مظاهری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات حاشیه نشینی

دبیرکل کمیته اسکان بشر ملل متحد در ایران گفت: دانشگاه‌ها در ظرفیت سازی بهبود سبک زندگی می‌توانند بستر فرهنگی مناسبی را در حل معضل حاشیه نشینی بوجود آورند.

محمد مهدی مظاهری، دبیرکل کمیته اسکان بشر ملل متحد در ایران و عضو هیات امنای دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره محتوای پنجمین نشست مجازی شورای تخصصی  کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران اظهار کرد: پرداختن به حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی از مهم ترین برنامه‌های پژوهش محور و بین رشته‌ای کمیته ملی است.

او افزود: در پنجمین نشست شورای تخصصی کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران که با موضوع " حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی و بافت فرسوده"  برگزار شد؛ دلیل حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مظاهری تصریح کرد: اهم موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، شامل بررسی دلایل حاشیه نشینی، ضرورت خشکاندن ریشه‌های بروز حاشیه‌نشینی، توجه به تحولات و دگرگونگی‌های عمیق شهرنشینی جدید و الزام به آمایش صحیح زمین از سوی مسئولان بود.

او در خصوص برنامه‌های کمیته ملی اسکان بشر در ایران گفت: آینده پژوهی در حوزه حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی و شناخت آسیب‌های مرتبط با حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی در جهت پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و بررسی راه‌های توانمند سازی اجتماعی و فرهنگی حاشیه نشینان از پژوهش‌های در دست اقدام است.

گسترش حاشیه نشینی در اکثر شهر‌های کشور

این استاد دانشگاه ادامه داد:  در این نشست، پدیده حاشیه‌نشینی و دلایل ایجاد سکونت‌گاه‌های غیر رسمی از سه منظر محیط زیست، اقتصاد و مباحث فرهنگی و اجتماعی مورد بحث واقع شد و اساتید حاضر در این نشست تاکید کردند که به دلیل وقوع بحران‌های پیاپی در اقتصاد کشور، امروزه نظاره‌گر گسترش حاشیه نشینی در اکثر شهر‌های کشور هستیم.

او افزود: بررسی حاشیه نشینی از مقولاتی است که باید با رویکرد میان رشته‌ای مورد  مطالعه قرار گیرد؛ از جمله جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی، اقتصاد شهری، معماری، شهرسازی، مردمشناسی و محیط زیست رشته‌هایی هستند که با هم افزایی می توانند ره‌یافت‌های نظری را عمق ببخشند. همچنین دانشگاه‌ها در ظرفیت سازی بهبود سبک زندگی می توانند بستر فرهنگی مناسبی را در حل این معضل بوجود آورند.

مظاهری در خصوص نقش دانشگاه‌ها در مواجهه با چنین موضوعاتی افزود: دانشگاه‌ها به عنوان یک مرجع برای تولید علم همواره در برنامه‌های کمیته ملی رکن اساسی تاثیر دارند و اهمیت و جایگاه ویژه خود را دارا هستند. تشکیل گروه‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها در جهت مسئله یابی و تدوین برنامه‌های پژوهشی و تشکیل اتاق‌های تخصصی میان رشته‌ای در خصوص مسئله حاشیه نشینی از محور‌های اصلی این هم اندیشی بود.

مظاهری گفت: در ادامه این هم اندیشی، اساتید حاضر تصریح کردند که تمامی جامعه در بروز چنین معضلاتی سهیم هستند و ضرورت دارد تا سهم هر نهاد در این موضوع به درستی مشخص شود تا با یک برنامه‌ریزی مناسب بتوان از وقوع چنین رویداد‌های ناگواری جلوگیری به عمل آورد.

عضو هیئت امنای دانشگاه صدا و سیما اضافه کرد: با ایجاد شهر‌های جدید یا نوسازی بافت‌های فرسوده، جلوی حاشیه‌نشینی گرفته نمی‌شود؛ بلکه برای برطرف کردن این معضل، باید با برنامه‌ریزی صحیح و سریع، شرایط برای توزیع و دسترسی به منابع را برای آحاد جامعه فراهم ساخت تا با رفع فقر و ناعدالتی، مردم رفاه را در زندگی خود جاری سازند.

مظاهری در پایان یادآوری کرد: گفتنی است که تاکنون موضوعات متفاوتی در نشست‌های این شورای تخصصی در کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد، پیرامون  سبک زندگی در دوران کرونا و پساکرونا، همگرایی منطقه‌ای و تاثیرات اقتصادی آن بر زندگی شهروندان، مبحث جغرافیا و سلامت مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار