افزایش ۳ برابری مرگ و میر کرونایی در دوران پیک این بیماری

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قزوین گفت: میزان مرگ و میر کرونا در دوران پیک سه برابر می‌شود و باید تلاش کرد تا دوباره به دوران اوج شیوع این بیماری باز نگردیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برای دومین بار در کمتر از دو ماه اخیر به استان قزوین سفر کرده است، در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین، گفت: زمانی که بیماری کرونا به پیک می‌رسد در هر کشوری از جمله آمریکا، فرانسه و چین میزان مرگ و میر در بیمارستان‌ها سه برابر می‌شود که امیدواریم شاهد پیک بعدی این بیماری نباشیم.

او افزود: در صورت ورود به پیک بعدی کووید ۱۹ در کشور و استان، باید بیماران مبتلا به کرونا را در میان تمامی مراکز درمانی از خصوصی و دولتی، تامین اجتماعی، نیروی مسلح و خیریه توزیع کنیم تا میزان مرگ و میر داخل بیمارستانی کنترل شود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کشور‌های مختلف دنیا دو نوع سیاست را برای مقابله با کرونا در پیش گرفته‌اند خاطر نشان کرد: یک سیاست حذف ویروس کرونا بوده است که به عنوان مثال در نیوزلند و هشت کشور جنوب شرقی آسیا به دلیل قدرت اقتصادی، همکاری مردم و فرهنگ موجود و نظام‌های مختلف، این سیاست به درستی اجرا شد.

او افزود: سیاست دیگر که قریب به اتفاق کشور‌های دنیا به دنبال آن بوده‌اند سیاست انقباض و انبساط بوده است.

حریرچی تصریح کرد: چه در سیاست حذف یا انقباض و انبساط مهمترین کار این است که به دنبال ویروس برویم نه دنبال بیماران، چون انسان‌ها وقتی که بیمار می‌شوند خود به خود به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

او ادامه داد: کسانی ویروس کرونا را منتقل می‌کنند که بی علامت یا کم علامت هستند و کشف آن‌ها طبق تاکید سازمان بهداشت جهانی با تست پی سی آر صورت خواهد گرفت.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: این افراد را فقط با تست پی سی آر می‌توانیم شناسایی و آن‌ها را قرنطینه کنیم تا ویروس در بدن فرد ایزوله شود و از بین برود.

به گفته حریرچی، نکته کلیدی این موضوع آن است که وقتی بیماری کووید ۱۹ در جامعه کمتر می‌شود اهمیت تست پی سی آر برای سیاست حذف یا انقباض و انبساط از همه بیشتر می‌شود، چون وقتی تعداد بیماران در یک شهر افزایش می‌یابد دیگر امکان ایزوله و بستری همه آن‌ها وجود نخواهد داشت.

او افزود: اگر افراد مبتلا به کرونا را در مرحله اول شناسایی نکنیم آن موقع هشدار پیک سوم شیوع کرونا را باید صادر  کرد و در این مرحله اداره ها و مغازه‌ها تعطیل و محدودیت‌های کرونایی اجرا خواهد شد.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استاندار خواست تا قول بدهد تست پی سی آر بیشتری از میانگین کشوری در استان انجام خواهد داد تا نسبت به میانگین کشوری، مبتلایان کرونای بیشتری در استان شناسایی شوند.

حریرچی ادامه داد: استان‌های شیراز و کهگیلویه و بویراحمد از اول این سیاست را اجرا کردند و به همین دلیل میزان بستری و مرگ و میر کمتری دارند و استان قزوین هم باید از امروز برای این موضوع برنامه ریزی کند.

او افزود: استان قزوین باید با استفاده از تست رپید و پی سی آر بتواند تعداد تست خود را بالا ببرد، چون قزوین با توجه به موقعیت خاص و مجاورت با استان‌های آلوده تر، مستعد افزایش مبتلایان به کرونا است.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نظر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین مبنی بر اینکه میزان تخت آی سی یو به ازای هزار نفر جمعیت در کشور ۱.۷۸ و در استان ۱.۶۸ است، افزود: سطح بندی استان‌ها بر مبنای تخت در کشور صحیح نیست و نباید این سطح بندی را به معنای تبعیض دانست.

حریرچی گفت: هم اینک بخش جراحی قلب در استان قزوین به خوبی کار می‌کند در حالی که جراحی قلب در ۶ مرکز استان فعالیت ندارد، چون مردم ترجیح می‌دهند که به مراکز استانی دیگر مراجعه کنند.

 هم اکنون با اجرای طرح‌های مقابله با کرونا پنج شهرستان استان قزوین در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.