انتشار خاطرات شفاهی مادران شهدای گیلانی

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان از تدوین و انتشار جلد نخست کتاب ۳ هزار و ۵۰۰ مادر شهید این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سرهنگ حسین مصطفی‌پور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان عصر امروز در نشست تخصصی ثبت، تولید و نشر خاطرات مادران شهدای استان، کار برای شهدا را ارزشمند دانست و گفت: همه ما مدیون ایثار و از خود گذشتگی شهدا و صبر و استقامت خانواده‌های معزز آنها هستیم.

او سردار سلیمانی را مصداق عینی فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت برای دفاع از مرز‌های راهبردی جمهوری اسلامی دانست و افزود: شهدا خالصانه برای خدا کار کردند و خداوند به آنان جایگاه بخشید، در مراسم تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی شاهد جوشش این محبت در قلوب مردم بودیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان چاپ و نشر خاطرات و دل نوشته‌های والدین شهدا را یکی از کار‌های بر زمین مانده حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و تأکید کرد: علی‌رغم کار‌های خوبی که در حوزه انتشار خاطرات و تاریخ شفاهی رزمندگان دوران دفاع مقدس انجام شده است، در حوزه جمع آوری تاریخ شفاهی پدران و مادران شهدا تخصصی و سوژه‌ای وارد نشدیم.

سرهنگ مصطفی‌پور جمع آوری، نشر و بسط خاطرات و یادگاری‌های شهدا و رزمندگان را مأموریت ذاتی این اداره کل برشمرد و یادآور شد: فرصت برای جمع آوری خاطرات والدین شهدا بسیار کم است، زیرا با بالا رفتن سن، بیماری و کهولت مواجه هستند و باید از فرصت‌های باقی مانده نهایت بهره را ببریم.

او با اشاره به آغاز نگارش، تدوین و نشر خاطرات شفاهی مادران شهدای گیلانی اظهار داشت: کتاب‌های تألیف شده در این بخش بسیار پراکنده است و باید به صورت سامان یافته جامعه هدف استان را تحت پوشش قرار دهیم و یک کتاب جامع استانی با محوریت مادران شهدا داشته باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه مادران شهدا خاطرات جذاب و شنیدنی و خواندنی از فرزندان در دوران کودکی و نوجوانی و اعزام به جبهه و شهادت دارند، تاکید کرد: استان گیلان ۸ هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده و در حال حاضر بیش از نیمی از مادران این شهدا، در قید حیات نیستند.

سرهنگ مصطفی‌پور از تدوین جلد نخست کتاب ۳ هزار و ۵۰۰ مادر شهید گیلانی خبر داد و تصریح کرد: این مجموعه با محوریت مادران شهدای استان گیلان تدوین و چاپ خواهد شد.

لزوم ثبت و ضبط آثار مکتوب و خاطرات والدین شهدا

فاطمه شیرزاد، عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با تأکید بر لزوم تبیین ارزش‌های دفاع مقدس برای جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان گفت: شهدا متعلق به همه مردم هستند و باید نسبت به شهدا و خانواده‌های آنان ادای دین داشته باشیم.

او با بیان اینکه والدین شهدا امانت شهیدان نزد ما هستند، افزود: مادران و پدران شهدا گنجینه‌ای از خاطرات زیبایی فرزندان شهیدشان هستند و ما در قبال این گنجینه‌های ارزشمند مسئولیت خطیری داریم.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به تعلق خاطر مادران شهدا به خانه کودکی شهدا و تأکید آنان بر حفظ لوازم مربوط به فرزندان شهیدشان اظهار داشت: مادران شهدا علاقه دارند در همان خانه‌ای زندگی کنند که فرزندشان در آنجا زندگی کرده و این اندیشه و رفتار در مادران شهدا مشترک است.

شیرزاد با تأکید بر لزوم ثبت و ضبط آثار مکتوب و خاطرات والدین شهدا یادآور شد: سازمان فرهنگی شهرداری رشت آمادگی دارد تا نقش خود را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با موضوع جمع آوری، تدوین خاطرات و دل نوشته‌های مادران ایفا کند.

او با بیان اینکه اگر برای شهدا گام برداریم شهدا خودشان راه را نشان می‌دهد، گفت: در کنار یک کتاب جامع از خاطرات والدین شهدا، باید برای تک تک مادران و پدران شهدا کتاب چاپ کنیم؛ البته آنان خواسته‌ای از ما ندارند، ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به درگذشت والدین شهدا و از دست رفتن خاطرات ارزشمند آنها افزود: استان گیلان ۴۰ مادر دو شهید دارد که ظرفیت خوبی برای تدوین یک کتاب است.

شیرزاد با بیان اینکه والدین شهدا منتظر ساخت موزه دفاع مقدس استان گیلان هستند، تصریح کرد: این موزه فرصت خوبی برای حفاظت و نگهداری از لوازم، آثار، دست نوشته‌ها و عکس‌های شهدا به عنوان سرمایه معنوی جامعه است که باید به آیندگان بسپاریم.

تولید یک هزار مصاحبه تصویری با مادران شهدای استان گیلان

محمدرضا داوطب، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان نیز در این نشست خواستار تشکیل اتاق فکر برای تدوین کتاب مادران شهدای گیلانی شد و گفت: استان گیلان ۴ مادر سه شهید، ۴۰ مادر دو شهید، ۵۳ مادر تک فرزند ذکور شهید و ۶ مادر یک فرزند شهید دارد که هر کدام یک سوژه برای کتاب است.

او مادران شهدای فرمانده را یکی دیگر از سوژه‌های کتاب خاطرات دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود یک هزار مصاحبه تصویری با مادران شهدای استان گیلان تولید کردیم که هر کدام ظرفیت خوبی برای چاپ و نشر مکتوب دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.