در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

چالش‌های پیش روی تولید ابریشم و صنعت فرش/۸۰ درصد ابریشم مصرفی کشور وارداتی است

مشکلات تولید ابریشم و واردات بی‌رویه این محصول و تاثیر آن بر صنعت فرش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش و ابوالفضل صادقی کارشناس صنعت فرش امشب ۱۶ دی ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی مشکلات تولید نخ ابریشم پرداختند.

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ابریشم از کشور چین وارد می‌ شود گفت: ۲۰ درصد ابریشم مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و از آن در حوزه فرش دستباف استفاده می کنیم.

او با اشاره به اینکه تنها یک کارخانه در سطح کشور به کار نخ ریسی ابریشم می پردازد ، آن هم با ۱۰ درصد در حال کار است افزود : مقداری که تولید می شود جوابگوی جامعه فرش نیست، تولیدکنندگان ما حاضرند خریداری کنند اما در بازار ابریشم وجود ندارد. از ابتدای سال تا به امروز ۱۶۱ تن بیشتر ابریشم وارد نکردیم.

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه در بحث توسعه تجارت ، بازار بین المللی را نباید از دست بدهیم ادامه داد: فرش دستباف میراث کهن این مرز و بوم است. در فرهنگ ما فرش دستباف وجود دارد ، فرش ابریشم ایران در جهان حرف اول را می زند.

رافع با اشاره به اینکه ابریشمی که وارد می‌شود در کاشان فرآوری می‌شود افزود: کیفیت ابریشم های وارداتی پایین است و قیمت آن ۵ برابر قیمت داخلی است. ما در مرکز ملی فرش سند چشم انداز داریم ، برای رونق تولید داخل کشور از تولیدات باید حمایت کرد و زنجیره تامین مواد اولیه را باید راه اندازی کنیم، اگر نخ با کیفیت و با قیمت مناسب باشد از آن استقبال می‌شود .

او خاطرنشان کرد: نخ نوغانی که در تربت حیدریه تولید می‌شود به صورت صنعتی نیست بلکه سنتی است البته برای گل‌های ابریشم فرش های اصفهان و کاشان استفاده می شود و به درد فرش قم نمی خورد ، ما از لحاظ کمیت مشکل داریم.

۸۰ درصد ابریشم مصرفی کشور از واردات تامین می شود

ابوالفضل صادقی کارشناس صنعت فرش نیز در ادامه برنامه گفت: در کل کشور حدود سه تا چهار کارخانه تولید ابریشم داشتیم، اما اکنون یکی از کارخانه‌ها در استان گیلان فعالیت می‌کند که فقط با حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند و دستگاه‌ها هم به روز نیست.

او افزود: از تولید داخل حمایت می‌کنیم، اما باید ابریشم با کیفیت در داخل تولید شود.بیش از ۸۰ درصد ابریشم مصرفی کشور از واردات تأمین می‌شود و تولید داخل توان کافی ندارد.

صادقی با اشاره به اینکه اگر کیفیت ابریشم داخل خوب باشد جوابگوی تولیدکنندگان می شویم افزود: مخالف افزایش تعرفه هستم و می‌گویم تعرفه باید به صفر برسد. کدام عقل سلیمی می گوید کیفیت پایین را با ۵ برابر قیمت خریداری کنیم و از تولیدات داخلی استفاده نکنیم، وقتی تعرفه را بالا ببریم دیگر جوابگو نخواهیم بود.

توان فنی تولید ابریشم را داریم/ برای نجات صنعت فرش بايد تعرفه واردات ابریشم بالا برود

 جواهری مدیر کارخانه نخ ابریشم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دهه ۷۰ اوج صادرات ما بود که ما از ابریشم داخلی استفاده می‌کردیم گفت: ما در آن دوران ۸۰۰ الی ۸۵۰ تن ابریشم تولید می کردیم و یک میلیارد دلار صادرات فرش داشتیم ، به طوری که از ابریشم داخلی استفاده می‌کردیم و از ابریشم وارداتی به مقدار کم استفاده می شد. ظرفیت تولید کارخانجات داخلی نزدیک ۴۵۰ تن نخ است.  در ۴،۵ سال اخیر میانگین بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن ابریشم وارد شد و ۱۰۰ الی ۱۲۰ تن ابریشم داخلی تولید شده است.

او ادامه داد: در سال ۸۲، ۲۰۰ هزار جعبه نوغان توزیع می کردیم. سیاست کاهش تعرفه را در طول ۱۷ سال گذشته اجرا کردیم و همیشه در جلساتی که در رابطه با ابریشم بود، نمایندگانی که از مرکز ملی فرش حضور داشتند، همیشه طرفدار کاهش تعرفه بودند.

جواهری خاطرنشان کرد: متاسفانه جنس ایرانی را نخریدند و اقدام به واردات کردند و این موضوع باعث تعطیلی کارخانه ما شد. ما باکیفیت ترین نرخ بازار را داشتیم. سالانه هزار تن نخ را وارد می کردند و از خرید ۳۰ تن نخ داخلی اجتناب می کردند.

مدیر کارخانه نخ ابریشم گفت: ما توان فنی تولید ابریشم را داریم، هزینه اضافه ای را انجام دادیم تا بتوانیم نخ ضخیم تر برای فرش تولید کنیم. این نوع از نخ تا چند سال گذشته ۹۰ درصد مصرف ما بود، اما آقایان وارد کننده وقتی به خارج از کشور رفتند در آنجا با نخ های ظریفی که برای پارچه بافی استفاده می‌شد مواجه شدند به طوری که ذائقه بازار را تغییر دادند.

جواهری تصریح کرد: بنده طرفدار تعرفه بالاتر هستم. ما ۱۵ سال سیاست کاهش تعرفه را آزمایش کردیم و دستاورد آن تعطیلی ۴ کارخانه و بیکاری هزاران کارگر شد و ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار نفر از چرخه اقتصادی خارج شدند.

مدير کارخانه نخ ابريشم با بیان اینکه دولت در ۱۵سال اخير تنها ۳۰۰کيلو از ما نخ خريد اظهار کرد: برای نجات صنعت فرش بايد تعرفه واردات ابریشم بالا برود.

محسن زنگنه نماینده مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ما بهترین کیفیت تولید نخ ابریشم را داریم گفت: تربت حیدریه به عنوان شهر ملی ابریشم ثبت شده است.  ابریشم های وارداتی به گواهی همه متخصصان، به هیچ عنوان کیفیت نخ ما را ندارد.

او با اشاره به اینکه باید بتوانیم تولید نوغان که ابتدای خط تولید ابریشم است را تقویت کنیم افزود: جایگاه فرش ابریشم ایران ۲۰ سال پیش ، ۱۰ سال پیش و ۵ سال پیش را باید بررسی کرد، باید دید جایگاه ما در کدام برهه بهتر بود. باید بپذیریم با این روند جایگاه خودمان را در دنیا از دست می‌دهیم. در کمیسیون ماده یک در وزارت صنعت از دولت خواهش می کنم تا سهم کرسی‌های نوغان داران و تولید کنندگان ابریشم را به خوبی ببینند .

این نماینده مجلس اظهار کرد: در کشور به جهت سیاست‌های غلط چند سال گذشته ،امروزه بخش نوغانداری نمی توانند نیاز بخش فرش را تامین کنند. باید کنار هم بنشینیم و با یک مدل ریاضی مشخص، برنامه ریزی دقیق کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار