ثبت مهارت ساخت کلاه پولی خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مهارت ساخت کلاه پولی روستای چنشت شهرستان سربیشه در فهرست ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، برآبادی مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: کلاه پولی روستای چنشت، کلاهی پارچه‌ای است که توسط زنان از پارچه‌های کرباسی، چیت، متقال، ابریشم و بیشتر مخمل‌های منجوق دوزی شده یا طرح دار و در رنگ‌های ترکیبی سبز، آبی، قرمز، گلی (صورتی) و مشکی، با الحاقات تزیینی بسیار که مهمترین آن‌ها سکه‌های نقره قدیمی در اندازه‌های مختلف است، ساخته می شود.

او با بیان اینکه این سکه‌ها به همراه تزیینات مهره‌های ریز و درشت، کریستال‌های پلاستیکی و شیشه‌ای و منجوق‌های شکلی مختلف تزیینات کلاه را تشکیل می‌دهند، افزود: این کلاه از بالای پیشانی تا بالای گردن و روی دو گوش را می‌پوشاند و با دو عدد بندک نازک به زیر چانه گره زده می‌شود.

برآبادی عنوان کرد: تمامی دختران و زنان چنشتی از یک سالگی تا پایان عمر این کلاه را بر سر خود گذاشته و به عنوان سرپوش سنتی خود از آن استفاده می‌کنند.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین کامل شده این کلاه به عنوان هدیه از طرف مادر عروس به عروس داده می شود و استفاده آن در مراسم عروسی در روستای چنشت که یکی از زیباترین مراسم عروسی در خراسان جنوبی است کاربرد دارد که این کلاه درگویش بومی به کلوته (koloteh) شهرت دارد.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه طرح کلاه در اقشار غنی و فقیر فرقی ندارد، اما جنس و دوخت تزیینات روی آن کاملاً به وضع اقتصادی خانواده مرتبط است، افزود: گاهی گلدوزی با نخ‌های ابریشمی و کاموا‌های رنگی بر روی حاشیه و مرکز و یا تمام کلاه توسط زنان انجام می‌شود و یا نوار‌های گلابتون از الیاف طلا و نقره در اغلب کلاه‌های مربوط به طبقه اعیان به چشم می‌خورد.

برآبادی افزود: کلاه پولی عروس در مراسم عروسی همراه با ضمایم و متعلقات دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد که علاوه بر آٖن، یک عدد نوار تزیینی که از زیر چانه تا روی کلاه را در بر می‌گیرد و حدود ۱۲۰ سکه نقره در سه ردیف بر آن دوخته شده و ۶ عدد طوق گردن که همانند تسبیح به طول حدوداً ۵۰ سانتیمتر با کمک مهره‌های رنگی و سکه تزیین شده و دارای موشوره (جا دعایی) است.

قدمت بیش از ۴۰۰ ساله دوخت و تهیه این کلاه در روستای چنشت نشان دهنده ارزش‌های آن است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.