هر سال شاهدیم که رقم وام ازدواج توسط نمایندگان مجلس افزایش می‌یابد. نمایندگان مجلس با این رویکرد که بتوانند هر سال به تعداد ازدواج بیفزایند از مشوقی به نام تسهیلات ازدواج استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق اخبار منتشر شده حداقل وام ازدواج ۱۴۰ میلیون و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. هر بار که صحبت از افزایش وام ازدواج می‌شود نظام بانکی با این موضوع مخالفت می‌کند و در مقابل مجلس و نهاد‌های نظارتی دیگر خواستار اجرای این مصوبه قانونی هستند. هر بار هم که بانک مرکزی از کمبود منابع سخن گفته در نهایت این مصوبه قانونی اجرا شده و متقاضیان توانستند تسهیلات را دریافت کنند، اما با افزایش تسهیلات ازدواج سختگیری بانک‌ها برای پرداخت بیشتر شد.


بیشتربخوانید


افزایش هزینه‌های جاری به همراه رشد سرسام آور ملزومات زندگی دلیلی شده تا جوانان رغبتی به ازدواج نداشته باشند، اما مجلس تصمیم گرفته جوانان کم سن و سال را برای تشکیل یک زندگی مستقل هدایت کند، از این رو مبلغ وام ازدواج را برای جوانان ۲۰۰ میلیون در نظر گرفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید بررسی جزئیات تشکیل یک زندگی با حداقل‌های آن است.

این روز‌ها گرانی نقل محافل شده و همه جا صحبت از گرانی‌هایی است که یک کالا این قیمت بوده و اکنون به قیمت بالاتر رسیده است. از خودرو، مسکن، لوازم خانگی، طلا، سکه و ارز گرفته تا کالا‌های اساسی که مایحتاج جاری خانوار‌ها را تشکیل می‌دهد. ایران سال۹۷ دوباره در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و به گفته رئیس کل بانک مرکزی بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد و کرونا هم در این شرایط به کمک آن آمد، اما به دلیل تاب‌آوری بالای اقتصاد توانستیم از این مرحله بحرانی عبور کنیم. برخلاف افزایش اندک حقوق و دستمزد باید هزینه‌های زیادی را بپردازند که عامل اصلی آن کاهش ارزش پول ملی است.

نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا بسیاری از جوانان به آینده خوشبین نباشند و به فکر تشکیل زندگی نیفتند، اما کرونا در کنار همه مضراتی که دارد و جان میلیون‌ها نفر را در جهان گرفته تجملات و برگزاری مراسم را کنار گذاشت و در ایران بسیاری از افراد بدون مراسم و مهمانی‌های لاکچری راهی خانه خودشان می‌شوند. با این‌که در شرایط فعلی هزینه مهمانی و برگزاری مراسم از دوش عروس و داماد برداشته شده، اما همچنان برخی جوانان تمایل کمی به ازدواج دارند و مهم‌ترین دلیلشان در این زمینه مشکلات مالی است. از این رو باید توجه داشت که جمعیت جوان کشور رو به کاهش است و اگر متوسط سن کشور بالا برود مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

مزایای وام ازدواج
هر سال شاهدیم که رقم وام ازدواج توسط نمایندگان مجلس افزایش می‌یابد. نمایندگان مجلس با این رویکرد که بتوانند هر سال به تعداد ازدواج بیفزایند از مشوقی به نام تسهیلات ازدواج استفاده می‌کنند. اگر افراد برای خرید خانه، خودرو یا اقلام دیگر بخواهند پول جمع کنند، با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد امکان‌پذیر نیست و در زمان تجمیع پول دوباره افزایش قیمت رخ می‌دهد.

