تأمین آب مورد نیاز مردم بر عهده دولت و حکومت است

امام جمعه اصفهان گفت: آب جزء «انفال» است و مسئولان هیچ استانی نمی‌توانند بگویند آب مالِ ما است؛ از سوی دیگر دولت و حکومت وظیفه دارد آب مورد نیاز مردم هر استان‌ را فراهم کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آیت‌الله سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان در دیدار مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به ضرورت رعایت تقوا در رفتار و گفتار توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه نمایندگان باید بر اساس تقوای الهی سخن بگویند و رفتار کنند مبادا مسائل سیاسی انسان را به سمت غیبت یا تهمت سوق دهد.

امام جمعه اصفهان افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس شأن نمایندگی خود درباره مدیریت آب و با نگاهی ملی صحبت کنند؛ شما نمایندگان مردم هستید و برای احقاق حقوق عامه سخن بگویید و تصمیم بگیرید؛ همه می‌دانند که آب جزء انفال است و مدیریت آن در دست حکومت است و هیچ‌کس نباید بگوید آب مال ماست.

او عنوان کرد: در زمان ناصرالدین‌شاه برای احداث یکی از تونل‌های انتقال آب از کشاورزان پول می‌گیرند و آنان امروز حق‌آبه دارند؛ در خصوص میزان آبی که به اصفهان اختصاص یافته هم همواره گفته‌ام که آبی که در زمان شیخ بهایی به اصفهان داده شده است بر اساس جمعیت اندک آن زمان بوده است، اما امروز اهالی استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های دیگر به اصفهان مهاجرت کردند و با افزایش جمعیت، نیاز مردم به آب شرب نیز افزایش یافته است بنابراین دولت باید به فکر تأمین آب شرب باشد و طرح‌ها را به گونه‌ای اجرا کند که نیاز به پمپاژ آب نباشد.

طباطبایی نژاد با اشاره به نجابت نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان این استان با دید وسیع و نگاه ملی اظهار نظر کنند و با حفظ وحدت و جلوگیری از نفاق، بر اساس دین و قرآن سخن بگویند.

وزارت نیرو ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب به حوزه آبریز زاینده رود بدهکار است

سیدمسعود خاتمی در این جلسه اظهار داشت: استان اصفهان به عنوان مهد انقلاب اسلامی مطمع دشمنان قرار گرفته و آنان تلاش می‌کنند به بهانه‌های مختلف این استان را تحت فشار قرار دهند بنابراین همه مسئولان با حفظ وحدت برای برطرف شدن مشکلات آن تلاش کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: به نظر بنده از ظرفیت امامت جمعه استان اصفهان برای برطرف شدن مشکلات کلان مردم، کمتر استفاده شده است و اموری که نمایندگان نمی‌توانند پیگیری کنند را می‌توان با بهره گیری از ظرفیت جایگاه امامت جمعه دنبال کرد.

او همچنین بیان داشت: پروژه‌های انتقال آب به بهانه‌های واهی تعطیل شده است و بارگذاری‌های جدید بر روی زاینده‌رود اتفاق افتاده که صورت قانونی دارد، اما در اصل غیرقانونی است برای مثال بر اساس تابلوی اعلان مصارف و منابع ۳۲۰ میلیون مترمکعب برای تپه‌های سامان به منظور کشت‌های مختلف مصرف می‌شود که از نظر فقهی، خلاف شرع است.

خاتمی عنوان کرد: بر اساس تابلوی اعلان مصارف و منابع حوزه زاینده‌رود، وزارت نیرو ۷۵۰ میلیون مترمکعب به حوزه آبریز زاینده‌رود بدهکار است که باید جبران شود، اما این مهم انجام نشده و حتی شاهد بارگذاری‌های جدید با عنوان بن - بروجن هستیم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه مردم اصفهان نجابت به خرج می‌دهند و اعتراض شدیدی نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های امنیتی، مشکلات امنیتی موجود را با جدیت به مدیران کل منعکس و از بروز بحران جدید جلوگیری کنند.

او در پایان یادآور شد: مشکلات آبی میان استان‌ها باید بدون تنش برطرف شود و آب مورد نیاز ۵ و نیم میلیون نفر در استان اصفهان تأمین شود چراکه هم اکنون مشکل کمبود آب وجود دارد.

ارائه طرح توقف غربالگری در خانه‌های بهداشت

امیرحسین بانکی‌پور در این جلسه با اشاره به فعالیت ۴ تن از نمایندگان استان بر روی موضوع جمعیت و خانواده اظهار داشت: آمار بسیار بالای سقط جنین شامل سقط جنین‌های قانونی، غیرقانونی، درمانی و خودبه‌خودی بسیار نگران‌کننده است به همین منظور طرحی در کمیسیون فرهنگی با همکاری سایر کمیسیون‌ها آماده شده تا غربالگری از برنامه خانه‌های بهداشت برداشته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح غربالگری در تمامی خانه‌های بهداشت استرس شدیدی در زنان باردار ایجاد کرده است و امیدوار هستیم با طرح جدید که ۸ ماه روی آن کار شده است آمار سقط جنین کاهش یابد و تنها مواردی که جنین دارای مشکل است سقط اتفاق بیفتد، همچنین طرح ساماندهی فضای مجازی به جمع‌بندی رسیده و به زودی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.

هزینه مدیریت آب‌های موجود در استان اصفهان کمتر از انتقال آب از خلیج فارس است

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی در این جلسه اظهار داشت: بحثی مطرح شده که استان اصفهان ۵۰ هزار میلیارد تومان برای انتقال آب از خلیج‌ فارس در نظر بگیرد و افرادی همچون آقای جهانگیری آن را دنبال می‌کنند، این در حالی است که اگر آب‌های موجود در استان اصفهان همچون آب‌های منطقه فریدن، فریدون‌شهر و سمیرم مدیریت شود هزینه مدیریت این آب‌ها کمتر از هزینه انتقال از خلیج‌فارس است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون ۲ میلیارد مترمکعب آب از استان اصفهان خارج می‌شود و قرار است تنها ۲۵۰ میلیون مترمکعب در طرح بهشت‌آباد به استان اصفهان انتقال یابد، همچنین بر اساس نظرات نمایندگان استان خوزستان انتقال آب از حوزه به حوزه ممنوع شود و هر استان آب مورد نیاز خود را از درون استان تأمین کند.

کاهش میزان اختصاص ارز برای واردات کالا‌های اساسی

مهدی طغیانی در این جلسه اظهار داشت: بر اساس آمار‌ها صادرات غیرنفتی متوسط ۶ ماهه سال ۱۳۹۹، ۴۰ درصد کاهش یافته است و در مرداد ماه امسال هیچ ارزی برای وارد شدن کالا‌های اساسی اختصاص پیدا نکرد که اثر آن را در کالا‌ها و بازار مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سال گذشته برای تأمین کالا‌های اساسی ۸ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ۷ میلیارد دلار از درآمد‌های دولت اختصاص یافت که امسال ۸ میلیارد دلار بانک مرکزی در نظر گرفته نشده است.

او گفت: کسری بودجه در سال ۱۳۹۹، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و با توجه به بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰، کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی رخ می‌داد؛ دولت به جای کاهش هزینه‌ها و پیگیری منابع درآمدی مثل اخذ مالیات خانه‌های خالی به سراغ فروش اوراق رفته است و بانک‌ها را مجبور کرده تا اوراق خریداری کنند و خلق پول نظام بانکی را دنبال کرد.

طغیانی بیان کرد: گزارش آذر ماه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم نسبت به سال گذشته، ۴۵ درصد و تورم در خوراکی و آشامیدنی ۵۸ درصد است این نرخ تورم درحالی است که دولت برای نهاده‌های اصلی ارز ۴۲۰۰ پرداخت می‌کند؛ همچنین کسری طراز ارزی نگران کننده است و نیاز به ۵۰ میلیارد دلار برای اداره ارزی کشور وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مدیریت واردات کشور از مبدأ را از دولت خواسته‌ایم این کار باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود در حال حاضر وارد کننده، کالا می‌آورد و قبل از واردات، برای ارز و وجود نیاز واقعی به کالا هماهنگی نکرده، پس از واردات نیز با فشار رسانه‌ای، اداری و اجرایی تلاش می‌کند که کالا‌های خود را از گمرک خارج کند.

او یادآور شد: هر چند نرخ بیکاری کم شده است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد امید به دست‌یابی به شغل از بین رفته است، همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه در استان اصفهان بالا است.

رعایت اصل تفکیک قوا، اطلاع نداشتن نمایندگان مجلس شورای اسلامی از انتصاب مدیران، تعطیلی فعالیت‌ها و اقدامات اجرایی به بهانه کرونا، حبس زدایی و کاهش جمعیت زندانیان، پیگیری لایحه حمایت و صیانت از زنان، نظارت بر قوانین تصویب شده، پیگیری اجرای برنامه ششم توسعه و اصلاح و تصویب قوانین برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که توسط نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این دیدار مطرح شد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار