شناسایی ۱۴۴ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون تعداد ۱۴۴ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،دکترابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به عملکرد مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها از بهمن ماه سال گذشته تا پایان شهریور ماه امسال، گفت: ۳۵۴ هزار و ۴۹۹ دز واکسن طبق برنامه ایمن سازی کشوری برای گروه‌های هدف برنامه شامل کودکان زیر یک سال، خانم‌های سنین باروری، گروه‌های در معرض خطر از جمله زندانیان، کارگران شهرداری، بیماران مبتلا به دیابت، دیالیزی، اهداکنندگان مستمر خون، پرسنل بهداشتی و درمانی و آرایشگران انجام شده است.

او افزود: ۴۹ هزار و ۵۹۸ نفر در برنامه ایراپن از لحاظ سکته‌های قلبی و مغزی توسط مراقبین سلامت خطرسنجی شده‌اند و ۲۸ هزار و ۸۱۹ خدمت توسط پزشکان برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا در استان در بازه زمانی یادشده ارایه شده است.

او با بیان اینکه در مدت زمان یادشده ۲۱ هزار و ۴۶۹ بیمار از نظر سرطان دهانه رحم یا سرویکس توسط ماما و پزشک ارزیابی شده است، ادامه داد: ۲۱ هزار و ۹۹۲ مورد از لحاظ سرطان پستان توسط پزشک و ماما غربالگری شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به غربالگری ۱۸ هزار و ۳۳۱ نوزاد از نظر بیماری کم کاری تیروئید در استان، بیان کرد: از این تعداد ۱۴۴ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

او افزود:تاکنون ۲۲ هزار و ۱۶۶ بیمار مبتلا به دیابت از طریق پزشک ویزیت و خدمات درمانی و مراقبتی دریافت کرده و یک هزار و ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به دیابت در استان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

دکتر قادری در ادامه از غربالگری ژنتیک اجتماعی ۴ هزار و ۸۱۲ زوج کردستانی در مدت زمان یاد شده خبرداد و افزود: با توجه به اهمیت غربالگری HIV در مادران باردار، ۹ هزار و ۴۶۲ مادر باردار در زمینه بیماری ایدز و سیفلیس تحت آزمایش‌های اولیه و غربالگری قرار گرفته اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: باهدف بیماریابی HIV/AIDS حدود سه هزار نفر در گروه‌های هدف از جمله مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، زندان، کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز ویژه زنان ارزیابی شده‌اند.

دکتر قادری با اشاره به شناسایی ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به تب مالت افزود: تعداد سه نفر مبتلا به سیاه زخم و ۲ مورد مبتلا به کیست هیداتیک نیز شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.