مرا به زور شوهر دادند/ تفاوت زندگی قدیم با امروز در چیست؟

زندگی مادران و پدران ما منجر شد که سال‌ها در کنار هم باشند، اما چرا زوج‌های امروزی بعد از چند سال از هم جدا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «۱۴ سالم بود که به زور برادر بزرگم که حتی بابام که یه مرد مقتدر و دیکتاتوری بود رو حرفش حرف نمی‌زد، ازدواج کردم. پسره از یه خانواده کشاورز بود که سال آخر دبیرستان بود و مکانیک می‌خوند، تقریبا میشه گفت از یک خانواده رعیت بود و خواهر و برادر قد و نیمه قد داشت. یه عروسی ساده گرفتن و عازم خونه شوهر شدم، خونه شوهر که نه خونه پدر شوهر، چون همه تو یه خونه بزرگ زندگی می‌کردن، وقتی من رفتم تو اون خونه شاید دو یا سه تا فرش داشتن و بقیه خونه از گلیم بود.

من و خواهرم و زن دادشم قالی بافی می‌کردیم، وقتی خونه پدر شوهر رفتم به عنوان عروس بزرگ وظیفه داشتم که تمام کار‌ها رو انجام بدم، از جمله غذا پختن، لباس شستن، ظرف شستن، قالیبافی، بچه داری، حتی دوشیدن شیر گاو و گوسفند رو هم بعضی وقتا که پدر شوهرم نبود، انجام می‌دادم، البته این هم بگم که دو تا خواهر شوهر بزرگ داشتم که تو بعضی کارا کمکم می‌کردند.

تقریبا از ازدواجم دوسالی می‌گذشت که باردار شدم و خدا یه دختر بهم داد. بعد از اون جنگ شد و شوهرم عازم جبهه شد، همین باعث شد که دوری شوهرم هم به تمام کارهام اضافه بشه، شوهرم هر چندماه یکبار میومد و دو هفته‌ای پیشمون می‌موند و وقتی هم بود یا سر زمین کشاورزی بود یا دنبال کارهای جبهه و دانشگاهش، اما با این حال زندگی می‌کردم.

این هم بگم که چون خانواده شوهرم کشاورز بودن و زمینای کشاورزیشون برای خان ده بود، غذا‌هایی که می‌خوردن یا سوپ بود یا عدسی، کمتر پیش می‌اومد که برنج یا مرغ و گوشت بخورن، چون وضع مالی آنچنانی نداشتند و زمان‌هایی هم که شوهرم جبهه بود، از طرف سپاه و بسیج بسته‌های معیشتی می‌آوردن برامون. وقتی دیدم وضعمون خوب نمیشه، شروع کردم به فروش قالی‌هایی که بافته بودم، با این کار خواهر شوهرامم مشتاق شدن و تو بافت قالی کمکم کردن، با این کار درآمد خوبی داشتیم.

مرا به زور شوهر دادند/تفاوت زندگی قدیم با امروز در چیست؟

بعد از چند سال شوهرم تو شهر یه کار خوب پیدا کرد و رفتیم شهر. اونجا هم با دوتا بچه هم خانه داری می‌کردم هم قالی می‌بافتم. با فروش قالی‌ها تونستیم تو شهر یه خونه بخریم، خدا رو شکر درآمدم خوب بود، اما به خاطر شرایط کشورمون سختی زیاد داشتم، مادرشوهر بدجنسی هم داشتم که هر چی شوهرم درآمد داشت و نصفشو ازش می‌گرفت و برای دوا و درمون خودش خرج می‌کرد.

زمستونم که می‌شد کل فامیل‌های شوهرم میومدن کل فصلو تو خونه ما می‌موندن و من به خاطر احترامی که به پدر شوهرم و شوهرم قائل بودم هیچی نمی‌گفتم و می‌ساختم. سال‌ها گذشت، بچه‌هام بزرگ شدند و دانشگاه رفتند و ازدواج کردند و بچه دار شدند، اما با تمام سختی‌ها و رنج‌هایی که اینجا جای گفتنش نیست زندگی کردم و تنها نور امید من شوهرمو بچه هام بودند.»


بیشتر بخوانید


این قسمتی از داستان زندگی زنی بود که ۴۰ سال از زندگی مشترکش با همسرش می‌گذرد و هنوز به عشق فرزندان و حالا نوه‌هایش زندگی می‌کند.

در مقایسه با زندگی قدیمی‌ها، زندگی‌های امروزی با وجودی که ماشینی شده و راحتی را برای جوامع بشری فراهم کرده است و سختی‌های گذشته را ندارد، به مویی بند است به طوری که با یک بحث کوچک، زن و شوهر‌ها قهر می‌کنند و کارشان به دادگاه‌ها و کلانتری‌ها کشیده می‌شود و اگر این بحث‌ها ادامه دار شود، ممکن است به جدایی زوجین برسد. به قول مادران و پدران دیروز بچه‌های امروزی نازک نارنجی شده‌اند و تحمل سختی‌ها را ندارند، این روزها زندگی زوجین با عشق و عاشقی آغاز می‌شود، اما ماندگاری و عمر این عاشقی‌ها نامعلوم است.

راحیل شمسایی روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تفاوت زندگی‌های قدیم و امروزی اظهار کرد: در خصوص این موضوع که بسیار هم مورد توجه است می‌توان به موارد بسیاری اشاره کرد که شامل ظاهر افراد، روابط و رفتار آن‌ها می‌شود و دلیل آن هم این است که در زندگی مدرن، در گذار هستیم، بدین معنی که در اغلب مواقع آن طور که باید نمی‌دانیم که به سمت امروزی یا سمت دیروز در حرکت هستیم.

وی بیان کرد: دلیل آن هم این است که در جامعه کنونی چندین خانواده داریم که از آن جمله می‌توان به خانواده از هم گسسته (مادر یک طرف و پدر طرفی دیگر است) و پیوسته (پدر و مادر و فرزندان در کنار هم هستند و ارتباط خوبی با یکدیگر دارند) اشاره کرد و فیلم تلویزیونی "پدر سالار" نمونه‌ای از گذار در گذشته است که به آرامی، این مسأله را نشان داد، به صورتی که میان تمامی اعضای خانواده، عروس کوچک تابوی خانواده را از بین برد و شکل سنتی زندگی در کنار دیگر اعضای خانواده آن هم در یک خانه مشترک را نپذیرفت، چرا که زندگی مستقل، مورد علاقه او بود و در نهایت هم توانست، بزرگ خانواده را که پدر شوهرش بود، مجاب به پذیرفتن این کار کند.


بیشتر بخوانید


این روانشناس تصریح کرد: در زندگی کنونی هم این شکل از زندگی وجود دارد و در حقیقت، زندگی افراد به شکل گذار نزدیک‌تر شده است و اگرچه خانواده‌ها به شکل سنتی و قدیمی دور هم جمع نمی‌شوند، اما به آن شکل گسسته هم نیستند، اما گاهی این گسستگی در برخی از خانواده‌های امروزی مشاهده می‌شود، به طوری که ارتباط آن‌ها پررنگ نیست و حتی سر یک سفره با هم غذا نمی‌خورند.

وی با اشاره به اهمیت نقش فضای مجازی در تغییر سبک زندگی‌های امروز و دیروز گفت: باید بپذیریم که فضای مجازی در سبک زندگی‌ امروزی تأثیر بسزایی داشته، به طوری که تا حد زیادی در زندگی حقیقی افراد نفوذ گسترده‌ای پیدا کرده و باعث شده است که گاهی تفکیک دو دنیای مجازی و حقیقی از یکدیگر دشوار شود و این را می‌توان حتی از نوع ازدواج‌های امروزی دریافت که بسیار متفاوت‌تر از گذشته است.

مرا به زور شوهر دادند/تفاوت زندگی قدیم با امروز در چیست؟

این روانشناس ادامه داد: یکی دیگر از تفاوت‌های زندگی امروز در مقایسه با گذشته، نوع پوشش افراد است که این تغییر تا حدی که برای فرد و جامعه آسیب زا نباشد طبیعی است، اما اگر قبح شکنی کند، می‌تواند پیامد‌های منفی به همراه داشته باشد و این را می‌توان در پوشش، رفتار و حرکات برخی از نسل‌های امروز مشاهده کرد که نمود آن در جامعه هم مشهود است.

شمسایی افزود: در حال حاضر، اغلب با جمله‌ای روبرو می‌شویم که بسیاری از نسل‌های دیروز روی آن تأکید می‌کنند و آن هم این است که " ما قدیما پاهامون رو جلوی بزرگترمون دراز نمی‌کردیم" که این همان گذاری است که امروز به وضوح مشاهده می‌کنیم و این اگر به افراط کشیده نشود، نشانه بدی و خوبی مطلق نیست و صرفا مفهوم تغییر در سبک زندگی را نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به وجود حرمت‌ در زندگی‌های گذشته بیان کرد: در گذشته، نوع تربیت‌ها بسیار متفاوت بود و اعضای خانواده حفظ حرمت بیشتری داشتند، اما اکنون، تا حد زیادی تفاوت کرده است و حتی از آن رفتار دیکتاتورمنشانه بزرگتر‌ها نیز خبری نیست و این موضوع به خاطر تغییر دیدگاه‌ها و افزایش دانش و آگاهی افراد است، چون ذهنیت افراد بازتر شده است و در حقیقت، بزرگتر‌ها در مقایسه با گذشته به حرف‌های فرزندان و حتی کوچکتر‌ها اهمیت بسیار زیادی می‌دهند.

شمسایی تصریح کرد: به طور کلی، اغلب تفاوت‌های امروز و دیروز ناشی از تغییر سبک زندگی افراد و فرزند پروری است، به همین خاطر، شکل سنتی و دور هم جمع شدن خانواده‌ها در گذشته تا حد زیادی جای خود را به فردگرایی و شکل گیری خانواده‌‌های کوچک داده است که این موضوع به خاطر تغییر در نسل‌ها و تفاوت آن‌ها با یکدیگر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
قدیم اون قدر کار داشتند فرصت نداشتن به این فکر کنند که چه قدر بدبختند. شبانه روز کار میکردن
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۰:۳۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
داستانی که نوشتین یه رنی رو نشون میده که با تمام بدبختی هایی که سرش اومده ساخته چون شوهر کرده و تمام عمرش رو به جون کندن و بدبختی و پذیرایی گذرونده و فقط ۴۰ سال بدون هیچ خوشی با یه خانواده زندگی کرده.

خوشبختانه الان هم پسرها و هم دخترها درک درستی از زندگی مشترک دارند، و با حق و حقوقشون توی زندگی آشنا هستن و میدونن اگر طرف مقابل معتاد و یا شکاک و یا ... بود نیازی نیست جوونیشون رو حروم کنن و میتونن فرد موفقی باشن و تو جامعه مفید باشن و از زندگی لذت ببرن.

این کارشناس محترمتون بد نبود وضعیت سخت زندگی مشترک با توجه به مشکلات اقتصادی و بیکاری و اعتیاد و بی احترامی خانواده های طرفین رو هم بررسی میکرد که نسبت به گذشته بیشتر شده و قدیما میتونستن از به جایی امرار معاش کنن الان ۲ نفرشون هم کار کنن از پس زندگی برنمیان و آینده ای ندارن و حتی نمیتونن کرایه خونه در بیارن چه برسه به نون شب، در نتیجه طلاق میگیرن و یا مجرد میمونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
همین بچه ها رو همون پدر و مادری که تحسین کردید تربیت کردند از فضا که نیومدن پس کار اونها درست نبوده
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۵۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با سلام .زندگی امروزی قربانی علتهای زیادی شده. مهمترین انها. یکیش .عادی شدن خیانت است.جوانی که نمیتواند .ازدواج کند. از طریق شبکهای اجتماعی وارد زندگی زنهای شوهر داری میشود .که حداقل . خونه .ماشین داشته باشد.زن که میبیند .یه جوون براش میمیره. البته هدف جوون اون زن نیست بلکه زندگی آماده است. با کوچکترین اختلافی زندگیشو بهم میزنه. که. البته .کشور ما. کاملا به زن حق میدن.و حتی طلاق غیابی میدن .که مرد روحشم خبر نداره.دومین علتش. اعتیاد. گسترده در جامعه هستش. که مردا .بی غیرت کرده. سومین علتش.بی عدالتی گسترده در جامه است. که دین از جوانان ما سلب کرده.با تشکر از کسانی که برای رفع این سه علت تلاش کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
یک زمانی که میگوید قدیم همه باهم داشتن رشد میکردن و چون داریها و ثروت کشور به تور مساوی بین مردم تقسیم میشد چه در کار و چه زندگی اما در چند دهه گذشته و با تقسیم نابرابر ثروت کشور چشم تو هم چشمی و یک فاصله عجیب طبقاتی شکل گرفت و با پز دادن قشری که خدا داند با چه روشی ثروت افسانه ای شکل دادند و چند درصدیها باعث این فاجعه شدن
Iran (Islamic Republic of)
الف - همدان
۰۹:۲۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
درود بر شرف و غیرتت ای زن.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۵۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
بول هوسی غربگرایانه خیانت زنان به شوهرانشان رواج بی ناموسی و و بی غیرتی زیاد شدن دزدان ناموس متجاهر که علنی مخ ناموس افراد رو می زنند با شیوه و روشهای مختلف شیطانی که بلدند در هر زمان و ه در هر مکان و بی ایمانی و فقر تهی دستی و بیکاریهای مداوم و زیاد شدن زیرابزنهای نون بر شیطان صفتان خبیث و فساد اخلاقی مختلف در جامعه اسلامی باعث و بانی تمامی طلاقها و کودکان طلاق می شود بنظرم آن دزدان هرزه مخ زن ناموس مردم را باید به اشد مجازات اسلامی برساننش در ملاء عام چرا که خانواده های متاهلین را از هم می پاشانند و دیگر با هیچ منطقی با هیچ خردی شوهر آن زن نمی تواند به زنی که بهش خیانت کرده زندگی کند مگر بی ایمان و نامرد و غربگرا و بی غیرت و بی ناموس و بی تعصب دینی و بی فرهنگی و بی اخلاقی انسانی خداپسندانه باشد که بتواند با یک زن هرزه پتیاره دوست پسر گیر متجاهر بتواند زندگی کند خداوند جل جلاله رسوا و خار و حقیر و ذلیل و مقطوع النسل و نابودشان کند و به جهنم اسفل سافلین زباله دان تاریخ بشریت پرتشان کند .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
علت طلاق های امروزی این است که بیش از حد به زنان آزادی در همه ابعاد داده شده .وحمایتهای دولت و دستگاه قضا. و مهریه های آنچنانی.
Canada
ناشناس
۰۷:۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
رمز زندگی زن و شوهری به نظر من اول صادق باشید
اصلا سعی نکنید .نشان دهید شخصی هستید که طرف میخواهد
تا کی میخواهید فیلم بازی کنید
همیشه خودتون باشید تا موفق شوید
Romania
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
طرف خودش میگه نور امید من "شوهرم" و بچه هام بودن
بعد شما شوهر رو حذف میکنی میگی امیدش فقط "بچه ها" و الان "نوهاش" هستن؟
طرف مشخصا از اینکه با شوهرش ازدواج کرده خوشحاله! دردش کارهای سختی بود که باید میکرد! در مقابل زندگی بی دغدغه بچه های امروزه!

بعد شما شوهر رو کردی بد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
بخاطر اینکه بچه ها رو لوس و بی ادب بار میارن نه ادبی نه حیا اخه اینقدر پررو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
قدیما زن و شوهر هرجور که بود با تمام سختی‌ها و مصیبت‌ها کنار هم بودن و از همه مهمتر زن مهمترین رکن زندگی و ترببت فرزند با تمام زورگوئیها شوهر دم نمیزد اما دختر پسرهای الان دوست دارن همیشه خوش باشن بگن و بخندن یک مصیبتی هم که تو زندگیشون میاد تحمل هم دیگر رو ندارن وشوهر هم باید فقط پول خرج کنه چون عشقهای این دوره زمونه خیابونی یا فضای مجازیه جوانهای آلان عاشق رفتار و اخلاق هم نمیشن عاشق اندام هم میشن فکر میکنن چون اندام زیباست و به دل نشسته اخلاق هم زیباست (البته شامل همه این موضوع نمیشه اما الان این موارد زیاده)
Iran (Islamic Republic of)
مهرناز
۰۶:۳۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
پس نتیجه ی مقاله اتون این شد که : همه چی تقصیر والدین و رها کردن سبک زندگی قدیم ( چون تحمل زیاد میشد و اعصاب قوی می ماند) و نبود اخلاق و تربیت اسلامی هست ، فرق جوانهای الان با قدیم در « توسری خور نبودن هست » جوانان امروزی رعایت اخلاق اسلامی رو حتی از والدین توقع دارند دو طرفه ! ، نه اینکه نازک نارنجی باشند بلکه هوش عاطفی شان بالا رفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
1.اون موقع اینترنت نبود
2.اون موقع دست هم می گرفتن
3.
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۰۰:۴۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
دیگه ازدواج سنتی جواب نمیده ازدواج مدرن اگه با دخالت و مشورت خانواده همراه باشه بهتره .....البته دخترا الان پای ثابت طلاق و گرفتن مهریه نفقه اجرای اون هستن و دیگه کلا شده یه رسم من وکیل هستم بیشتر بروز اختلاف و کش دادن ها و درخواست طلاق از طرف دختران مون هست که از کنترول خارج شدن ازادی خانواده ها و نداشت کنترول درست در تربیت و... بچه هاست
آخرین اخبار