پازل رو به تکامل گردشگری قزوین

امروزه برخورداری از یک بنای تاریخی و طبیعی برای کسب درآمد از حوزه گردشگری کافی نیست، بلکه نیازمند تکمیل اضلاع مثلث گردشگری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه برخورداری از یک بنای تاریخی و طبیعی برای کسب درآمد از حوزه گردشگری کافی نیست، بلکه سرمایه گذاری جهت ایجاد امکانات زیرساختی، رفاهی و تفریحی حول جاذبه‌های تاریخی و طبیعی امکان کسب درآمد و اشتغالزایی را برای شهر‌ها و مناطق از محل گردشگری فراهم می‌کند.

در سال‌های اخیر با حمایت‌های دولت ضمن سرمایه گذاری‌های قابل توجه از سوی بخش خصوصی در حوزه گردشگری در زمینه ایجاد هتل، اقامتگاه‌های بوم گردی و مجتمع‌های خدماتی رفاهی و پذیرایی بین راهی، از سوی حوزه مدیریت شهری نیز برای تقویت و توسعه زیرساخت‌های تفریحی گردشگری در قزوین سرمایه گذاری‌های قابل توجهی انجام شده که می‌توان آنرا در کنار وجود آثار متعدد تاریخی و طبیعی، به عنوان ضلع سوم و تکمیل کننده مثلث گردشگری قزوین نام برد.

زیرساخت‌ها و امکانات تفریحی-رفاهی در کنار بنا‌های تاریخی و طبیعی متنوع و فراوان را باید به عنوان ضلع سوم مثلث گردشگری و تکمیل کننده پازل این حوزه در قزوین نام برد که با سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های اجرا شده در سال‌های اخیر در مسیر پیشرفت و تکامل قدم برداشته است.

در همین راستا، هفته گذشته ۲ پروژه مهم تفریحی-گردشگری قزوین در منطقه نمونه گردشگری کامان-زرشک شامل پیست‌های اسکی و تله سی یژ بهره برداری و بازگشایی شد.

بهره برداری از این ۲ طرح در کنار اجرا و تکمیل طرح‌های برنامه ریزی شده در مناطق نمونه گردشگری باراجین و کامان-زرشک در محدوده ۵ تا ۲۵ کیلومتری شهر قزوین، می‌تواند گردشگری ابن شهر را برای فصل زمستان نیز فعال کند و به شعار قزوین، گردشگاهی برای تمام فوصل عینیت ببخشد و گامی موثر برای توسعه و اشتغالزایی در این استان از محل گردشگری در دوران پساکرونا باشد.

نزدیکی پیست‌های اسکی و تله سی یژ قزوین به بوستان ملی باراجین و دهکده طبیعت با زیرساخت‌های متنوع گردشگری همچون هتل و اقامتگاه، اماکن پذیرایی، اولین سافاری پارک ایران، جاده سلامت، باغ وحش و شهر بازی، سینما تابستانی، سورتمه و طرح‌های در دست اجرا از جمله پارک رباتیک می‌تواند یک مسیر گردشگری مهم را به شهر قزوین بیافزاید و طول مدت اقامت گردشگران در این کهن شهر را افزایش بدهد به گونه‌ای که دید و بازدید از آن تنها منحصر به آثار تاریخی نباشد.

سرمایه گذاری‌های انجام شده در خصوص ایجاد زیرساخت‌های تفریحی-رفاهی بدون شک در کمک به تبدیل قزوین به یکی از مقاصد مهم گردشگری نقش بسزایی خواهد داشت و از آن باید به عنوان تکمیل کننده پازل گردشگری قزوین نام برد.

پازل رو به تکامل گردشگری قزوین

ایجاد شهر نمونه گردشگری در قزوین

سرمایه گذاری قابل توجه برای ایجاد تاسیسات و امکانات رفاهی-تفریحی و گردشگری متنوع در اطراف شهر قزوین، وزیر میراث فرهنگی را به تمجید واداشت تا جایی که او از ایجاد شهر نمونه گردشگری در قزوین خبر داد و هموطنان را به دیدن آن دعوت کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هفته پیش در سفر به قزوین، با اشاره به سرمایه گذاری قابل توجه در حوزه ایجاد تاسیسات تفریحی و گردشگری در مناطق نمونه گردشگری قزوین شامل باراجین و کامان-زرشک از این نقاط به عنوان یک شهر نمونه گردشگری دیدنی یاد کرد و از همه هموطنان دعوت کرد تا به این شهر کهن سفر کنند و از آثار تاریخی و طبیعی آن دیدن کرده و از تاسیسات گردشگری و تفریحی ایجاد شده در آن بهره‌مند شوند.

علی اصغر مونسان گفت: در این مسیر ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری (منطقه نمونه گردشگری باراجین تا منطقه نمونه گردشگری کامان-زرشک) ضمن داشتن طبیعی بکر و آب و هوای عالی، بسیاری از امکانات و زیرساخت‌های گردشگری ایجاد شده که البته جای تکمیل شدن و اجرای طرح‌های بیشتر را نیز دارد و می‌تواند مورد استفاده شهروندان قزوینی و همچنین گردشگرانی از شهر‌های اطراف از جمله تهران و کرج باشد.

او همچنین به احیای مجموعه سعدالسلطنه قزوین به عنوان بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران طی سالیان گذشته با مشارکت شهرداری اشاره کرد و گفت: می‌توان برای تکمیل دولتخانه صفوی نیز از مشارکت حوزه مدیریت شهری بهره‌مند شد و اگر منع قانونی خاصی وجود نداشته باشد وزارتخانه در این خصوص بر استفاده از توانمندی و ظرفیت شهرداری قزوین تاکید دارد.

مونسان اظهار داشت: با جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی و سرمایه گذاری قابل توجه در حوزه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های رفاهی، تفریحی، گردشگری می‌تواند به زودی بهمحور اصلی توسعه این استان تبدیل شود.

پازل رو به تکامل گردشگری قزوین

سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای احداث پیست‌های اسکی و تله سی یژ قزوین

برای ایجاد زیرساخت‌های تفریحی در منطقه نمونه گردشگری کامان-زرشک که در امتداد منطقه نمونه گردشگری باراجین قرار دارد سرمایه گذاری قابل توجهی از سوی ۲ شهرداری و همچنین سازمان همیاری‌های شهرداری استان قزوین انجام شده است.

مدیرعامل سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان قزوین اظهار داشت: برای اجرای پیست‌های اسکی شامل سه پیست تله اسکی یا مبتدی، کودکان و حرفه‌ای و همچنین ایجاد تله سی یژ ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری‌های قزوین و محمدیه و سازمان همیاری شهرداری‌های قزوین هزینه و سرمایه گذاری شده است.

هادی طاهرخانی گفت: بخش حرفه‌ای این پیست با لحاظ کردن استاندارد‌های جهانی احداث شده و با تایید فدراسیون اسکی قابلیت برگزاری مسابقات کشوری و بین المللی در رشته‌های مختلف از جمله آلپاین و مارپیچ کوچک و بزرگ را داراست.

او خانه‌های اسکیمویی، زیب لاین، بانجی جامپینگ و پرش از ارتفاع، سکوی دید باز، پارک آسمان تاریک را از دیگر طرح‌های تفریحی و گردشگری که در منطقه نمونه گردشگری کامان-زرشک در دستور کار قرار دارد، نام برد.

این مسئول گفت: اجرای این طرح‌ها می‌تواند قزوین را به پایلوت گردشگری زمستانه در کشور تبدیل کند، البته این مجموعه‌ها در سایر فصول سال نیز در خدمت گردشگران خواهند بود و می‌توانند اوقات خوش و لذت بخشی را در خاطره گردشگران از خود برجای بگذارند.

مدیرعامل سازمان همیاری‌های شهرداری استان قزوین اظهار امیدواری کرد با حمایت نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بتوان طرح‌های باقی مانده در این منطقه نمونه گردشگری را اجرا و به سرانجام رساند.

پازل رو به تکامل گردشگری قزوین

استقبال میراث فرهنگی قزوین از اجرای طرح‌های تفریحی-گردشگری از سوی شهرداری

بدون مشارکت و همراهی شهرداری در اجرای طرح‌های تفریحی، رفاهی، تکمیل پازل حوزه گردشگری در قزوین میسر نیست.

شهرداری قزوین در سالیان گذشته با احیای مجموعه تاریخی سعدالسلطنه و همچنین توسعه بوستان ملی باراجین نقش مکمل خوبی را برای جذب گردشگر به قزوین ایفا کرده که مورد استقبال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین اظهار داشت: این اداره از مشارکت شهرداری قزوین در اجرای طرح‌های گردشگری و احیای بنا‌های تاریخی استقبال می‌کند.

علیرضا خزائلی ادامه داد: در سالیان گذشته تجربیات موفقی در این حوزه رخ داده که نمونه آن را می‌توان به طرح مرمت، احیا و باززنده سازی مجموعه سعدالسلطنه نام برد.

او همچنین با اشاره به بهره برداری از پیست‌های اسکی و تله سی ِیژ قزوین در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفته گذشته، گفت: این مجموعه در کنار بوستان ملی باراجین و دهکده طبیعت از ظرفیت‌های منحصر به فرد یا کم نظیر گردشگری در کشور به شمار می‌روند.

خزائلی افزود: در سالیان گذشته با توسعه بوستان ملی باراجین و ایجاد دهکده طبیعت و ایجاد زیرساخت‌های تفریحی، رفاهی مانند شهربازی و هتل؛ قابلیت‌های گردشگری شهر قزوین افزایش پیدا کرده و امیدواریم این روند همچنان ادامه دار باشد.

این مسئول گفت: احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی در کنار ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی در آبگرم یله گنبد و دریاچه اوان الموت از طرح‌های مهم سرمایه گذاری و زیرساختی حوزه گردشگری استان به شمار می‌رود که بدون شک تحقق آن در رونق گردشگری قزوین بسیار موثر خواهد بود.

او اظهار داشت: تلاش می‌شود تا با رعایت چارچوب‌ها و ضوابط قانونی از مشارکت شهرداری قزوین برای تکمیل احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین، احیای گراند هتل را از دیگر طرح‌هایی که به تکمیل پازل گردشگری قزوین کمک می‌کند عنوان کرد و اظهار داشت: احیای این هتل که نخستین هتل مدرن ایران به شمار می‌رود و بنایی مربوط به قاجاریه است از امسال کلید خورده و با پیشرفت و سرعت قابل قبولی در حال اجراست.

پازل رو به تکامل گردشگری قزوین

آبگرم یله گنبد، آبی که برای رونق گردشگری قزوین گرم می‌شود

البته توسعه گردشگری قزوین محدود به حریم این شهر و یا یکی دو منطقه نمونه گردشگری اطراف آن مانند باراجین و کامان-زرشک نمی‌شود، چرا که شهر و استان قزوین از توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار هستند.

یکی از این ظرفیت‌ها که کمتر مورد توجه و شناخت قرار گرفته است، آبگرم یله گنبد است.

اما ظاهرا برای فعال سازی این ظرفیت عزم‌ها جزم شده و قرار است به زودی آبگرم یله گنبد که در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر قزوین و در نزدیکی آزادراه قزوین-رشت قرار دارد نیز به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فراخوان سرمایه گذاری منطقه نمونه گردشگری یله گنبد منتشر شده و رایزنی با متقاضیان آغاز شده است.

او ادامه داد: به دنبال جذب یک سرمایه گذار با اهلیت برای ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی و استفاده از ظرفیت این منطقه به منظور جذب گردشگر هستیم و در این خصوص حمایت‌ها و ارایه تسهیلات لازم به سرمایه گذاران پیش بینی شده است.

علی فرخزاد با بیان اینکه آبگرم یله گنبد به تنهایی می‌تواند بخش گردشگری استان قزوین را متحول کند، افزود: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این بخش و همچنین ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی، قزوین می‌تواند یکی از مقاصد مهم کشور در حوزه گردشگری درمانی-سلامت باشد.

او با اشاره به انجام مطالعات زمین گرمایی این آبگرم، افزود: این آبگرم گوگردی از خواص درمانی قابل توجهی برخوردار است و قرارگیری آن در نزدیکی آزادراه قزوین-رشت می‌تواند پتانسیلی برای جذب گردشگران با تعداد بالا به این مکان باشد که لازمه آن ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی مناسب در این مکان است که از طریق جذب سرمایه گذار با جدیت در دستور کار مدیریت استان است.

رهاورد:

یکی از راه‌های مهم توسعه و همچنین تحقق کاهش وابستگی کشور به درآمد‌های نفتی تقویت گردشگری است که لازمه آن ایجاد زیرساخت و بستر‌های مورد نیاز در این بخش است.

صرف وجود بنا‌های تاریخی یا آثار طبیعی نمی‌توان گردشگر را جذب کرد و از این طریق برای مناطق و شهر‌ها درآمدزایی و اشتغالزایی کرد، بلکه تحقق این مهم نیازمند سرمایه گذاری و ایجاد تاسیسات رفاهی و تفریحی متناسب است که این کار طی سال‌های اخیر در قزوین کلید خورده، اما نیاز است تا با تسهیل در صدور مجوزها، حذف تشریفات زاید و کاغذبازی‌های اداری و حمایت بیشتر از سرمایه گذاران به روند آن سرعت بخشید.

 

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار