدس رضوی دریافت کرد در نهایت خضوع و خشوع رفتار نمود و آن را لطف و عنایتی از سوی حضرت امام رضا (ع) دانست.

این خادم حرم مطهر رضوی ادامه داد: در بیشتر موارد زائران و مجاوران متوجه حضور سردار در حرم مطهر رضوی نمی‌شدند، یکبار در مراسم خطبه خوانی شب عاشورا، در حالی که شهید سلیمانی لباس خادمی بر تن داشت، اصرار دیگران مبنی بر قرار گرفتن در جایگاه مسئولان را نپذیرفت و در گوشه‌ای دور از دید همه در بین ده‌ها خادمی که ایستاده بودند، قرار گرفت.
 
انتهای پیام// م.ب
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.