نظام معیوب تاسیسات در مراکز درمانی/ اصلاح ساختار تاسیساتی بیمارستان ها نیازمند بودجه است

نظام معیوب تاسیسات در مراکز درمان باعث تشدید بیماری کرونا شده و اصلاح ساختار تاسیساتی بیمارستان‌ها نیازمند بودجه است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درپی نارسایی سیستم‌های تهویه هوا در ساختمان‌های مسکونی و عمومی، زنگ خطر انتشار سریع بیماری کرونا به صدا درآمده و ضرورت تهویه مناسب در ساختمان‌ها به ویژه اماکن و مراکز پرتردد را دو چندان کرده است.

در این میان با توجه به اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منشأ اصلی شیوع ویروس کووید ۱۹ هستند، عملکرد صحیح سیستم تهویه در آن‌ها نقش اساسی دارد.


بیشتر بخوانید


در همین راستا بیژن خطیبی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در برنامه‌ای با عنوان شارسان که در رابطه با تاسیسات بیمارستان‌ها با تاکید بر اینکه دستگاه‌های تهویه بیمارستان‌ها به هیچ وجه جوابگوی مقابله با ویروس کووید ۱۹ نیست، گفت: سازمان نظام مهندسی تهران از اسفندماه ۹۸ در زمینه کمک به بهبود وضعیت تهویه بیمارستان‌ها وارد عمل شده است.

بیژن خطیبی در ادامه با اشاره به تشکیل بخش مدیریت جهادی در سازمان نظام مهندسی برای مقابله با بلایای طبیعی در سال‌های اخیر افزود: با شیوع کرونا نیز فراخوانی از سوی سازمان به مهندسان برق، مکانیک و عمران داده شد تا جهت همفکری و نگهداری از تجهیزات بیمارستان‌ها وارد عمل شوند؛ بنابراین تیم ۱۵ نفره‌ای از مهندسان، تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه شروع کردند و در نهایت متوجه شدیم که دستگاه‌های تهویه بیمارستان‌ها در برابر ویروس کرونا پاسخگو نیست.

خطیبی ادامه داد: به این ترتیب از طریق سیستم‌های ناکارآمد تهویه بیمارستان‌ها، هوای آلوده بخش‌های درگیر به ویروس کرونا به سایر بخش‌ها از جمله اتاق‌های استراحت کادر درمان منتقل و موجب آلوده شدن هوا در این فضا‌ها می‌شود.

او ادامه داد: بیشتر بیمارستان‌های تهران از جمله بیمارستان شهدای تجریش، مسیح دانشوری، لبافی نژاد و غیره با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، چون سیستم‌های تهویه آن‌ها قدیمی است و برمبنای ویروس‌هایی خارج از ویروس کووید ۱۹ برنامه ریزی شده است.

آمادگی نظام مهندسی برای بهسازی سیستم‌های تهویه

خطیبی یادآور شد: ما حتی پیش‌بینی کرده بودیم که با شروع خرداد ماه و آغاز به کار سیستم‌های تهویه، سرعت شیوع کرونا در بین کادر درمان در فصل گرما افزایش می‌یابد، که این اتفاق نیز افتاد؛ اما متاسفانه وزارت بهداشت به این هشدار ما چندان توجه نکرد.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی کنترل‌های لازم را درباره سیستم‌های تهویه بیمارستان‌ها انجام داده و با توجه به اینکه کادر پزشکی و درمان در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا هستند، تقاضای ما از وزارت بهداشت، توجه به مسئله پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

او با اشاره به آمادگی سازمان نظام مهندسی برای همکاری در زمینه بهسازی سیستم‌های تهویه ساختمان‌ها و مراکز دولتی گفت: این سازمان به عنوان وظیفه ساختاری خود آماده همکاری با تمام ارگان‌های کشور از جمله وزارتخانه‌های ورزش، آموزش و پرورش، بهداشت و غیره است.

کمبود تجهیزات تاسیساتی از صندوق ارزی یا ملی تامین شود

خطیبی با تاکید بر لزوم اختصاص بودجه از سوی مقامات ذیربط برای پیشگیری از کرونا گفت: در هنگام وقوع حوادثی همچون سیل یا زلزله، میلیون‌ها دلار از صندوق ارزی یا صندوق ملی هزینه صرف می‌شود. حال که با کمبود تجهیزات و امکانات بیمارستان‌ها و سایر مراکز، برای مقابله با کرونا مواجه هستیم، نیاز است که برای پیشگیری از کرونا و شیوع گسترده آن از اعتبار این صندوق استفاده شود.

