عتیقی مطرح کرد؛

آخرین رخداد نجومی سال ۲۰۲۰ میلادی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از به بیان توضیحاتی درباره آخرین رخداد نجومی سال ۲۰۲۰ میلادی که فردا به وقوع می پیوندد، پرداخت.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از وقوع یک رخداد نجومی طی فردا خبر داد و گفت: ساعت ۱۱:۱۱ دقیقه فردا ( پنجشنبه، ۱۱ دی) و در آخرین روز از سال پرمخاطره و کرونایی ۲۰۲۰ (۳۱ دسامبر)، رویداد پایانی نجومی این سال میلادی به وقوع می‌پیوندد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ادامه داد: در این رخداد نجومی، ستاره "β" سر پیکر پسین (Pollux - رأس التوأم المؤخر) اما قدری پر نورتر از ستاره α و یا سر پیکر پیشین (Castor - رأس التوأم المقدم) است که همان دوقلو‌های صورت فلکی "دوپیکر" (جوزا - Gemini) هستند، در ۳.۸ درجه شمال کوژماه کاهنده قرار خواهد گرفت.

عتیقی با اشاره به اینکه در این ساعت این اجرام غروب کرده اند، توضیح داد:  با توجه به وضعیت نور روز، مشاهده آن‌ها حتی در صورت حضور در پهنه آسمان، امکان پذیر نیست. بامداد این تاریخ اگر به افق غربی آسمان قبل از روشنی هوا و طلوع مهر تابان نگاه شود، همنشینی ماه پس از بدر با این ستاره و با وجود نور زیاد ماه، به سختی با چشم قابل مشاهده است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری، در طبقه بندی شدت درخشش نور ستارگان صورت‌های فلکی، پرنورترین ستاره آلفا و سپس بتا، کم نورتر است اما یکی از موارد استثنا در آسمان، صورت دو پیکر است. صورت فلکی دوپیکر (جوزا) سومین صورت فلکی از صور ۱۲ گانه منطقه البروج است.

شرح تصویر: نقشه آسمان در بامداد روز پنجشنبه ۱۱دی ۹۹ و تصویری نمادین از این صورت

آخرین رخداد نجومی سال ۲۰۲۰ میلادی

گفتنی است، صورت فلکی دوپیکر که با نام عربی جوزا یا توأمین هم نامیده می‌شود یکی از صورت‌های فلکی منطقه البروج است و در شب‌های زمستان قابل مشاهده است. بین صورت‌های فلکی گاو از شرق،  خرچنگ از غرب،  ارابه‌ران از شمال و سگ کوچک و تک‌شاخ از جنوب واقع شده ‌است. خوشه باز مسیه ۳۵ یا ان‌جی‌سی ۲۱۶۸ با فاصلهٔ ۲۸۰۰ سال نوری از زمین در این صورت فلکی قرار دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان سنجش ، نجوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.