مشهد زیر سایه سنگین آلودگی هوا

آلودگی هوای مشهد در شش روز پیاپی رخداد بی سابقه‌ای نیست و البته عواملی در بروز آن نقش دارند که هیچ کدام جدید نیستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آلودگی هوای مشهد در ۶ روز پیاپی رخداد بی سابقه‌ای نیست و البته عوامل و دلایل متعددی در بروز آن نقش دارند که به معنای واقعی هیچ کدام جدید نیستند و به زبانی تکراری فقط نیازمند مدیریت و کنترل هستند.

مشهد همانند کلانشهرهایی چون تهران، شیراز، اهواز، اصفهان و تبریز با معضلی به نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و در ادامه روند افزایش جمعیت، افزایش شمار خودرو‌های شخصی و عدم تناسب خودرو‌های ناوگان حمل و نقل عمومی با شمار جمعیت، این معضل بیش از پیش رخ نمایی می‌کند و نفس را در سینه شهروندان به شماره می‌اندازد.

در کنار این عوامل، عدم تغییرات جوی، موقعیت جغرافیایی مشهد و وقوع پدیده وارونگی هوا، به معنای عدم تخلیه آلاینده‌ها با لایه‌های بالایی جو و ماندگاری در سطح هوای تنفسی که در فصول سرد سال بیشتر رخ می‌دهد شاهد تشدید آلودگی هوا در کلانشهری مانند مشهد می‌شود، اما این وضعیت از تردد روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت نکاسته که این امر مستلزم بررسی کارشناسی و جست و جوی راه حل واقعی است.

کرونا عامل افزایش تردد وسایل نقلیه

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین راهکار‌های کاهش آلودگی هوای شهرها است ، گفت: این در حالی است که در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به شدت کاهش یافته و استفاده از خودرو‌های شخصی تشدید شده است.

 او افزود: با توجه به این که خودرو‌ها به عنوان منابع متحرک آلودگی هوا همیشه سهم بالایی را به خود اختصاص داده اند هم اکنون نیز این عامل را نمی‌توان نادیده گرفت یا کمرنگ دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر این در ۲ سال گذشته در خروج ناوگان فرسوده شهری به دلیل برخی مسائل از جمله تحریم‌ها ناموفق بوده ایم در حالی که باید برای خروج خودرو‌های فرسوده از دایره حمل و نقل اقدام کنیم.

اجرای دستورالعمل‌های ابتدایی کاهش آلودگی

همتی بیان کرد: با توجه به وجود دستورالعمل‌های متعدد در چنین شرایطی و با وجود تداوم آلودگی هوا برخی اقدامات از سوی دستگاه‌های متولی در این زمینه انجام می‌شود.

او تصریح کرد: از جمله این اقدامات این است که به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام شده تا سوخت مایع در واحد‌های صنعتی مصرف نشود و به همین دلیل کنترل سوخت مازوت در نیروگاه‌های مشهد نیز تحت کنترل و پایش دقیق کارشناسان قرار دارد و خوشبختانه در حال حاضر مصرف سوختی مانند مازوت در وضعیت غیر عادی قرار ندارد.
 

بیشتر بخوانید


 مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به اهمیت سلامت مردم با هرگونه تخلف از روند اعلامی برای مصرف سوخت در واحد‌های صنعتی و نیروگاه‌ها به صورت قاطع برخورد می‌شود.

 همتی اظهار کرد: طبق ماده ۱۷ قانون هوای پاک، اداره کل استاندارد و شرکت‌های مورد تایید آن باید کنترل کیفیت و معاینه فنی موتورخانه‌ها را انجام دهند که متاسفانه در این زمینه تاکنون موفقیتی حاصل نشده است.

او افزود: به طور کلی مردم باید در فصول سرد سال در مصرف انرژی و گاز همکاری کنند تا شاهد آلودگی کمتر هوا و همچنین امکان تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها باشیم.

برگزاری کارگروه آلودگی هوا در گرو اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی است

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در صورت تداوم افزایش شاخص آلودگی هوا در مشهد، کارگروه مربوطه در استانداری تشکیل می‌شود.

