زراعت چوب؛ حفظ جنگل و تامین نیاز کارخانه‌ها

طرح زراعت چوب با هدف توسعه فضای سبز و ایجاد بستری برای تامین چوب مورد نیاز کشور، به طرح تنفس جنگل‌ها کمک فراوانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محمودرضا رمضانپور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: طرح زراعت چوب با هدف توسعه فضای سبز و ایجاد بستری برای تامین چوب مورد نیاز کشور و استان، به طرح تنفس جنگل‌ها کمک فراوانی می‌کند که این امر باید با همکاری مسؤولان و مردم اتفاق بیفتد.

او درباره اجرای طرح زراعت چوب در استان، افزود: این موضوع امروزه به عنوان یکی از چالش‌های مهم در استان و کشور مطرح است و برای جبران کمبود چوب در صنایع کاغذ، ام دی اف و سایر صنایع مرتبط یا باید چوب وارد شده و ارز از کشور خارج کنیم و یا باید در داخل اقدام به زراعت چوب کنیم.

آیا مرکز تحقیقات ارقام مناسبی را برای زراعت چوب معرفی کرده است؟

 رمضانپور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت:در این راستا اقدامات خوبی برای زراعت چوب در استان انجام شد و برای اینکه اجرای زراعت چوب به ثمر بنشیند و نتایج خوبی از آن به دست آید، باید ارقام سریع‌الرشد انتخاب شوند.

او افزود: اگر زراعت چوب در جایگاه خود انجام شود از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و به همین منظور باید ارقام قابل کشت شناسه‌دار باشند و تاکنون خروجی موفقیت‌آمیزی درخصوص معرفی ارقام سریع‌الرشد صنوبر داشتیم.

رمضانپور با بیان اینکه در حال حاضر پایه و ارقام مختلف صنوبر سریع‌الرشد را در خزانه‌های مرکز تکثیر در ایستگاه تحقیقات چمستان داریم، گفت: با این اقدام در مناطق مختلف میان‌بند، دشت و بالادست چه گونه‌های قابلیت کشت دارد.

 چه فعالیت‌های تحقیقی برای کنترل آفت شب پره شمشاد داشتید؟

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران درباره کنترل شب پره شمشاد ،گفت: برای اینکه آستانه تحمل جنگل کاهش پیدا نکند و مشکلاتی از لحاظ محیط زیستی در جنگل رخ ندهد، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران مواد بیولوژیک معرفی کرد تا شب پره شمشاد در بسیاری از مناطق کنترل شود.

او افزود مرکز تحقیقات نهال شمشاد جمع‌آوری و همچنین اقدام به تولید نهال شمشاد کرد تا بتوانیم شمشاد را در جنگل‌ها دوباره احیا کنیم.

در تامین نهاده دامی مشکل داریم، آیا طرحی در این زمینه دارید؟

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه فرمول‌های جدید برای خوراک دام معرفی کردیم چراکه مازندران در تامین خوراک دام با مشکل مواجه است، گفت: مازندران از لحاظ تعداد دام‌های سبک و سنگین در کشور رکورددار است و به همین منظور نیاز به خوراک دام بیشتری داریم.

او افزود: غالب کشت‌هایی که در مازندران انجام می‌شود برنج است و در هم‌پوشانی کشت‌هایی که برای تولید خوراک دام با کشت برنج باید اتفاق بیفتد دچار مشکل هستیم.

رمضانپور گفت: به عنوان نمونه کشت ذرت بهاره در مازندران عملکرد خوبی را به همراه دارد، اما در این زمان برنج کشت می‌شود و یا بهترین عملکرد کشت سویا در فصل بهار است، اما در زمان کشت این محصول هم برنج کشت می‌شود و به همین منظور باید در نقاط مختلفی که دست نخورده و یا مغفول مانده را شناسایی کرده تا بتوانیم خوراک دام تولید کنیم.

او افزود: مازندران برای تامین خوراک دام جزء استان‌های پیشرو بوده است و اکنون با استفاده از پسماند‌های کشاورزی و کاه و کلش برنج برای تامین خوراک دام با غنی سازی کردن از پروژه‌هایی است که در مرکز تحقیقات مازندران انجام خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه محصولات جدید برای خوراک دام معرفی کردیم، گفت: کشت تریتی‌کاله که جایگزین برخی از مواد در خوراک دام است و حتی در جیره طیور می‌توان با جایگزینی برخی از مواد مثل ذرت، سویا، کنجاله ذرت و کنجاله سویا را رفع کنیم.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار