در صوفه روستایی پر رمز و راز در گناباد

در صوفه یکی از روستاهای تاریخی شهرستان گناباد است که محل وقوع جنگی به نام جنگ دوازده‌رخ بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،کشور ما جذابیت‌هایی دارد که همچون نخ‌هایی زرین از تاریخ با بدنه این کشور چهار فصل در هم تنیده شده است. این نخ‌های زرین گویای تاریخی تمدن‌ساز است.

در این گزارش سفری داریم به روستای زیبد، یکی از مناطقی که آن را محل کشته شدن یزدگرد سوم (آخرین پادشاه حکومت ساسانی) اعلام کرده اند.

زیبَد یکی از دهستان‌های تاریخی شهرستان گناباد در خراسان رضوی است. این دهستان به روایت آنچه در شاهنامه فردوسی آمده، محل وقوع جنگی به نام جنگ دوازده‌رخ است. دوازده‌رخ نام سومین جنگ ایران و توران است.
در صوفه روستایی پر رمز و راز در گناباد

درصوفه روستای کوچکی در دهستان زیبد است که از نظر موقعیت وزیبایی محل دارای اهمیت است و در فاصله شش کیلومتری روستای زیبد و ۳۰ کیلومتری غرب گناباد واقع است. سه طرف آن کوه مرتفع قرار گرفته و مشتمل بر درخت‌های بسیار قوی، هوای سرد، منظره و آبشار زیبایی است که حدود ۶ متر ارتفاع دارد.

در انتهای روستا و در دیواره یکی از کوه‌ها متصل به روستا فرورفتگی به عمق ۱۰ متر قرار دارد که شبیه به ایوان و صفه است.

بیشتر بخوانید


برخی معتقدند آن را در دوره ساسانیان حفر کرده اند و نمونه‌ای از ایوان‌های نقش رستم و بیستون بوده که نیمه تمام مانده است.

ایوان شبیه طاق بستان است، اما فاقد نقوش حجاری است. در داخل ایوان و بنا بر روایاتی در بالای آن قبر پیران ویسه بوده وشاید به همین دلیل در بین مردم محل به “صوفه‌ی پیر” معروف است. پیران ویسه فرمانده سپاه توران و از قهرمانان شاهنامه است که در نبرد معروف دوازده رخ که در منطقه تاریخی زیبد رخ داد مغلوب گودرز شد.
در صوفه روستایی پر رمز و راز در گناباد

گفته می‌شود این مکان اقامتگاه موقت یزدگرد سوم بوده و قبر او هم در این ایوان واقع شده است. ایوان در ابتدای یک گذرگاه کوهستانی قرار دارد. طول این گذرگاه دره‌ای شکل ۲ کیلومتر، عرض ۷ متر و ارتفاع و بلندی آن حدود ۱۰۰ متر است. این گذرگاه در قدیم یکی از راه‌های سفر از ناحیه فردوس و طبس به دشت گناباد بوده است.

در ۷۰۰ متری درب صوفه‌پیر محوطه تاریخی به نام محوطه قلعه شهاب است. این محوطه تاریخی در دوره ساسانی ساخته شده است که محوطه قلعه شهاب در ۷ مهر ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

از جاذبه‌های گردشگری دهستان زیبَد می‌توان به قلعه زیبَد، قلعه شهاب‌نشین یا محوطه شهاب، گورستان گبری یا سرگزو، کوه تیرمهی، درب صوفه‌پیر و دشت ریواس زیبَد اشاره کرد.

انتهای پیام:ح. ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Spain
س
۲۳:۱۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
درب صوفه جز آثار ملیه!