همتی بیان کرد: روز یکشنبه میانگین شاخص کیفیت هوای مشهد از عدد ۱۳۶ ای. کیو. آی عبور کرده و در صورت تداوم این روند و ادامه آلودگی برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوا در استانداری و اخذ تصمیمات لازم ضروری است.

او تصریح کرد: طبق قانون، اداره کل هواشناسی پیش‌بینی خود را در خصوص تداوم روند ماندگاری آلاینده‌ها و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به عنوان متولی سلامت مردم درخواست خود را مبنی بر برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوا اعلام کرده است.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به تداوم ۶ روزه آلودگی هوا در کلانشهر مشهد برگزاری کارگروه و اخذ تصمیمات فوری برای مدیریت و کنترل این روند ضروری است.

همتی اظهار کرد: در صورت ادامه آلودگی هوا از جمله پیشنهاداتی که در برگزاری احتمالی کمیته کاهش آلودگی هوا ارائه خواهد شد طرح اعمال محدودیت تردد وسایل نقلیه و نیز توقف فعالیت شماری از صنایع خواهد بود.

وقوع دو نوع وارونگی همزمان هوا

رضا اسماعیلی مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: افزایش و تداوم آلودگی هوای شهر به دلیل شرایط پایداری جوی در کشور و چندین کلانشهر از جمله مشهد رخ داده است.

او با بیان این که تا روز ۱۴دی ماه به صورت متوالی ۶ روز هوای آلوده در این کلانشهر تنفس شده است افزود: بررسی نقشه‌های جوی نشان می‌دهد هم اکنون در مشهد شاهد وقوع ۲ پدیده وارونگی هوا به صورت همزمان هستیم.

مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد ادامه داد: در وارونگی اول که در سطح زمین تا ارتفاع هزار متری اتفاق افتاده است، شاهد وارونگی از نوع حرارتی و تشعشعی و در وارونگی نوع دوم که از نوع فرونشینی است در ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۰ متری از سطح زمین شاهد ماندگاری آلاینده‌ها هستیم.

اسماعیلی بیان کرد: در چنین شرایطی شاهد انباشت غلظت آلاینده‌ها در سطوح پایین جو هستیم که در نهایت سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهر شده است.

او تصریح کرد: در این شرایط جوی به دلیل برودت هوا در مصارف خانگی نیز شاهد افزایش قابل توجه گاز شهری در گرمایش منازل هستیم و در کنار این تشدید فعالیت نیروگاه‌ها نیز همزمان بر شدت تخلیه آلاینده‌ها در هوا افزوده است.

مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد تاکید کرد: طبق هشدار اداره کل هواشناسی خراسان رضوی ماندگاری آلاینده‌ها در هوای مشهد در سه تا چهار روز دیگر تا زمان وقوع تغییرات جوی همچنان ادامه دارد چنانکه در روز ۱۴ دی ماه نیز شاهد شدت هرچه بیشتر آن بودیم.

تعداد روز‌های هوای پاک مشهد امسال بیشتر شده است

اسماعیلی اظهار کرد: شمار روز‌های برخورداری از "هوای پاک" امسال در این کلانشهر در ۲۹۰ روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

او افزود: از ابتدای امسال تا روز گذشته، شهروندان مشهدی ۳۸ روز هوای با کیفیت پاک را تنفس کرده‌اند در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد ۲۹ روز بوده است.

مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد با اشاره به کاهش شمار روز‌های دارای هوای سالم در این مدت، ادامه داد: در طول ۲۹۰ روز گذشته از سال مردم مشهد ۲۰۹ روز هوای سالم تنفس کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با عدد ۲۲۰ روز شاهد کاهشی چشمگیر هستیم.

 اسماعیلی بیان کرد: در سال گذشته در این مدت تعداد روز‌های دارای هوای ناسالم برای تمامی افراد در مشهد ۲ روز بود که امسال این تعداد به یک روز کاهش یافته است.

او افزود: مردم مشهد سال گذشته ۳۹ روز هوای ناسالم برای افراد حساس تجربه کردند که امسال این تعداد به ۴۲ روز افزایش یافته است.

مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست مجهز به ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح این شهر است که از این میان ۱۲ ایستگاه متعلق به محیط زیست و یک ایستگاه هم متعلق به سازمان هواشناسی است و ۱۰ دستگاه نیز به وسیله شهرداری مشهد خریداری و نصب شده است.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.