بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا

گرچه میل ذاتی به گردش این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا کمتر شده، اما اقامتگاه‌های بوم گردی و طبیعت پیرامون آن‌ها با گنجایش نفرات محدود به عنوان گزینه‌ای مناسب برای گردشگران علاقه‌مند مطرح است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اینک پس از تجربه حدود یک سال وضعیت بحرانی و محدودکننده ناشی از شیوع کرونا، به نظر می‌رسد شرایط تا حدودی بهبود یافته لذا اغلب کسب و کار‌هایی که در این مدت به اجبار تعطیل شده بودند با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و این اخطار جدی که "ویروس کرونا همچنان در بین ما زندگی می‌کند و مترصد کوچکترین سهل‌انگاری شهروندان است تا دوباره موجی ویرانگر از بیماری و مرگ را به راه اندازد" به گردونه فعالیت بازگشته‌اند.

پیرو این تحولات و زیان هنگفت صنعت گردشگری از شیوع کرونا "سفر مسئولانه" به عنوان رویکردی متناسب با شرایط کرونایی در حوزه گردشگری و سفر مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
طبیعت‌گردی و استفاده از ظرفیت اقامتگاه‌های بوم گردی مناسب‌ترین آغاز برای احیای صنعت گردشگری با تاکید بر سفر مسئولانه برای گذر از اوضاع کنونی محسوب می‌شود.

اقامتگاه‌های بوم گردی با حال و هوای لطیف بومی، دور از هیاهوی شهر، دود و آلودگی، انسان را به ذات طبیعت‌دوست خود نزدیک کرده و او را نه تنها از آشفتگی و بی‌قراری زندگی مدرن رها می‌کند بلکه برایش زنگ تفریحی مفرح در میانه غوغای بحران شیوع ویروس کرونا است.

شیرینی میزبانی سنتی در خانه‌های قدیمی، سفره‌هایی با غذا‌های سنتی و بومی، محیط آرام و امن، اسباب و لوازم ساده و بی‌آلایش و به دور از تشریفات، تشک‌های پنبه‌ای و لحاف‌های گلدوزی شده همه آن چیزی است که در اقامتگاه‌های بوم گردی فراهم است.

چندسالی است که ایجاد، راه‌اندازی و میزبانی اقامتگاه‌های بوم گردی رایج شده و علاوه بر اینکه مورد استقبال و توجه گردشگران قرار گرفته از سوی دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
 
خانه‌های قدیمی که در آرام‌ترین و زیباترین روستا‌ها و دنج‌ترین مکان‌های طبیعی میزبان گردشگران هستند، جاذبه مورد علاقه آن‌ها به ویژه گردشگران خارجی است.
 
این خانه‌ها مملو از فرهنگ بومی، زندگی توام با آداب، سنن و داستان‌های محلی و غذا‌های لذیذ با مواد بومی است که همراه با شنیدن موسیقی محلی عرضه می‌شوند و در عین حال هزینه اقامت در آن‌ها بسیار ارزان تر از واحد‌های اقامتی رسمی در شهرهاست.

هوشمندی گردشگران و گرایش رو به رشد آنان برای تجربه فرهنگ‌های بومی و محلی موجب شده است آنان هرچه بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذا‌های سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم باشند.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
 
به همین سبب اقامتگاه‌های بوم گردی مهمترین و بهترین ظرفیت برای استفاده از این فرصت و خواست گردشگران با هدف توسعه اقتصادی و پیشرفت محسوب می‌شود.

"اکوتوریسم" با معادل فارسی "بوم گردی" به معنای سفر مسئولانه است که بیش از هرچیز به حفظ ارزش‌های زیست محیطی و معنوی منطقه مقصد گردشگر توجه دارد.

بر این اساس "بوم گرد" نیز به گردشگری گفته می‌شود که در جریان سفر به منطقه‌ای بکر و طبیعی کمترین اثر منفی را بر ویژگی‌های اصیل طبیعی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی مقصد گردشگری می‌گذارد.

بوم گرد در تعامل مستقیم و بهینه با ساکنان بومی محل مورد نظر قرار می‌گیرد و به همین خاطر تجربه سفری خاص و فراموش‌نشدنی را برای گردشگر به وجود می‌آورد که به طور همزمان بر بهبود کیفیت زندگی مردم محلی نیز تاثیر مستقیم دارد.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
"اکوتوریسم" از این منظر در چارچوب صنعت گردشگری روشی بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون هرگونه تخریب و ایراد به منطقه مقصد است.

رونق بومگردی با عضویت ایران در انجمن جهانی اکوتوریسم

حسین کشیری نماینده تام‌الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران با بیان این که در حدود ۲ ماه پیش عضویت جمهوری اسلامی ایران در "انجمن جهانی اکوتوریسم" قطعی شد و این عضویت در حقیقت دروازه‌ای برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های طبیعی کشورمان به جهانیان است گفت: این انجمن جهانی، مرجع علمی بین‌المللی معرفی مقاصد طبیعت‌گردی در جهان است.

او افزود: این انجمن با معرفی و اعلام جاذبه‌های طبیعی کشور‌های عضو، در پایگاه اینترنتی رسمی خود، برپایی کارگاه‌های علمی، آموزشی و ارائه مقالات علمی در این زمینه اقدامات شایان توجهی برای جذب گردشگران طبیعت انجام می‌دهد.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
 
نماینده تام‌الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران ادامه داد: به همین دلیل با عضویت ایران در انجمن جهانی اکوتوریسم و بهره‌گیری از خدمات و فعالیت هایش می‌توان گفت دروازه جدیدی به روی معرفی جاذبه‌های طبیعی کشورمان و به خصوص معرفی اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران گشوده شده است.

کشیری همچنین به ارزیابی وضعیت کنونی و آتیه طبیعت‌گردی در کشور و نیز جهان با توجه به شیوع ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: فعالیت در حوزه‌های گردشگری با رعایت دستور العمل های بهداشتی در حال جان گرفتن است.

او تصریح کرد: در رونق اکوتوریسم، اقامتگاه‌های بوم گردی نقش و جایگاه قابل توجه و ویژه‌ای دارند و مهم ترین محل خدمت‌رسانی به گردشگران در این زمینه همین واحد‌ها هستند و البته تمایل و رغبت بسیار در جهان امروز برای این دست واحد‌ها ایجاد شده است.

نماینده تام‌الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران تاکید کرد: این انجمن بین‌المللی که سال ۱۹۹۰ میلادی تشکیل شد با عضویت ۱۹۰ کشور و موسسه رسمی از سراسر جهان به صورت تخصصی و علمی در حوزه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی فعالیت می‌کند.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
کشیری اظهار کرد: برخی نگرش‌های ناصحیح و مغرضانه نسبت به ایران، هجمه رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تبلیغ پوچ پرخطر بودن سفر گردشگران خارجی به کشورمان و ناامن جلوه دادن ایران به عنوان یک مقصد امن گردشگری از عوامل موثر در عدم عضویت کشورمان در انجمن جهانی اکوتوریسم بوده است.

او به شمار مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌های طبیعی ایران برای ارائه به انجمن جهانی اکوتوریسم و معرفی آن‌ها در جهان اشاره کرد و افزود: بسته‌های پیشنهادی در این موضوع هنوز در حال تهیه و تدوین هستند که در آینده نزدیک اعلام خواهند شد.

توسعه بوم گردی در انتظار توجه

یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: به دلیل توجه ویژه گردشگری روستایی به توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی با احیای خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی، گردشگری کشاورزی و طبیعت‌گردی شاهد اقدامات خوبی برای حرکت به سوی توسعه متوازن گردشگری در برخی نقاط استان خراسان رضوی بوده‌ایم.

او افزود: این اقدامات کافی نبوده و وارد شدن صنعت گردشگری به عنوان بخش اقتصادی تأثیرگذار بر زندگی مردم سایر شهرستان‌ها و روستا‌های استان، نیازمند اقدامات و برنامه‌ریزی‌های جامع و بلندمدت مبتنی بر توسعه پایدار است.

بیشتر بخوانید

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که با وجود ایجاد اثرات مثبت اقتصادی، کم ترین تأثیر مخرب را بر جوامع میزبان و محیط‌زیست داشته باشد.

بیدخوری بیان کرد: امروزه تعداد بسیاری از پروژه‌های مربوط به اقامتگاه‌های بوم گردی در شهر‌ها و روستا‌های مستعد گردشگری استان به بهره‌برداری رسیده است و ادامه این روند می‌تواند گامی مؤثر و تحولی مثبت در جهت  ترویج سیاست گردشگری متوازن در استان باشد.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا

او با بیان این که در حال حاضر ۱۰۹ اقامتگاه بوم گردی دارای پروانه بهره‌برداری و فعال در خراسان رضوی وجود دارد که بررسی وضعیت پراکنش آن‌ها در سطح شهرستان‌های استان نویدبخش آینده خوبی برای توسعه گردشگری استان است، تصریح کرد: گناباد با ۱۲ واحد بیشترین اقامتگاه‌ها را دارد و شهرستان‌هایی مانند قوچان، فیروزه و گلبهار هر کدام یک واحد اقامتگاه دارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: شهرستان‌هایی چون جغتای، خوشاب، سرخس، ششتمد، زاوه، صالح‌آباد، فریمان و مه‌ولات هم در حال حاضر اقامتگاه بوم گردی ندارند.

بومگردی عامل توسعه پایدار گردشگری

محمدصادق براتی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: بوم گردی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تعریف شده در صنعت گردشگری به شمار می‌رود و می‌تواند رونق اقتصادی سرشاری در مناطق هدف ایجاد کند.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
او در خصوص لزوم توسعه صنعت بوم گردی در استان خراسان رضوی افزود: هدف اصلی از ایجاد و توسعه این نوع اقامتگاه‌ها رسیدن به توسعه پایدار گردشگری است و تقویت بوم گردی ضمن کمک به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه‌های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت‌های قدیمی و ارزشمند کشور مهیا می‌سازد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به ضرورت پشتیبانی و حمایت از فعالان این بخش ادامه داد: باید توجه داشت که هنوز خطر شیوع کرونا وجود دارد و باید هر اقدامی در این زمینه با توجه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی انجام شود، اما آنچه روشن است وجود ظرفیت لازم برای توسعه گردشگری در این بخش ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

خراسان رضوی روی ریل توسعه بوم گردی

ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم با اشاره به وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر برای بوم گردی و توسعه واحد‌های اقامتی بومی در این استان گفت: با حمایت از تاسیس و راه اندازی این واحد‌ها و ارائه تسهیلات به متقاضیان شمار واحد‌های فعال بوم گردی در استان طی امسال و سال آینده تا ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
او افزود: با توجه به ظرفیت‌های بومی، تاریخی و طبیعی در خراسان رضوی واحد‌های اقامتی بومی تا ۸۰۰ واحد قابل افزایش است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: تا قبل از شیوع کرونا هم بوم گردی و اقامتگاه‌های بومی در خراسان رضوی مورد استقبال گردشگران خارجی قرار می‌گرفت و به خصوص در شهر‌هایی مانند گناباد، تربت‌جام و خواف شاهد استقبال بیشتر گردشگران خارجی بودیم.

مکرمی فر بیان کرد: خراسان رضوی به دلیل گستردگی و تنوع جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری این خطه از ظرفیت بسیار برای توسعه بوم گردی و ایجاد واحد‌های اقامتی برخوردار است.
 
بوم گردی راه حلی برای گردشگری در دوران کرونا
او تصریح کرد: به همین خاطر علاوه بر واحد‌های اقامتی بوم گردی که تاکنون در خراسان رضوی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند موافقت اصولی تاسیس برای ۱۶۵ اقامتگاه بوم گردی دیگر نیز از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: در پی صدور موافقت اصولی برای تاسیس این تعداد اقامتگاه هم‌اینک اقدامات اجرایی به منظور راه اندازی آن‌ها آغاز شده است.
 
منبع: ایرنا
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.