چه اقدامی می توان برای احیای تالاب گاوخونی انجام داد؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در حال حاضر تالاب گاوخونی تنها چهار درصد آب دارد.

چه اقدامی می توان برای احیای تالاب گاوخونی انجام داد؟به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تالاب گاوخونی ۴۷ هزار هکتار مساحت دارد، اظهار داشت: در حال حاضر این تالاب تنها چهار درصد آب دارد و این در حالی است که گاوخونی سال‌های گذشته میزبان ۱۵۰ هزار قطعه پرنده بوده است.

او با بیان اینکه پرنده‌های مهاجر زمستانی که از قطب به مناطق گرمسیر حرکت می‌کردند در تالاب گاوخونی سکنی می‌گزیدند، ادامه داد: این تالاب پیکره بزرگی است که طی سال‌های طولانی تغذیه آب‌های زیر زمینی، مهار سیلاب‌ها، نگهداری عرصه مواد غذایی و … را بر عهده داشته است.

مدیرکل  مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این تالاب دارای بخش‌های مختلفی است، ابراز داشت: این تالاب دارای زیستگاه‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به تالاب، رودخانه، تپه‌های شنی، نیزار، شوره‌زار، تپه ماهور و … است.

بهره برداری سد ایزدخواست دلیل خشکی تالاب گاوخونی

او با بیان اینکه گونه‌های گیاهی مختلفی در تالاب گاوخونی وجود دارد، ادامه داد: گونه‌های مختلف خزندگان، پرندگان آبزی و کنار آبزی در این تالاب وجود داشتند که از آمار هزاران قطعه‌ای پرندگان در آخرین سرشماری تنها دو هزار قطعه پرنده در این تالاب باقی مانده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: عدم مدیریت جامع حفاظت از تالاب، گرمای هوا، کاهش بارندگی و قطع حق آبه این تالاب از سال ۱۳۶۶ به بهانه کم آبی از عوامل رو به نابودی رفتن این تالاب است.

او با بیان اینکه احداث سد در سال ۱۳۷۷ بر روی رودخانه ایزدخواست نیز از دیگر دلایل خشک شدن تالاب گاوخونی است، تصریح کرد: همچنین بوته کنی، تخریب پوشش گیاهی و تردد خودرو‌ها نیز دلایل دیگری برای خشک شدن این سرمایه بزرگ زیست محیطی است.

۴۸ کیلومتر از جاده تالاب گاوخونی نیازمند آسفالت است

مدیرکل  مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به جاده ۸۰ کیلومتری تالاب گاوخونی از ورزنه تا ندوشن ابراز داشت: هشت کیلومتر از این مسیر از سمت ورزنه دارای روکش آسفالت است و مابقی این محدوده در استان اصفهان که معادل ۴۸ کیلومتر است نیاز به آسفالت فوری دارد ضمن اینکه ۲۵ کیلومتر از این جاده در استان یزد نیز آسفالت شده است.

او با بیان اینکه وسعت دائمی تالاب گاوخونی در فصل خشک تا ۱۲ هزار هکتار کاهش می‌یابد، اضافه کرد: حفاظت از اکوسیستم‌های این تالاب امری ضروری است چرا که گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در این تالاب در معرض انقراض قرار دارد.

شیشه فروش با بیان اینکه گونه‌هایی مانند خارشتر، جاروسفید، اشنیان، ارمک، گز، افطرا و قیچ در تالاب گاوخونی رو به انقراض است، ادامه داد: هدف احیای این تالاب حفاظت از اکوسیسم آن است.

او با بیان اینکه بیشترین عرض تالاب گاوخونی ۱۵ کیلومتر است، ابراز داشت: طول این تالاب نیز ۲۵ کیلومتر است و باید برای آبرسانی به این تالاب برنامه‌ریزی درستی انجام شود.

خشک شدن گاوخونی ۵ استان را تهدید می‌کند

مدیرکل  مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه خشک شدن تالاب گاوخونی به معنای ایجاد کانون بزرگ گرد و غبار در کشور و نابودی پنج استان است، تصریح کرد: احیای تالاب گاوخونی باید برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی نیز مورد توجه باشد.

او گفت: در این زمینه باید توجه داشت علاوه بر از بین رفتن منبع آبی از زاینده رود برای تالاب گاوخونی آب رودخانه زرچشمه که از کوه‌های جنوبی شهرضا وارد دشت جرقویه و از اراضی حسن آباد وارد بخش غربی تالاب می‌شده و همچنین رودخانه ایزدخواست که وارد دشت اسفنداران و دستجرد و پس از مشروب کردن چاه‌ها در رامشه وارد تالاب می‌شده نیز با احداث سد ایزدخواست از بین رفته و سهمی از این آب برای تالاب گاوخونی باقی نمانده است.
 
برداشت مصالح ساختمانی ممنوع شود
 
شیشه فروش اضافه کرد: ضروری است که منابع ذکر شده در بالا باید برای احیای تالاب گاوخونی بار دیگر احیا شود ضمن اینکه کاشت نهال‌های منطبق با شرایط باید در این منطقه مورد توجه باشد.

او ممنوعیت برداشت مصالح ساختمانی از تالاب گاوخونی را نیز امری مهم دانست و گفت: باید در این زمینه مسئولان استان‌های اطراف این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

منبع:مهر

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.