مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی خبرداد؛

تنها ۵۰ درصد عشایر خراسان شمالی سهمیه آرد خانه‌پزی دریافت می‌کنند

محمدرضا قلی پور گفت: سهمیه آرد خانه‌پزی عشایر برای نیمی از جمعیت ۳۰ هزار نفری این قشر در نظر گرفته شده است که باید تجدید نظر شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدرضا قلی پورمدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت : طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۸۵، شرکت غله برای خانوار‌های عشایری این استان ۱۵ هزار نفر سهمیه در نظر گرفته این در حالی است که پنج هزار خانوار با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفر عشایری در این استان سکونت دارند.


بیشتر بخوانید 


او افزود: افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس تا حدی آمار خانوار‌های عشایری در این استان را افزایش داده است.

او با بیان اینکه این اداره کل هم اینک به پنج هزار خانوار انواع خدمت ارائه می‌دهد گفت: در سال‌های اخیر با ایجاد اشتغال پایدار بخشی از خانوار‌های عشایری که در روستا‌ها و شهر‌ها سکونت یافته بودند دوباره برای فعالیت دامپروری وارد سامانه‌های عشایری شدند.

قلی پور افزود: کمبود توزیع آرد برای برخی از خانوار‌های عشایری به خصوص در مناطق قشلاقی مشکلاتی ایجاد کرده است، زیرا که برخی از نانوایی‌های در حوزه روستایی و شهری به عشایر نان نمی‌دهند.

او گفت : ماهانه ۱۸۵ تن آرد از شرکت غله تحویل گرفته ایم که در اختیار خانوار‌های عشایری استان قرار می‌دهیم.

اوافزود: سهمیه آرد عشایر در شهر‌ها در اختیار خانوار‌ها قرار نمی‌گیرد بلکه در محل چادر عشایری، سامانه‌های عرفی و همچنین در نزدیک‌ترین روستا به محل زندگی آنان در اختیارشان قرار می‌گیرد که کم‌ترین انحراف نیز وجود دارد، خانوار‌های عشایری آرد را برای پخت نام استفاده می‌کنند.

او گفت: خانوار‌های عشایری در مناطقی سکونت دارند که از روستا‌ها و شهر‌ها دور هستند و کمتر به نانوایی‌ها دسترسی دارند.

قلی پورخواستار افزایش سهمیه آرد خانوار‌های عشایری در استان شد و افزود: تمام سهمیه آرد دریافتی در دفترچه‌های عشایری ثبت خواهد شد و دستگاه‌های نظارتی نیز در این خصوص نظارت دارند و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر فروش آرد و تخلف از خانوار‌های عشایری نداشته ایم.

مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه این اداره کل خدمات را به محل زندگی عشایر می‌برد افزود: تلاش می‌کنیم تا تردد‌های غیر ضرور عشایر را به شهر‌ها کم کنیم که این امر واسطه‌ها و دلالان را نیز حذف خواهد کرد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه عشایر قشری مولد و تولید کننده هستند گفت: با وجود اینکه عشایر از کم‌ترین خدمات رفاهی، امکانات و زیر ساخت‌ها بهره‌مند هستند، اما ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

او گفت: عشایر این استان به لحاظ جمعیتی در رده ۱۵ و در بخش تولید فراورده‌های دامی در رده ۱۲ کشور قرار دارد.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.