بانک‌ها در قالب تسهیلات، پول خود را عرضه می‌کنند و افراد می‌توانند از این امکان بهره ببرند. به بیان بهتر، وام‌ها برای افراد کم درآمد و قشر متوسط فرصتی فراهم می‌آورد تا به صورت قسطی مواردی را که در زندگی به آن نیازمند هستند، بخرند. حرکت آهسته و پیوسته بسیار از یک جا نشستن بهتر است، به‌خصوص برای زوج‌های جوان که اول راه هستند خرید از طریق اقساط و با گرفتن وام از بانک بسیار مناسب خواهد بود. یکی از این وام‌ها، وام ازدواج است که با شرایط مناسبی که دارد می‌تواند راهگشای بخشی از مشکلات در اول زندگی برای زوج‌های جوان باشد. رقم وام ازدواج برای پسران زیر۲۵سال و دختران زیر ۲۳سال، ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده تا بخشی از مشکلات مالی جوانان برای تشکیل زندگی حل شود. حدود ۶۶هزار میلیارد تومان منابع برای تخصیص وام ازدواج در سال ۱۳۹۹ دیده شده بود، اما برای سال۱۴۰۰ حدود ۱۰۷هزار میلیارد تومان منابع برای وام ازدواج در نظر گرفته شده است. وام ازدواج جزو وام‌هایی است که هر فردی می‌تواند یک‌بار آن را بعد از عقد دریافت کند تا بخشی از هزینه‌های زندگی خود را بپوشاند، اما این سکه روی دیگری هم دارد.

مضرات تسهیلات بدون بهره ازدواج
طبق برآورد‌های صورت گرفته، رقم وام ازدواج از سال۹۵ جهش بیش از ۲۰۰درصدی را تجربه کرد، اما این موضوع باعث نشد میزان ازدواج افزایش یابد. طبق آمار موجود در سال۹۴ حدود ۶۸۵هزار ازدواج به ثبت رسیده و این آمار با توجه به افزایش بیش از ۲۰۰درصدی تسهیلات وام ازدواج به ۶۶۵هزار ازدواج رسید. رقم وام ازدواج در سال ۹۴، سه میلیون تومان بود که در سال۹۵ به ده میلیون تومان افزایش یافت. همچنین در سال۹۶ رقم وام ازدواج به ۱۵میلیون تومان افزایش یافت که در آن سال آمار ازدواج به ۶۰۹ هزار سند رسمی رسید. در سال۹۷ وام ازدواج به ۳۰میلیون تومان رسید که در سال مذکور ۵۵۸هزار سند ازدواج ثبت شد. در سال گذشته هم ۵۳۰هزار ازدواج به ثبت رسیده؛ در حالی که رقم وام ازدواج به ۵۰میلیون تومان افزایش یافته بود. اعداد و ارقام آمار و میزان وام ازدواج حکایت از آن دارد هر چه رقم وام افزایش یافته میزان ازدواج رشد نکرده، در نتیجه افزایش تسهیلات ازدواج به ۷۰میلیون تومان نیز دردی از مردم دوا نمی‌کند.

یکی از مواردی که باعث شده نظام بانکی هر بار با افزایش وام ازدواج مخالفت کند ناتوانی در پرداخت اقساط است. اکنون پرونده‌های زیادی در بانک‌های کشور وجود دارد که افراد به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط تشکیل شده و حساب آن‌ها در لیست حساب‌های مشکوک الوصول قرار گرفته است. به این صورت که مشخص نیست فرد اقدام به پرداخت و تسویه اقساط خود می‌کند یا خیر. با توجه به این‌که میزان حقوق کارگر در کشور اکنون با احتساب بن کارگری و موارد دیگر دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان است اقساط وام ازدواج دردی از مشکل جوانان حل نمی‌کند.