او با تاکید بر ضرورت توجه وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا به این موضوع تصریح کرد: برای پیشگیری از کرونا باید هزینه کنیم تا متحمل هزینه‌های گزاف ناشی از ابتلای کادر درمان به بیماری کرونا و از دست دادن آن‌ها نشویم.

در ادامه این برنامه رضا جلیلی خشنود، رییس بیمارستان شهدای تجریش، ضمن تشریح چالش‌های تهویه مناسب در بیمارستان‌ها، بر ضرورت تخصیص اعتبار برای اصلاح ساختار تاسیساتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تاکید کرد.

بیمارستان‌های قدیمی نقشه تاسیساتی ندارند

در این برنامه رییس بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به اینکه این بیمارستان نزدیک به ۷۰ سال قدمت دارد، گفت: اکثر بیمارستان‌های کشور قدیمی هستند و تاسیسات آن‌ها نیاز به بازنگری دارد.

رضا جلیلی خشنود در این باره توضیح داد: سال‌ها قبل زمانی که این بیمارستان‌ها ساخته شدند، بیماری عفونی وجود نداشت و بیمارستان‌ها به صورت قارچ گونه احداث می‌شد. یعنی ابتدا یک ساختمانی را احداث و بعد به مرور بخش‌ها و ساختمان‌های دیگری را در محوطه بیمارستان به بخش اصلی اضافه می‌کردند.

او افزود: طی تحقیقات انجام شده با همکاری سازمان نظام مهندسی، به این نتیجه رسیدیم که اکثر بیمارستان‌های ما به دلیل ساختن قارچ گونه نقشه تاسیساتی درست و حسابی ندارند و سیستم‌های تهویه در این بیمارستان‌ها آلودگی را از یک طرف خارج و از طرف دیگر مجددا به فضا وارد می‌کنند.

سیستم‌های تهویه متناسب با کرونا ساخته نشده‌اند

جلیلی با بیان اینکه حتی در بسیاری از بیمارستان‌ها از فیلتر هم به دلیل گرانی آن استفاده نشده است، گفت: با شیوع کرونا، در حالی که سیستم تهویه در بیمارستان‌ها نیاز به کانال کشی، تغییر اگزاست و غیره داشت، ما همزمان مجبور بودیم تمام بخش‌های بیمارستان را که اصولا سیستم تهویه آن‌ها متناسب با کرونا ساخته نشده بود؛ زیربار بیماری کرونا ببریم. البته این مشکل صرفا محدود به کشور ما نبود و در تمام کشور‌های دنیا که مجبور شدند هتل‌ها و باشگاه‌ها را به بیمارستان تبدیل کنند، وجود داشت.

معاون ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه در بیمارستان جدید شهدای تجریش، اصول و استاندارد‌های سختگیرانه تاسیساتی از لحاظ اگزاست و فیلتراسیون اعمال شده است، گفت: این بیمارستان هزار تختخوابی ظرف چند ماه آینده افتتاح می‌شود.

اقدامات تاسیساتی زیربنایی نیازمند بودجه کلان است

جلیلی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش تاسیسات بیمارستان‌های کشور برای مقابله با کرونا بیان کرد: امروز با کانال سازی و فیلترسازی در سیستم‌های تهویه توانسته‌ایم تاحدی این بحران را کنترل کنیم، اما کافی نیست و باید اقدامات زیربنایی انجام دهیم که این امر نیاز به بودجه کلان دارد.

او همچنین با اشاره به تبعات اقتصادی بیماری کرونا یادآور شد: در کنار رشد بیکاری و افت ظرفیت اقتصادی، متاسفانه ما بیش از ۳۰۰ نفر از نیرو‌های کادر درمان را هم در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌ایم که جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد و هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته است.

لزوم اصلاح ساختار تاسیساتی بیمارستان‌ها

جلیلی خواستار تخصیص بودجه برای اصلاح ساختار تاسیساتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شد و گفت: مقامات بالادستی بودجه‌ای را برای اصلاح ساختار در مراکز درمانی اختصاص دهند. چرا که کرونا پایان این تراژدی نیست و در سال‌های آینده نیز ویروس‌های جهش یافته عفونی زیادی خواهد آمد.

او با تاکید بر اینکه پیشگیری همواره کم هزینه‌تر از درمان است، گفت: علاوه بر اینکه بحث، بحث بهسازی سیستم‌های تاسیساتی و تهویه هوا در برابر بیمار‌های عفونی مطرح است، حتی بحث مقاوم سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در برابر حوادثی نظیر زلزله مطرح است که در این بخش نیز نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار