سردار قاسم سلیمانی اصلی‌ترین شاخص قدرت نرم ایران در منطقه

استاد علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه سردار قاسم سلیمانی اصلی‌ترین شاخص قدرت نرم ایران در منطقه بود، گفت : او یک رهبر مردمی بود که «امنیت مردم محور» را در منطقه غرب آسیا پایه‌گذاری کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فرزاد رستمی استاد علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : جمهوری اسلامی هر اقدامی که در چهار دهه اخیر حتی برای استقلال، افزایش ظرفیت‌های منطقه‌ای و بازدارندگی در مقابل دشمنان به عنوان ابتدایی‌ترین حقوق یک کشور انجام داده است، از سوی غربی‌ها متهم به بلندپروازی نظامی و پیگیری رویکرد‌های تهاجمی امنیتی شده است.

 او گفت: واقعیت‌ها درباره سردار سلیمانی هم همین است، زیرا رویکرد رفتاری او قاعده‌مند و چارچوب دار بود و در چارچوب‌های هنجاری و رهیافت غرب قرار نمی‌گرفت به همین دلیل اتهام تروریست بودن را به او زدند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سردار سلیمانی یک رهبر مردمی در منطقه بود افزود: او پیش از آنکه رویکرد امنیتی داشته باشد، رویکردی اجتماعی در سطح منطقه داشت و در بین اقوام، قبایل و گروه‌های مختلف در عراق و سوریه دارای جایگاه والایی بود که این موضوع پس از شهادت ایشان به روشنی قابل مشاهده است.

رستمی با بیان اینکه سردار سلیمانی «امنیت مردم محور» را در منطقه غرب آسیا پایه‌گذاری کرد افزود: بخش زیادی از مقاومت‌ها و ایستادگی‌ها در مقابل گروه‌های تروریستی با تأسیس و تلاش بسیج مردمی و انسجام نیرو‌های قبایل در سوریه و عراق شکل گرفت که ساماندهی و سازماندهی آن‌ها توسط سردار سلیمانی انجام شد.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی ادامه داد: از آنجایی که سردار سلیمانی بیشتر در رویکرد‌های غیر امنیتی فعالیت می‌کرد، طبعاً در قاب فرهنگی، اجتماعی و امنیتی خاصی قرار گرفت که ناشی از محبوبیت گسترده ایشان در منطقه بود.

 او گفت: پس از ترور سردار سلیمانی به دستور رییس جمهور آمریکا، بسیاری از صاحب نظران حتی در جبهه مقابل سردار سلیمانی و در خود آمریکا از شخصیت سردار تمجید کردند و بسیاری‌ها گفتند که چرا چهره‌ای که از پیشتازان مقابله با تروریسم در منطقه بوده و مسیر مقابله با داعش را همواره و فراتر از ائتلاف بین المللی و آمریکا نقش آفرینی کرده، حذف فیزیکی شد؟

رستمی با بیان اینکه ناامنی در منطقه غرب آسیا بیش از همه نتیجه نبود یک همگرایی منطقه‌ای بوده است، گفت: بخش زیادی از خدمات سردار سلیمانی طی چند دهه گذشته ایجاد همگرایی منطقه‌ای و رژیم منطقه‌ای بود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار