باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فتح قلعه کرونا با اجرای طرح هرخانه یک پایگاه سلامت

با اجرای طرح محله محور مقابله با کرونا با شعار هرخانه یک پایگاه سلامت، قلعه کرونا در چهارمحال و بختیاری فتح می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشور‌های جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند. این ویروس نه تنها برای ما بلکه برای تمام دنیا واژه‌ای تلخ و دردناک است؛ ویروسی که در چند ماه اخیر به کل دنیا نفوذ پیدا کرد و بسیاری را راهی خانه ابدی و هزاران نفر را مبتلا و نیز خانواده‌های زیادی را سردرگم و نگران کرده است.

ریشه کن شدن بیماری کرونا با همراهی کادر درمان و گروه های جهادی

در این روز‌های کرونایی که مردم بسیاری در سراسر جهان در قرنطینه به سر می‌برند و زندگی‌شان تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است، و در زمانی که کشور و مردم به کمک نیاز دارد، هستند افرادی که عاشقانه پای کار ایستادند و مرهمی می‌شوند بر زخم‌های دیگران تا به همشهریان و هموطنان خود یاری برسانند؛ از گروه‌های جهادی گرفته تا مدافعان سلامت و همچنین مردم عادی، همه در کنار هم قرار گرفته‌اند تا به ریشه کن شدن این بیماری کمک کنند.

 هرخانه یک پایگاه سلامت

مدیریت همه گیری کرونا با اجرای طرحی محوله محور

اقدامات مختلفی برای کنترل و مهار این بیماری ایجاد شد که طرح «مدیریت و کنترل همه گیری کووید ۱۹» به شیوه محله و خانواده محور و مبتنی بر شعار هر خانه یک پایگاه سلامت به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط وزارت بهداشت و سازمان بسیج طراحی و با همکاری جمعیت هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین به اجرا گذاشته شده است.

در این طرح، یکی از اعضای هر خانواده با ثبت نام در سامانه سیب، آموزش‌های لازم را برای مراقبت از خانواده خود را فرا می‌گیرد و فیلم‌های آموزشی در این طرح در اختیار افراد قرار داده می‌شود و بدین ترتیب هر فرد پل ارتباطی بین خانواده و مرکز بهداشت می‌شود تا بتواند آمادگی و آگاهی لازم را برای پیشگیری از شیوع ویروس کسب کند.


بیشتر بخوانید


تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی دست به کار می‌شوند

برای آشنایی با نحوه چگونگی اقدامات در اجرای این طرح با یکی از تیم‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، راهی منازل بیماران کرونایی و اقشار آسیب پذیر این استان شدیم. اعضای این تیم دست به کار شدند و پا پیش گذاشتند تا نفسی دوباره به بیماران ببخشند، اما این بار جور دیگری.

محسن مرتضوی پزشک منتخب کووید ۱۹ در شهرکرد، در خصوص نحوه عملکرد تیم‌ها گفت: تیم‌های حمایتی و درمانی مرکز بهداشت شامل پزشک، مراقبین سلامت و پرستار، ضمن مراجعه خانه به خانه و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، افرادی که هرگونه علائم خاصی را دارند شناسایی می‌کنند.

او افزود: طرح محله محور مقابله با کرونا، در اسفند ماه پارسال به صورت آزمایشی در سه استان کشور اجرا شد که با توجه به موفقیت آمیز بودن، اجرای طرح اکنون در تمامی استان‌های کشور آغاز شده است.

مرتضوی

شکست کرونا تنها با همکاری مردم میسر می‌شود

نبرد با کرونا ویروس در ماه‌های گذشته به خوبی ثابت کرد که شکست این بیماری علاوه بر نیاز جدی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشت فردی، مستلزم همکاری و همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی کشور است.

این طرح مهمترین گام وزارت بهداشت پس از اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت است که از زمستان ۹۸ به طور آزمایشی در قزوین، سمنان و کاشان آغاز شد و اجرای آن در همه استان‌های کشور کلید خورد.

الهه عالی پور کارشناس مرکز بهداشت در شهرکرد اظهار داشت: در طرح مقابله با کرونا به شیوه محله محور و خانواده محور، سه تیم در حال فعالیت هستند که تیم مراقبت شامل کارشناسان مرکز بهداشت و پزشک، تیم حمایتی شامل نیرو‌های بسیج که ضمن شناسایی خانواده‌های نیازمند به آن‌ها کمک می‌کند و در نهایت تیم پایش و نظارت که شامل داوطلبان جمعیت هلال احمر است.

عالی پور

تشدید نظارت بر دستورالعمل‌های بهداشتی و انجام تست‌های گسترده، هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال و قرنطینه و رهگیری هوشمند، آموزش و اطلاع‌رسانی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند محدودیت‌ها و تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری از راهبرد‌های مهم این طرح ملی است که با همکاری مردم در اجرای صحیح آن که نمونه بارزی از جلب مشارکت مردم، هماهنگی بین‌بخشی و استفاده بهینه از توان نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور است، می‌توانیم گام مؤثری را در جهت توقف شیوع گسترده بیماری در کشور برداریم.

تشکیل شبکه گسترده‌ای از پایگاه سلامت در کشور

چنانچه این طرح تنومندتر شود، یک شبکه گسترده از یک پایگاه سلامت تشکیل می‌شود که در شرایط عادی یا همه گیری بیماری‌ها یا بحران‌ها می‌توانند به عنوان یک شبکه آموزش دیده در سطح کشور ایفای نقش کنند و یکی از محافظان اصلی نظام سلامت و یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های شبکه بهداشت در سال‌های آینده خواهد بود.

طاهریان کارشناس مراقب مرکز بهداشت در شهرکرد گفت: در این طرح به بیماران، اقدامات مهم را آموزش می‌دهیم که این مدت چه کار‌هایی را در منزل انجام دهند و مراقبت‌های خاص را برایشان انجام می‌دهیم.

او افزود: ویروس کرونا برای غلبه به جمع ما نیاز دارد بنابراین با قرنطینه کردن چرخه انتقال قطع می‌شود و این ویروس شکست می‌خورد.

طاهریان

فعالیت ۲۰ میلیون سفیر سلامت در کشور

در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، اگر کووید ۱۹ و آنفلوانزا را همزمان داشته باشیم ۲۰ میلیون سفیر سلامت هم خواهیم داشت که بسیار کمک کننده هستند.

سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به شناسایی ۴۰۲ محله در سطح استان افزود: هدف اول در اجرای این طرح این است که موارد مثبت سرپایی کاهش پیدا کند، دوم بار ورودی به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند و در نهایت مرگ و میر ناشی از کویید ۱۹ کاهش پیدا کند.

او اضافه کرد: در حال حاضر هیچ گونه خدماتی به مسافران ورودی به استان ارائه نمی‌شود، اگرچه محدودیتی برای مسافران در مبادی ورودی استان وجود ندارد، اما خدمات دهی همچنان با محدودیت مواجه است و توصیه می‌شود تا اطلاع بعدی مسافران به این استان سفر نکنند.

جزایری

شست و شوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

بنای اصلی در اجرای طرح محله محور مقابله با کرونا، این است که قبل از ورود ویروس کرونا، سفیران و مدافعان سلامت با ورودشان مانعی برای ورود این ویروس می‌شوند و از شیوع بیماری پیشگیری می‌کنند.

وزارت بهداشت با اجرای طرح هرخانه یک پایگاه سلامت ۲۰ میلیون سفیر سلامت را در کشور فعال و فصلی نو در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی آغاز کرده است.

گزارش از عرفانه نعمتیان

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.