اکنون به ازای هر ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات ازدواجی که برای زوجین داده می‌شود باید ماهانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان پرداخت شود. این در حالی است که اغلب افرادی که زندگی تشکیل می‌دهند فاقد خانه مسکونی هستند و باید در خانه استیجاری زندگی مشترک خود را آغاز کنند. طبق گزارش مرکز آمار ایران مسکن بیش از ۳۵درصد هزینه خانوار را شامل می‌شود و زوجین ابتدای زندگی متحمل هزینه‌های زیادی خواهند شد. کارشناسان معتقدند به جای این‌که هر سال رقم وام ازدواج را افزایش دهیم مدت بازپرداخت آن را اضافه کنیم تا افراد بتوانند آن را بازپرداخت کنند. با توجه به این‌که حقوق یک کارگر کمتر یک میلیون تومان است اگر برای اقساط وام ازدواج یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان و یک میلیون تومان هم اجاره خانه بپردازد کمتر از ۴۰۰هزار تومان برای دیگر مایحتاج خود در اختیار خواهد داشت.

دردی از جوانان دوا می‌شود؟
حداقل ۱۴۰ میلیون و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان ارقام وام ازدواج را تشکیل می‌دهد که از سال آینده قابل پرداخت است. روال پرداخت به این صورت است افرادی که از ابتدای سال‌جاری ازدواج کرده، اما هنوز تشکیل پرونده دریافت وام را انجام نداده‌اند، می‌توانند از شرایط جدید بهره‌مند شوند، اما نکته قابل توجه آن است که این مبلغ چه دردی از جوانان دوا می‌کند. تشکیل یک زندگی با دارابودن حداقل‌ها چقدر هزینه روی دست جوانان می‌گذارد و آیا توان بازپرداخت تسهیلات وجود دارد یا خیر. یکی از مواردی که نمایندگان مجلس روی آن تاکید دارند افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات وام ازدواج است که پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه هفت سال است، اما ظاهرا در صحن علنی مجلس باید به تایید همه نمایندگان برسد و احتمال دارد این زمان افزایش یابد.

گرانی خارجی‌ها و داخلی‌ها
خروج شرکت‌های خارجی لوازم خانگی در ایران این فرصت را به تولیدکنندگان داخلی داد تا بتوانند خودی نشان دهند، اما افزایش بی‌رویه قیمت لوازم خانگی داخلی باعث شد تا هزینه تشکیل زندگی به میزان قابل توجهی افزایش یابد. یک سال پیش حداقل هزینه برای خرید ملزومات زندگی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بود، اما این رقم رشد بین دو تا چهار برابری دارد. افزایش قیمت لوازم خانگی باعث شد تا بسیاری از افراد نتوانند لوازمی که مد نظرشان بود را تهیه کنند، اما انتظار می‌رود این روز‌ها که نرخ ارز روند نزولی را طی می‌کند قیمت اقلام مهم لوازم خانگی نیز در مدار کاهش قیمت قرار بگیرند تا افراد با هزینه کمتری زندگی‌شان را شروع کنند.

پیشنهاد وام ۱۰۰ میلیون تومانی داده بودیم
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در این باره به خبرنگار ما گفت: آنچه کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب کرده بود وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی بود، اما این رقم در کمیسیون تلفیق کارشناسی شد و نمایندگان دولت نیز با این موضوع مخالفت کردند و در رقم ۷۰میلیون‌تومان به توافق رسیدیم.

وی افزود: به منظور تشویق جوانان برای سنت حسنه ازدواج وام پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال را ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم، اما برای سایر افراد خارج از این محدوده سنی حداکثر همان ۱۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

حاجی دلیگانی با اشاره به این‌که هزینه‌های تشکیل زندگی افزایش یافته تصریح کرد: هزینه‌های جاری زندگی و تامین کالا‌های اساسی برای خانوار‌ها آنقدر زیاد شده که افراد برای تشکیل زندگی نقدینگی لازم در اختیار ندارند و بهانه‌هایی که اعلام می‌شود این وام از مسیر اصلی منحرف می‌شود درست نیست و هر کسی یک بار می‌تواند از این نوع تسهیلات قرض‌الحسنه بهره ببرد.

رقم وام ازدواج با توجه به شرایط اقتصاد مناسب است

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس بانکی در این‌باره به جام‌جم گفت: درست است که بانک یک بنگاه اقتصادی است، اما خیلی اجازه مانور و انجام کار اقتصادی ندارد که تسهیلات ازدواج یکی از این موارد است.

وی تاکید کرد: وام ازدواج می‌تواند نفری ۲۰۰میلیون تومان باشد، اما باید دید آیا نظام بانکی توان پرداخت آن را دارد یا خیر که با توجه به شرایط اقتصادی ۷۰میلیون تومان برای هر نفر رقم مناسبی است.

این کارشناس بانکی افزود: شیوع ویروس کرونا درآمد‌های دولت را در بخش صادرات نفتی و غیرنفتی به میزان قابل‌توجهی کاهش داد و همین موضوع دلیلی بود تا اقتصاد ایران بخشی از توان خود را از دست بدهد، اما در مقابل ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوباتی داشت که باید هزینه مبارزه با این بیماری را تامین می‌کرد و از نظام بانکی خواست تا نقدینگی لازم را بپردازد. بانک مرکزی هم با اجازه رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری این کار را انجام داد.

حسینی‌هاشمی تصریح کرد: با توجه به این‌که از ابتدای سال تاکنون تکالیف زیادی متوجه نظام بانکی بوده رقم در نظر گرفته شده برای ازدواج مناسب است. تسهیلات برای کسب‌وکار به منظور صیانت از اشتغال و همچنین مبارزه با ویروس کرونا بخشی از اقدامات نظام بانکی در سال‌جاری است و نباید توان این بخش را کاهش داد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۰:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
نزول و ربا رو اسمشو گذاشتن وام. برکت رو از خونه میبره ، من موندم یه کارمند بانک نمیفهمه حقوقش حق الناس حرامه یا خودشو به اون راه زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
فقط خدا باید به فریاد مجرد ها برسه
با این وضع اسفناک اقتصادی و نداشتن شغل و درآمد مکفی ، کاری غیر توکل به خدا و حفظ تقوا نمیتونیم بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۲۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
وام رو۲۰میلیون کنیدولی ضامن نخواهیدازیارانشون کم کنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۰:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
نفری ۱۰۰ میلیون بدید چرا اینقدر خسیس بازی در میارید حقوق ۲۴ میایونی میگیرید درد مردم رو نمیفهمید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۳۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
ما جوونا دیگه مجردیو ترجیح میدیم به شرمندگی جلوی خونواده.خودم الان یه خونه گرفتم تکو تنها زندگی میکنم.از همسرم هم تو نامزدی به علت شرایط اقتصادی جدا شدم.اینجوری لااقل فکرم آرومه و شرمنده نمیشم.خودممو خودم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
خرج خودمونو به زور در میاریم از کجا پول قسط وام رو بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
ازدواج و زندگی و شغل و معیشت باید نزدیک به تفکر و زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها و قرآن بشه نمونه ی شبیه عملی اش زندگی آباء و اجداد و روستاییان « قدیم»( نه اخلاق و تفکر بی دینی بعض آنها) والا ازدواج دائم و آثار مثبت آن رو به فناست و هیچگاه درست نخواهد شد این وضع.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
مشکلات خیلی زیادی است .۱.گرانی بهمه موارد .۲ بنده یک قواره زمین واسه ساخت میام شهرداری جهت پروانه ساخت .نزند اداره دارایی پوست از کله ادم می کنند ۶ماه دوندگی و ساخت نسازی که روزانه تورم و گرانی تا بخرم درست کنم درخانه آخرت نخفته ام
United Arab Emirates
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
آقا جان وام ازدواج می خواهید بدید زوج جوانی که بیکار هست چطور باید قسط بده فکر اینم کردید. شما همین وامی که می خواهید بدید برای ازدواج برای اشتغال جوانان سرمایه گذاری کنید وقتی جوان شغل داشته باشه و از شغلش درآمد دیگه نیازی به وام نخواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اگر دولت وام را بلاعوض بدهد شاید جوانان خود را گرفتار زندگی و مشکلاتش بکنند. در غیر اینصورت وام چه ۱۰ میلیون و چه ۱۰۰ میلیون شود هیچ فرقی نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
نخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
جوانی هستم 32ساله سربازی رفتم لیسانس گرفتن ولی کار ندارم خانواده هم برای ازدواجم کاری نمیکنن اصلا تو خانواده ما هرکی فکر خودشه از پدر مادر برادر خواهر از دولت می‌خوام فکری بحالم کنه دارم تو این خانواده دیونه میشم هرشب اعصاب خوردی با پدر و مادرم دارم ای کاش میمردم خدایی قدر خانوادتون بدونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
کار نیست جوونا بیشترشون به خاطر بیکاری مجرد موندن
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۲:۰۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
الان بهتون پول میدهند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۱:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
یازن خارجی یاازدواج نمیکنیم
یاخارجی یاهبج چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
yjc لطفا لایک رو درست کنین اوکی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
M
۲۱:۳۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
جالبه که همه مشکل ازدواج رو مسائل اقتصادی میدونند اما در مورد قوانین پوسیده ازدواج که نابودگر کانون خانواده است فکری نمیکنند.مهریه بالا عدم ضمانت اجرایی تمکین نقض حق طلاق مرد به عناوین مختلف از مشکلات واقعی ازدواجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
طرح خوش خط و خالی است ، بعدش جوانان می مانند و قسط ده ساله. به جای این کار ها وضعیت حقوق ها را درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اصلا وام رو بکنید ۵۰۰ میلیون بلاعوض.
وقتی کار نیست و نمی‌توان خرجی خانواده رو داد اونم با این تورم لحظه ای و ثانیه ای، لذا مجرد می مونیم تا آخرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
مشکل بعد خانواده هایی ک الکی سنگ میندازن پیش پای جوانان
هنوز بعصی ها نمیفهمن علف باید به دهن بزی شیرین بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
در سر عقل می باید بی کلاهی عار نیست
Ireland
هموطن
۲۰:۳۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
۴۵ سالمه به هیچ عنوان ازدواج نمیکنم....بجای حمایت از جووونا همون وامی هم که میدین باز براش تبصره میزارین که اگه سنتون اینقد باشه بهتون اینقد میدیم اگه فلان و فلان......ازدواج سنت پیامبر در هر سنی شما نمیتونی براش تکلیف معین کنی مسئولی پس به فکر جوونا باش براشون شغل ایجاد کن وام بهشون بده بدون قید وشرط...‌بلاعوض بده تا بتونن روبراه شن نه اینکه در اول جوانی تو دام وام وقصد بیفتن....‌بلاعوض بده تا نسل جوونا زیادشه نه اینکه رو به پیری‌‌‌......فکر کن وتصمیم بگیر واجرا کن ....فکر کنین همه این فرزندان مرزوبوم فرزندان خودتون هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
کسی ک کار نداره چطور میتونه پول وام رو بازپرداخت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام
عدم ازدواج که فقط به خاطر مشکل مالی نیست وقتی اصلا خیلی دلیل ازدواج نمی‌دون ،کلا فرهنگ تربیتی جامعه ما اشتباه ،خانواده پسر برای سر به راه شدن پسر و خانواده دختر برای رسیدن دخترشون به کسی که همه چیز براش فراهم کنند ازدواج میکنند والا مگه پدر مادر ما موقع ازدواج چی داشتند تا آخر عمرشون هم به هم وفادار بودند هر دو تلاش کردند برای زندگی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۱۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اقتصادی که فلج شده با این واما سرپا نمیشه، اگه وضعیت اقتصاد، اشتغال، گرانی و امید به زندگی بهتر بشه فکر ازدواج به سر جوونا میرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
نه مشکلو ریشه ای حل کنید
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۱:۴۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
سعی کن زن خارجی بگیری ایرانیش ندیدپدیده فقط پول میگیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
حالا این جوان بدبخت قسط وام رو از کجا بیاره بده
وام گرفتم یه قسط که عقب بیافته پدرمو درمیارن با تلفن زدن

ما جوان هارو بدبخت کردین خدا بدبختتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۹:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
به جای دادن وام . اشتغال زایی را زیاد کنید. جوانی که کار نداره فکر ازدواج رو نمی کنه که در باره وام فکر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
جلیل
۱۸:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
خدا رو شکر، دیگه دختران بالای 23 سال و پسران 25 سال به بالا لازم نبست ازدواج کنن، زحمت میشه ! باری از دوش این جوونا برداشتن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
وام دردی دوا نمیکنه تازه یه درد دیگه اضافه میشه و سود اون وامه کار واسه جوونا درست کنید سختگیریا رو کمتر کنید وام میگیرن تموم که شد طلاق میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
چرا مسئولین ما فکر میکنن یه جوان با وام ازدواج که باید هفت خان رستم رو طی بکنه تا شاید بتونه وام بگیره میره ازدواج میکنه!! اینا واقعا انگار تو ایران زندگی نمیکنن از پدر و مادرها خواهش میکنم به راحتی بچه هاشونو وادار به ازدواج نکنن حتما با مشکل مواجه میشن مشکلات اقتصادی خیلی زیاد شده و صد در صد زندگی متاهلی رو با مشکل مواجه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
پدر و مادرا یا باید قید ازدواج بچه هاشونو بزن یا بعد از ازدواج همچنان از نظر مالی حمایتشون کنن(البته اگه بتونن). وگرنه با درآمد عرف ماهی دو سه ملیون جامعه(تازه اگه داشته باشی)امکان گذران زندگی برای زوج جوان وجود نداره و ازدوجشون خیلی زود به طلاق ختم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
جوان 28 ساله
۱۸:۲۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
راستش منم همیشه فکر میکردم ازدواج برا من نیست و بدبخت میشم و ارزش نداره و..

ولی دیدم تو این شرایط که کمترین دلخوشی نمونده زندگی سخته همش بدبختیه، یه همسر زیبا و شاد داشته باشی میتونی از زنده بودنت بیشتر لذت ببری و قابل تحمل تر میشه.
3 ماهی میشه که یه دختر خانوم زیبا دلم رو برده ولی خوردم کرد و میگه شرایط ازدواج ندارم!
غرورم امیدم انگیزه ام همه چی دود شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
انشالله مشکلت حل بشه وبه خواسته ات برسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اینا که میگی نهایت یکی دو ساله اول جذابه.بعدش تازه چشمات باز میشه میفهمی چه خبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
به جای پرداختن به علت با معلول مقابله میکنند!
مثلا دندونی خراب باشه و درد شدیدی داشته باشه ، مدام بگن آب نمک قرقره کن و یا میخک روش بزار تا دردش ساکت بشه و بیحسی بهش بزن! خوب تا خرابی دندون رو دندانپزشک پر نکنه و درست نکنه، این درد به قوت خود همچنان باقی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بعد 28 سال یه خانومی رو هم دوس داریم میخوایمش اون ناز میکنه میگه آمادگی ازدواج ندارم!
حالا یکی رو نخوای دیگه ول کن نیست خونتو میمکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بله بخاطر۲۰۰ میلیون خودمو یه عمر بدبخت میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
کسی ازدواج نمیکنه.یک میلیاردم بدن باز کمه.با پول وام نهایت بشه پراید خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
ازدواج یعنی بدبختی باکدام درآمد سال آینده بازنشسته می شوم هنوز خانه ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
یخچال جور شد باقیش چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
یه فکری به حال جوان هایی که ازدواج کردن و الان بیکار و مستاصل شدن بکنید و حمایت درست انجام بدین تا اونایی هم که میخوان ازدواج کنن یکم اعتماد کنن و پا جلو بذارن وگرنه با وام و وعده وعید راه به جایی نمیبرین
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۷:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بجا اینکارا سخت گیری بانک هارو کم کنید
Iran (Islamic Republic of)
از دزفول
۱۷:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
یک پسر جوان باید کار مطمئن داشته باشند تا ازدواج کند فارغ التحصیلان بیکار وام از دواج را اگر حتی هم خانواده هاشان تقبل کنند بعد برای ادامه زندگیشان دچار مشکل وافسردگی شده ومنجر به طلاق توافقی میشوند والله درقدیم ابتدا جوان سر کار میرفت بعد پولی جمع میکرد زندگی تشکیل میداد مسئولان بفکر اشتغال پایدار جوانان باشند بقیه اش خود بخود حل میشود .والله بااشتغال جوانان بی بند باریها افسردگیها وخیلی از مشکلات دیگر رفع میگردد.بفکر باشید تا با التهابات بعدی مواجه نشویم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
نمی دونم! شاید کلا ازدواج نکنیم بهتر باشه برای بعضیا. یکم از جمعیت ایران کم میشه راحت تر مدیران می تونن مدیریت کنن پیرا هم یهو با هم به رحمت خدا میرن که خود بنده ام بعد 40 سال باهاشون همراه میشم دیگه جمعیتی نیست راحت کشور رو مدیریت کنید با حقوق و زمینای فراوان برای بازمانده های ایرانی در سال 1500
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
آدم عاقل زن نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
کلا دهه شصت از لیست برنامه ریزی کشور حذف شده ؟؟ جونترها وام بیشتری باید دریافت کنند ؟؟ به عقل نداشته مسئولین نرسیده که دهه شصتی ها بیشتر گرفتار مشکل مالی هستن و سن ازدواج و زاد و ولد اونا داره میگذره ؟؟ یعنی خاااااااااااااااااااااک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
جوان عاقل زن نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
آدم عاقل ازدواج نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
وام ازدواج را بلا عوض کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
هیچ جوان عاقلی ازدواج نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
جوانان ازدواج نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
وام ازدواج باید بلا عوض باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
وام ازدواج را بلا عوض کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
وام بلا عوض به جوانان بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
وام ازدواج را بلا عوض کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
وام ازدواج را بلا عوض بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
وام ازدواج را بلا عوض کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
با این گرانی ها هیچ جوان عاقلی ازدواج نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
با این گرانی ها هیچ عاقلی ازدواج نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
نفری یک میلیارد هم بدن دردی دوا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
جوانان دیگه ازدواج نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
هیچ جوانی دیگه ازدواج نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
هیچ جوانی ازدواج نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
این رقم هم دردی دوا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
این رقم دردی دوا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
دردی دوا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
کدام ازدواج؟ کدام کار؟ کدام زندگی؟
فقط عمرمان تباه شد
شاید مخارج زندگی و عروسی جزو دغدغه های ازدواج باشه ولی اصلی ترین دلیل عدم ازدواج جوونا نبود آینده روشنه، وقتی چرخ اقتصاد بچرخه این مشکلات هم حل میشه. همه چیز هر روز داره بدتر و بدتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
نه
۱۶:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اگه یه میلیاردم بدن با این هفت خانی که خونوادی دختر میزاره جلو پامون بازم فایده نداره.
فعلا که سیاست بنشینمو صبر پیشه گیرم رو داریم طی میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
من که هیچ وقت ازدواج نمیکنم مگه دیوانه هستم خودمو یه عمر بدبخت کنم
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۸:۰۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
زن خارجی خوبه خارجی بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
معلومه که خیلی دوست داری ازدواج کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بنطر شما تهسیلات بشه ۵۰۰تومن اصلا میشه باهاش خونه رهن کرد؟؟؟مراسم بخوره توسرمون
Netherlands
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
No
آخرین اخبار