آغازکاشت نهال در ۹۰۰ هکتار از بیابان‌های استان اصفهان

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از آغاز عملیات اجرایی ۹۰۰ هکتار نهالکاری در بیابان‌های استان اصفهان با هدف مهار ریزگردها و کاهش انتشار گرد و غبار خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسینعلی نریمانی رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهارداشت: نهال‌هایی که در مناطق بیابانی کشت می‌شود از گونه‌های مقاوم به کم آبی و بیشتر گیاهان تاغ و قره داغ است.

او اضافه کرد: عملیات ۹۰۰ هکتار نهالکاری در بیابان‌های استان تا شهریور سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و اعتبارات این طرح با احتساب دیگر طرح‌های بیابان در بخش‌های ملی و استانی افزون بر ۹.۷ میلیارد تومان است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: استان دارای هشت شهرستان بیابانی است و عملیات بیابان‌زدایی مصوب امسال به غیر از کاشان در خور و بیابانک، اصفهان، آران و بیدگل، بُرخوار، اردستان، نایین و نطنز انجام می‌شود.

نریمانی با بیان اینکه اراضی بیابانی استان ۱۰ درصد بیابان‌های کشور و ۳۰ درصد منابع طبیعی استان را شامل می‌شود افزود: افزون بر ۳۰۸ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی منطقه در سال‌های گذشته به جنگل‌های دست کاشت تبدیل شده است.

او با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های مرتبط با بیابان در استان مستلزم تخصیص اعتبارات کافی است اضافه کرد: تشکیل کارگروه مقابله با گرد و غبار در استان اصفهان در سال‌های گذشته تدبیری اثربخش در کنترل ریزگرد‌ها و افزایش طرح‌های بیابان زدایی بود.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه بیابان‌زایی به عنوان پدیده‌ای مخرب نامیده می‌شود خاطرنشان کرد: گرد و غبار و ریزگرد‌ها سالانه بیش از یک هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های استان، زمین‌های کشاورزی، صنایع، محور‌های ارتباطی، محیط زیست و مراکز نظامی خسارت می‌زند و از همه مهمتر برای سلامتی ساکنان شهر‌ها و روستا‌های اطراف مضر است.

مقابله با بیابان‌زایی (Combating Desertification) مجموع فعالیت‌هایی است که بخشی از برنامه توسعه جامع سرزمین در مناطق خشک، نیمه‌خشک و خشک نیمه مرطوب در راستای توسعه پایدار محسوب شده است و هدف آن جلوگیری یا کاهش تخریب سرزمین، احیا زمین‌های تخریب شده و باز زنده‌سازی اراضی بیابانی محسوب می‌شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار