آذربایجان غربی مهمترین قطب صادرات محصولات کشاورزی در کشور

معاون استاندار با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی می‌تواند به مهمترین قطب صادرات محصولات کشاورزی در کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، آیدین رحمانی رضائیه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی روز سه شنبه در جلسه کارگروه زیر بنایی بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان که با حضور رئیس سازمان‌های جنگل‌ها و مراتع و امور اراضی کشور و مدیر کل دفتر شبکه‌های آبیاری و زهکشی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به اینکه آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی و هم مرز بودن با سه کشور خارجی می‌تواند با برنامه ریزی‌های مناسب و استفاده از تکنولوژی‌های برتر در حوزه آب و خاک به عنوان یکی از قطب‌های مهم صادرات محصولات کشاورزی در کشور تبدیل شود.

آیدین رحمانی رضائیه یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی کشاورزی کشور را تجاوز و تصرف اراضی ملی و کشاورزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه آذربایجان غربی نیز مستثنی از این امر نیست ودر این رابطه امسال ۴۱۲ مورد احکام قلع و قم صادر و برای ۲ هزار و ۶۱۴ نفر از متصرفان نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: متاسفانه به دلیل رغب سودجویان به تجاوز و تصرف به اراضی ملی و تفکیک و کوچک کردن اراضی کشاورزی، برخورد قاطع با متخلفان در دستور کار دولت قرار گرفته و افزایش توان یگان‌های حفاظتی و برخود قاطع دستگاه قضا و همچنین اصلاح قوانین حفظ کاربری اراضی باغی و کشاورزی در این خصوص ضروری است.

او گفت: متاسفانه مشوق‌های لازم و کنونی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی موثر نیست و نیاز است مسئولان امر تدبیر برای ایجاد مشوق‌های موثر و تسهیلات لازم در این زمینه پیش بینی کنند.

آیدین رحمانی رضائیه با اشاره به برخی از تصمیم‌ها و محدودیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در برداشت و آزاد سازی آب پشت سد‌های استان برای تامین آب اراضی پایاب سدها، گفت: برخی از این تصمیم‌ها در اوایل اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و در شرایط بحرانی و ویژه گرفته شده و نیاز است امروز و در شرایط فعلی که دریاچه در شرایط مطلوبی قرار گرفته و میزان بارندگی‌ها نیز افزایش یافته، ستاد احیای دریاچه ارومیه در برخی از محدویت‌ها تجدید نظر کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افتتاح سد کانی سیب با حضور ریاست محترم جمهوری به صورت وبینار را یکی از اقدامات مهم دولت برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز شاهد گام‌های موثر در احیای این دریاچه خواهیم بود.

او ادامه داد: توسعه شبکه‌های اصلی آبیاری و اتصال آن به شبکه‌های آبیاری فرعی نیازند تلاش و هماهگی فرابخشی دستگاه‌های اجرایی است تا کشاورزان بتوانند از امکات ایجاد شده توسط دولت در جهت توسعه بخش کشاورزی و افزایش راندمان تولید استفاده کنند.

آیدین رحمانی رضائیه در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات از اراضی ملی و کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین در رصد و پایش اراضی کشاوری و داشتن بانک اطلاعات مناسب می‌تواند مسئولان را در تصمیم گیری‌های کلان در مدیریت اراضی کشاورزی و ملی در تولید محصولات کشاورزی کمک کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به واگذاری برخی از اراضی ملی به سرمایه گذاران اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه استان و هم مرزی با سه کشور و علاقه مندی سرمایه گذاران برای حضور در آذربایجان غربی، ضروری است روند صدور مجوز و واگذاری اراضی ملی به سرمایه گذاران تسهیل شود.

آیدین رحمانی رضائیه وسعت منابع طبیعی استان را ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: طرح‌های بسیار مناسبی از جمله احداث ۲۴ طرح آبخیزداری و ۲۵۵ هزار هکتار مرتعداری و کاشت گیاهان دارویی در حفاظت از این منابع خدادادی در استان در سال جاری اجرا شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ایجاد کشت و صنعت گیاهان دارویی را در استان خواستار شد و گفت: کاشت گیاهان دارویی با توجه به کم آب بر بودن و داشتن بازار‌های مختلف در داخل کشور و کشور‌های همجوار می‌تواند ضمن حفاظت از منابع طبیعی برای بسیاری از فرغ التحصیلان بخش کشاورزی فرصت اشتغال ایجاد کند.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.