باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

غول ۱۲۱ هزار تُنی مکران؛ شهری متحرک روی آب + فیلم و تصاویر

نیروی دریایی ارتش کشورمان در رزمایش خود از تجهیزات جدید رونمایی کرد.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح روز گذشته ۲۴ دی ماه امسال بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آستانه برگزاری رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ خود از دو دستاورد جدید رونمایی کرد. این دستاورد‌ها در دو کلاس ناوبندر و ناو موشک‌انداز بودند که هر دو اهمیت استراتژیک دارند. مراسم رونمایی از این دو دستاورد جدید با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار و این دستاوردها به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش الحاق شد.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

نیروی دریایی ارتش؛ صنعت بومی در کنار امنیت پایدار دریایی

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز دستاوردهای متفاوتی را طراحی کرده و ساخته است که در تمام کلاس های تجهیزات دریایی از جمله زیردریایی، ناوشکن، ناو موشک انداز و بسیاری از دستاوردهای دیگر همچون موشک‌های کروز را به کمک جهاد خودکفایی این نیرو و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید و به ناوگان خود الحاق کرده است. نیروی دریایی ارتش در حوزه تامین امنیت دریامحور نیز در کنار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه تامین امنیت خلیج فارس و آب‌های سرزمینی ایران را بر عهده دارند. اما در این میان نقش نیروی دریایی ارتش در تامین امنیت خلیج فارس بیشتر به چشم می‌آید.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش؛ یک گام جهت گسترش قدرت دریامحور ایران

روز گذشته ۲۴ دی ماه امسال دو دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش به نام‌های ناوبندر مکران و ناو موشک انداز زره رونمایی و به ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق شد. ناو بندر مکران نداجا در کنار شناور شهید رودکی ندسا دو کشتی عملیاتی مخصوص پشتیبانی از نیرو‌های حاضر در صحنه عملیات هستند. ناو بندر مکران، ۱۲۱ هزار تن وزن دارد و می‌تواند ۸۲ هزار تن انواع نیازمندی‌های پشتیبانی یگان‌های شناور رزمی را حمل و بدون ارتباط با ساحل یک هزار شبانه روز  در دریا حضور داشته باشد.

مشخصات ناوبندر مکران به شرح زیر است:

طول: ۲۲۸ متر.

عرض: ۴۲ متر.

ارتفاع: ۲۱/۵ متر.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

وزن مجموع: ۱۲۱ هزار تن.

ظرفیت بار و مهمات: ۸۲ هزار تن.

سرعت: ۱۵ گره دریایی.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

قابلیت‌های ویژه: جرثقیل فوق سنگین دریایی، توانایی حمل ۵ فروند بالگرد، استفاده از بالگرد‌های مین روب، ضد زیردریایی و رزم سطحی برای عملیات‌های نیرو‌های ویژه و عملیات‌های موشکی، حضور یک گردان تکاور دریایی، تعبیه شناور‌های تندرو و زیردریایی‌های مرطوب، فعالیت به عنوان ناو اطلاعاتی، و محل نشست و برخاست انواع پهپاد‌های دریایی نظیر پلیکان.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

تسلیحات ویژه: قایق‌های تندرو و زیردریایی عملیات ویژه، پرتابگر‌های کانتینتری موشک، سکو‌های توپخانه پدافندی و رادار جستجوی سطحی و سایر تجهیزات الکترونیکی نظامی (کادر زرد)، چهار قایق تندرو با ظرفیت ۱۲ نفر و مجهز به راکت انداز ۱۱ لوله ۱۰۷ میلی‌متری و چهار زیردریایی عملیات ویژه السابحات-۱۵ به همراه ظرفیت ۱۵۰ نیروی عملیات ویژه از دیگر قابلیت‌های ناوبندر مکران است.

همچنین پهپاد‌های مختلفی قابلیت اجرای عملیات از روی ناوبندر مکران را دارند از جمله پهپاد عمود پرواز پلیکان با برد ۱۲۰۰ کیلومتر که مجهز به سامانه‌های الکترواپتیک بوده و توانایی اجرای عملیات شناسایی و هدف یابی و نظارت هوایی روی محیط پیرامونی شناور را در فواصل مختلف دارد.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

مشخصات ناو موشک انداز زره

ناو موشک انداز زره از ناو‌های موشک انداز کلاس پیکان است که پیش‌تر چهار فروند از آن به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش الحاق شده بود و امروز پنجمین فروند از آن به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش الحاق شد.

مشخصات ناو موشک انداز زره به شرح زیر است: 

طول: ۴۷ متر.

ارتفاع: ۱۵ متر.

سرعت: ۳۵ گره دریایی.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

تسلیحات: یک توپ ۷۶ میلی‌متری فجر ۲۷، یک توپ ضد هوایی ۴۰ میلی‌متری و موشک‌های کروز قدیر با برد ۳۰۰ کیلومتر.

قابلیت‌های ویژه: سامانه‌های ارتباطی، شنود و جنگ الکترونیک پیشرفته.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

چرا رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش برگزار شد؟

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان در آیین رونمایی و الحاق ناوبندر مکران و ناو موشک انداز زره گفت: نیرو‌های مسلح کشورمان و به ویژه نیروی دریایی راهبردی ارتش در کنار ماموریت‌های ارزشمند دفاعی خود با استقرار در سواحل مکران به عنوان پیشگام در توسعه و آبادانی این سواحل و مناطق محروم گام نهاده و حرکت کرده و اقدامات ارزشمندی را آغاز کرده است. نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تمام دوران‌های مسئولیتی خود با کمال قدرت و اقتدار ماموریت‌های دفاعی خود را به انجام رسانده است. اگر نیرو‌های دریایی جهان به فولاد و آتش خود افتخار می‌کنند، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر فولاد و آتش، ایمان و اعتقاد به قدرت لایزال الهی دارد و آنجا که قدرت الهی پشتوانه یک نیروی انسانی است، هیچ قدرتی تاب مقاومت در برابر آن را ندارد.

وی ادامه داد: ارتش و سپاه دو بازوی قدرتمند نظام و صنایع دفاعی به عنوان پشتوانه قدرتمند آن‌ها با قدرت تمام و با هم افزایی کامل ماموریت‌های دفاعی خود را به انجام می‌رسانند، به طوری که دشمنان هیچ گونه قدرت عرض اندام در آب‌ها و مناطق تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را ندارند.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم اظهار کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تمام دوران‌های مسئولیتی خود با کمال قدرت و اقتدار ماموریت‌های دفاعی خود را به انجام رسانده است. اگر نیرو‌های دریایی جهان به فولاد و آتش خود افتخار می‌کنند، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر فولاد و آتش، ایمان و اعتقاد به قدرت لایزال الهی دارد و آنجا که قدرت الهی پشتوانه یک نیروی انسانی است، هیچ قدرتی تاب مقاومت در برابر آن را ندارد. ارتش و سپاه دو بازوی قدرتمند نظام و صنایع دفاعی بعنوان پشتوانه قدرتمند آن‌ها با قدرت تمام و با هم افزایی کامل ماموریت‌های دفاعی خود را به انجام می‌رسانند به طوری که دشمنان هیچ گونه قدرت عرض اندام در آب‌ها و مناطق تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را ندارند.

امیر دریادار حمزه‌علی کاویانی سخنگوی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این رزمایش به صورت غیرمترقبه انجام می‌شود و در مدت زمان بسیار کوتاهی از زمان ابلاغ یگان‌های شرکت کننده به منطقه گسترش یافتند، گفت: با برگزاری این رزمایش خواهیم توانست قابلیت واکنش به موقع و موثر در مقابل شرایط احتمالی ناشی از تهدید دشمن را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم تا با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت بتوانیم عملکردی متناسب با سطح تهدید داشته باشیم.

نیروی دریایی ارتش از کدام دستاوردهای جدید رونمایی کرد؟

گشت دریایی ایران در دریای سرخ، ماموریتی که قرار است دوباره اجرا شود

سرلشکر باقری در بخشی دیگری از سخنان خود در مراسم با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته و روز به روز با قدرت بیشتر از تمامی منافع خود حمایت خواهد کرد، تاکید کرد: ما دریای سرخ را که در دوره‌های اخیر شناور‌های تجاری جمهوری اسلامی با برخی تعرضات محدود مواجه شدند، مجددا در منطقه گشت دریایی خود قرار خواهیم داد و امنیت کامل شناور‌ها و ناوگان نفتکش و تجاری خود را در آن دریا هم برقرار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هر کس به خاک پاک من خدمتی کند خدا در هر کجا که هست به بهترین جایگاه برساندش درود من بهانه‌هایی که ایرانیها را خدمت گذارند
Iran (Islamic Republic of)
مهران توبه
۰۰:۵۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هرچه داشته باشیم بازکافی نیست،به تلاشِ خوددرجهت تکمیل فناوری دفاعی وارتقا آن بکوشید،دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
مهران توبه
۰۰:۵۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هرچه داشته باشیم بازکافی نیست،به تلاشِ خوددرجهت تکمیل فناوری دفاعی وارتقا آن بکوشید،دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۲:۰۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام ودرود به شرف وغیرتشون خدا نگهدارشون باشه شیر مردان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام حالا نفتکش یا هر چیز دیگه یه ابتکار زدن ودمشون گرم یه همچین چیزی حتما لازم بوده دمه هرچی ارتش سلامت کا برای مردم جان فشانی میکنن گرم
Netherlands
سینا
۲۳:۰۴ ۲۶ دی ۱۳۹۹
یکی ازمؤلفه ها وتوان قدرتی ایران درکنارتکنولوژی هسته ای ،داشتن نیروی نظامی قدرتمندومخصوصا نیروی دریایی راهبردی قدرتمند وپیشرفته وحضورمستمر درآبهای آزاد واستراتژیک جهان برای دفاع ازمنافع کشورمان است،فرزندان ایران زمین ،برای افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران ودفاع ازآن تامیتوانیدتلاش کنیدواصلا کم نگذارید،ما مردم ایران بادیدن دستاوردهاوموفقیت های شما نظامیان کشورمان شاد میشویم وروحیه میگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۲ ۲۶ دی ۱۳۹۹
بسیار عالی و غرور آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۲۵ ۲۶ دی ۱۳۹۹
ولی بیشتر به نفتکش شبیه تا هواپیمابر یا ناو تغیر جزیی روش انجام دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۵ دی ۱۳۹۹
1.قیمت فروش چند؟
2.این همه پول 121000 میلیارد فقط پول آهن آلات
3.کسی می دونه چندین هزار موشک و هر موشک دانه ای چند؟
4.کسی میدونه چرا نظامی و مسیولین پیشرفت کرد ولی مردم نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۶ دی ۱۳۹۹
بله بخاطر اینکه نظامی ها وطن پرستن و اعضای دولت افکارشون امثال تو محدود و نگاهشون فقط جلو پاهاشون رو میبینه بیشتر وقت ها هم نگاهشون به امریکا درضمن اگه خواستی قیمت بگیری یه قیمت هم از کشور های دو رو اطراف بگیر که یک اف سی و پنج شون دویست و پنجاه میلیون دلار قیمتش هست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
هادی
۲۲:۵۵ ۲۵ دی ۱۳۹۹
احسنت دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۴۶ ۲۵ دی ۱۳۹۹
درود بر دلاور مردان ارتش ایران، شما عزت و افتخار این مردم و این مرز و بوم هستید. مردم ایران به شما افتخار میکنند و برایتان آرزوی سربلندی و موفقیت بیشتر دارند. زنده باد ایران و زنده باد هر کسی که برای سر فرازی ایران و ایرانی قدمی بر می دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
خیلی هم عالی حتی اگر نفتکش بوده تبدیل شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
عالی خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
زنده باد ایران ، زنده باد فرمانده کل قوا و زنده باد ملت ایران
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۵:۳۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
وقتی آدم تاریخ ایران زمین پر شکوه مون رو می خونه و جنایات اسپانیایی ها و انگلیسی ها و آمریکایی ها و ... در طی این سال ها به واسطه نیروی دریایی شون در آب های جنوب ایران رو نظاره می کنه، با دیدن این اقتدار دریایی و اتمام آن دوران غم انگیز، اشک شوک از چشم هاش جاری میشه.
آری، به کوری چشم اهریمن و دد و دیوان، حماسه آفرینی شاهنامه ای ایران آغاز شده!
درود بر نیروی نظامی آریایی و مقدس ایرانشهر
فرخنده باد که در این جنگ تمدنی علیه اهریمن، پیروز شوید.
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۵:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
سلام خدا بر مجاهدان راه حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۵ دی ۱۳۹۹
اینجاست که میگم جای خالی موشک قاره پیمای ایران حس میشه........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
سلام،
نزدیک دو روزه که خبرگزاری های خارجی اقدام به پخش اخباری با عنوان شهادت تعدادی از سربازان ایرانی در پایگاه هوایی سوریه که مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته ، می کنند. لطفا با ارائه گزارشی مشخص کنید این مطالب کذب است یا خیر.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۹
دقیقا کدوم رسانه ها؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۶ دی ۱۳۹۹
هیسسسس.
Iran (Islamic Republic of)
سعید هستم
۱۳:۴۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
چه عجب ...احسنت و درود به ارتش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ارتش پرتلاش و بی ادعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
درودخدابرارتش عزیزمان درپناه خدا باشند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۶ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ماشالا سربازان امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
درود بر ارتش زحمت کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
درود به ارتش . درود درود .،،،
Iran (Islamic Republic of)
قوام
۱۱:۵۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
دمتون گرم. کاشکی کار های اجرایی دولت هم دست شما بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
درود به ارتش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
عرض تبریک به نیروهای دلاور و خدوم ارتش پر افتخار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ماشاالله.کور بشه چشم دشمنامون.
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۱۰:۵۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
درود‌خداوند‌واهل‌بیت‌پشت‌پنا‌ه‌شماها‌باشد
Iran (Islamic Republic of)
فدایی ایران
۱۰:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
تبریک،خسته نباشید
درود بر ارتش ایران اسلامی،
ارتش جهان پیما
ارتش اقیانوس پیما
ارتش آماده و بیدار
ارتش هوشمند و پرتوان
به امید داشتن ناوهای مکران ۲ و مکران۳ و...و...
سفر در اقیانوسهای و دوردستها به سلامت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۵ دی ۱۳۹۹
به امید داشتن صدها ناو دیگر این آغاز میمون و مبارکی برای پیشرفتهای برتر و بزرگتر است.
گردش در دریاها از این پس از آن ماست ،اگر خواهان ناوگانی پویا و امن هستیم این ناوهای بزرگ ،کاربرد فراوانی دارند
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۰۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
تبریک به ایرانیان به خاطر جهانی شدن گشت های اقیانوسی و جهان پیما شدن و در نوردیدن اقیانوس ها و پیمودن و چرخش دور کره زمین برای چندین بار آنهم توسط ناوگان نظامی ایران اسلامی و ناو مکران.
درود بر ایران و ایرانی،دستتان بی بلا.
Netherlands
غلامحسین
۱۰:۰۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
خدا قوت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ماشالله
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۳۴ ۲۵ دی ۱۳۹۹
خدا قوت دلاوران میهن
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۹:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ان شاءالله همیشه سلامت و موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
پاسخ دادبه آمریکاخودموضوع بسیارپیچیده ای است وپاسخ سخت بسیارپیچیده ترازپاسخ نرم است"اینکه پاسخ چگونه باشدکه بتوان به آن گفت پاسخ سخت که هم سخت باشدوهم خسارتهاوآسیبهای ناشی ازدشمن که طبیعی است به حداقل ممکن برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
پاسخ دادبه آمریکاخودموضوع بسیارپیچیده ای است وپاسخ سخت بسیارپیچیده ترازپاسخ نرم است"اینکه پاسخ چگونه باشدکه بتوان به آن گفت پاسخ سخت که هم سخت باشدوهم خسارتهاوآسیبهای ناشی ازدشمن که طبیعی است به حداقل ممکن برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ساخت صنایع دریایی ایران هست یا تغییر کاربری داده شده و مثلا کشتی نفتکش تبدیل به کشتی نظامی شده؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۵۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
درود و خداقوت بر دستان توانای سازنده و امکانات راهبردی و کاربردی شما نیروهای دریایی مسلح ارتشی و سپاهی مرزبانان غیور و سرافراز ایران زمین ، انشاءالله سال به سال بتوانید پیشرفتهای بسیار عظیمتر داشته باشید در عرصه های مختلف دریایی ، این کشتی تدارکاتی پشتیبانی باید توسط ناوگانهای دریایی هوایی رو سطحی و زیر سطحی مداوم محافظت شود و روی باند هلیکوپترش هم چندین پهپاد پیشرفته بار بری و نظارتی جنگی موشک انداز و توپهای پدافند هوایی و دریایی بکار گیری کنید تا در زمان خطر و اضطرار با واکنش سریع و دقیق و حساب شده و اهداف مورد نظرشان را سریعا نابود کنند .
و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
گام بعدی هواپیمابر.تشکر سپاس.
آخرین اخبار