کاهش ۸ درصدی مصرف آب، موجب ضرر کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه شده است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه، بیش از مصوبه کاهش هشت درصدی مصرف آب، این امر را محقق کرده و این کاهش سالانه موجب ضرر بیشتر بهره‌برداران شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی روز سه شنبه در نشست کارگروه امور زیربنایی بخش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با موضوع آب و خاک گفت: با کاهش مصرف سالانه هشت درصد آب بدون تصویب دولت و تنها با تحمیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، به بخش کشاورزی خسارت زیادی وارد شده است.

او بیان کرد: در مصوبه دولت کل سهم بخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه هشت درصد بود اما ستاد احیای دریاچه ارومیه با تحمیل سالانه هشت درصد کاهش مصرف آب، صرفه جویی در آب را ۴۰ درصد کاهش داده است که کشاورزان را متضرر ساخته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تنها ۲۳ درصد از اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی مصوب دولت به سازمان جهاد کشاورزی محقق شده، اضافه کرد: فشاری که در احیای دریاچه ارومیه بر بخش کشاورزی وارد شد، بیش از حد انتظار بود بنابراین در راستای احیای دریاچه ارومیه باید حداقل های میزان آبیاری اعمال شود.

اکبری با بیان اینکه ۶۱ هزار و ۵۸۰ هکتار از اراضی استان به آبیاری تحت فشار تجهیز می شود، گفت: متاسفانه عدم تحویل به موقع آب، در برخی از پروژه ها سبب به سرقت رفتن شیرآلات شد که سرقت شیرآلات اراضی پشت سد کرم آباد نمونه ای از این مشکلات در حوزه پروژه های آبیاری تحت فشار است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۶۱ هزار و ۵۸۰ اراضی مورد هدف جهت اجرای آبیاری تحت فشار ۵۲ هزار هکتار از آن تکمیل عملیات شده ولی به دلیل احتمال سرقت، شیرآلات به آن ها منتقل نمی شود.

انتهای پیام/ژ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.