استقبال ناتو از تصمیم آمریکا برای تمدید پیمان استارت جدید

ینس استولتنبرگ از تصمیم دولت بایدن برای تمدید پیمان استارت جدید به منظور اعمال محدودیت در شمار کلاهک‌های هسته‌ای در جهان استقبال کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از‌ای پی تی ان، ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: باید از زوال پیمان استارت جدید جلوگیری کنیم.

بر این اساس، استولتنبرگ در بروکسل اعلام کرد: من از بیانیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و تمایل وی برای تمدید پیمان استارت جدید استقبال می‌کنم. بار‌ها گفته ام که ما باید به وضعیتی که هیچ توافقی در آن نیست و هیچ محدودیتی برای شمار کلاهک‌های اتمی وجود ندارد خاتمه دهیم و بنابراین تمدید پیمان استارت جدید مهم است، زیرا این پیمان در پنجم فوریه منقضی خواهد شد.

وی افزود: متحدان ناتو این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده اند که همه آن‌ها از پیمان استارت جدید حمایت می‌کنند، زیرا این پیمان برای همه ما از اهمیت زیادی برخوردار است. ناتو در خط مقدم کنترل تسلیحات برای چندین دهه قرار داشته است و ما شاهد از بین رفتن چندین توافق و از جمله پیمان آی ان اف بوده ایم. ما باید از زوال پیمان استارت جدید جلوگیری کنیم.

پیمان استارت نو که آخرین و تنها پیمان کنترل تسلیحاتی باقیمانده میان آمریکا و روسیه است، در ۵ فوریه (۱۷ بهمن) به پایان می‌رسد.

این در حالی است که دونالد ترامپ اعلام کرده بود در صورت باقی ماندن در منصب ریاست جمهوری، آمریکا را از این پیمان خارج خواهد کرد.

پیشتر آمریکایی‌ها برای تمدید این معاهده پیش شرط‌هایی را تعیین کرده بودند که با مخالفت مسکو مواجه شد. از جمله این پیش‌شرط‌ها می‌توان به ورود چین به معاهده به عنوان طرف سوم و باقی ماندن موشک‌های آمریکایی در کشور‌های اروپایی مجاور روسیه اشاره کرد.

پیمان اصلی استارت به زمان جنگ سرد بازمی‌گردد که پس از فروپاشی شوروی دوباره میان روسیه و آمریکا ایجاد شد و دو کشور ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی هسته ای به امضا رساندند که به معاهده استارت جدید معروف شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار