هیئت افغانستانی که از هرات به خراسان رضوی سفر کرده بود، در دیدار با مسئولان صنعت برق خراسان رضوی بر نیاز افغانستان به دانش بومی ایران در حوزه صنعت برق و استفاده از دستاورد‌های ایران در این بخش تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست مسئولان صنعت برق خراسان رضوی و هیئت اعزامی از ولایت هرات افغانستان گفت: خراسان رضوی ظرفیت آموزشی و اجرایی خوبی در حوزه برق در اختیار دارد که با توجه به توافقات این نشست با حمایت استانداری خراسان رضوی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در استان، امیدواریم زمینه همکاری‌های بیشتر بین خراسان رضوی و ولایت هرات فراهم شود.
 
رضا ریاحی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز در این نشست گفت: صنعت برق خراسان رضوی نخستین پارک بین‌المللی آموزش‌های تخصصی فوق توزیع و انتقال را راه‌اندازی کرده که این ظرفیت می‌تواند در زمینه افزایش مهارت و تربیت نیروی متخصص در کشور افغانستان مورد استفاده قرار گیرد.

او افزود: صنعت برق خراسان رضوی برای آموزش و انتقال دانش به نیرو‌های فنی در کشور افغانستان آمادگی دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: پیشنهاد می‌شود کمیته مشترکی بین دو طرف راه‌اندازی شود تا متخصصان دو کشور با یکدیگر در ارتباط مستمر قرار گیرند و موارد توافق شده سریع‌تر به سرانجام برسد.

ریاحی به توانمندی‌های شرکت برق منطقه‌ای خراسان اشاره و بیان کرد: این شرکت از لحاظ سطح فعالیت در بین ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای در کشور ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند با کشور افغانستان در حوزه صنعت برق همکاری‌های موثری داشته باشد.

او تصریح کرد: در حال حاضر برق ایران از طریق دو خط ارتباطی به کشور افغانستان صادر می‌شود. یک خط ۲۰ کیلوولت دوغارون است که برق را به شهر‌های کوچک افغانستان می‌رساند و مسیر دوم خط ۱۳۲ کیلوولت تربت جام است که برق ایران از این مسیر به شهر هرات منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت قرارداد صادراتی کشور ایران با شرکت برشنا افغانستان حدود ۱۴۰ مگاوات است و بیشترین حجم صادرات برق به افغانستان در زمستان حدود ۱۰۰ مگاوات و در تابستان نیز حدود ۷۰ مگاوات است.

ریاحی اظهار کرد: در حال حاضر برنامه صنعت برق خراسان افزایش حجم صادرات به افغانستان با تمرکز روی ولایت هرات است. بر اساس این هدف‌گذاری حجم صادرات برق به کشور افغانستان به حدود ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید. در حال حاضر یک خط ۴۰۰ کیلوولت از شهرستان تایباد به خواف کشیده شده که با انشعاب از این خط و احداث پست برق ۴۰۰ به ۵۰۰ کیلوولت در نزدیکی مرز و سپس احداث خط ۵۰۰ کیلوولت به طول ۱۵۵ کیلومتر، این ظرفیت جدید به وجود می‌آید و امکان انتقال حدود ۵۰۰ مگاوات برق به شهر هرات فراهم خواهد شد.

او افزود: در حال حاضر انجام مطالعات مهندسی این طرح از طرف شرکت توانیر به برق منطقه‌ای خراسان ابلاغ شده که به هر روشی که طرف افغان حاضر به همکاری باشد، می‌توان خط و پست مزبور را ایجاد کرد. در واقع هم صنعت برق خراسان توان انجام این پروژه را دارد و هم می‌توان به صورت مشارکتی با طرف افغان آن را احداث نمود. همچنین در صورت تمایل کشور افغانستان، خود کشور افغانستان نیز می‌تواند راسا نسبت به ساخت خط اقدام نماید.
 
در ادامه این نشست تعدادی از شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت برق خراسان نیز به ارائه توانمندی‌های خویش پرداختند. راه‌اندازی پست‌های برق سیار، احداث خطوط برق بشکل BOT، ایجاد نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، تولید ژنراتور، تعمیر و نگهداری شبکه‌های برق از اصلی‌ترین توانمندی‌های این شرکت‌ها در بخش خصوصی بود.

انتهای پیام//م. ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.