رئیس دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد:

سهم بیشتر علوم انسانی نسبت به سایر علوم در تولید علم کشور

سلیمی گفت: بر اساس آمارها، علوم انسانی در تولید علم کشور سهم بالاتری نسبت به علوم پزشکی، علوم مهندسی و علوم پایه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ️وبینار الگوهای نوین در ارتباط پژوهش‌های علوم انسانی با نیازهای جامعه و صنعت امروز یک شنبه ۲۳ آذر با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطیایی و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی برگزار شد. 

سلیمی در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: عملکرد علوم انسانی در تولید دانش در جامعه ما افتخارآمیز بوده است و اگر کل جامعه را درگیر این علوم کنیم می‌توانیم نتایج موثری از آن انتظار داشته باشیم.

سهم بیشتر علوم انسانی نسبت به علوم پزشکی، علوم مهندسی و علوم پایه در تولید علم کشور

او افزود: بر اساس آمار پایگاه استنادی ISC، علوم انسانی در تولید علم کشور سهم بالاتری نسبت به علوم پزشکی، علوم مهندسی و علوم پایه دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطیایی تصریح کرد: بعضی از افراد صنعت را به معنای استفاده از فناوری برای دستکاری در طبیعت و در اختیار گرفتن طبیعت می‌دانند که این رویکرد باعث تخریب طبیعت می‌شود و برخی دیگر صنعت را استفاده از توان انسان‌ها و فناوری برای سازگاری با طبیعت و نیل به نیاز‌های انسان از این مسیر می‌دانند.

سلیمی ادامه داد: اگر صنعت به معنای کارخانه و تولید فیزیکی کالا دانسته شود، علوم انسانی و اجتماعی می‌توانند در زمینه‌هایی مانند سنجش نیاز‌های اجتماعی به تولید کالاها، تحلیل خرد و کلان اقتصادی به منظور قرار دادن تولید در مسیر پویایی، برنامه‌ریزی مناسب توسعه‌ای برای جهت دهی به تولید، تاثیر تولید محصولات مختلف در ساخت روابط اجتماعی، تحلیل و متناسب‌سازی تولید با بازار داخلی و بین‌المللی و... نقش ایفا کنند.

او اظهار کرد: اگر صنعت به مثابه نظامی برای بر ساختن پدیده‌هایی به منظور بهبود زیست اجتماعی در نظر گرفته شود در نتیجه صنعت ورزش، صنعت فرهنگ، نظام خدمات اجتماعی، نظام زیست اقتصادی، الگوهای زندگی فیزیکی و مسکن، الگوی حمل و نقل و طراحی شهری به وجود خواهند آمد که در نتیجه علوم انسانی و اجتماعی اصول و تعیین کننده و مبنای صنعت می‌شوند. 

رئیس دانشگاه علامه طباطیایی ادامه داد: علوم انسانی به مثابه اصل و بنیاد نوآوری کارآفرینی شامل باز کردن فضا برای مشارکت جامعه در تحقیقات، هم‌آفرینی و زیست بوم کارآفرینی می‌شود.

مخالفت وزارت علوم با شکل گیری مرکز رشد واحد‌های فناوری

سلیمی با بیان اینکه برای شکل گیری مرکز رشد واحد‌های فناوری از سوی وزارت علوم با مخالفت همراه شدیم، تاکید کرد: ۴ شتاب دهنده بزرگ، واحد‌های فناور و ... در دانشگاه علامه طباطبایی مستقر شده‌اند و زیست بوم مدنظر ما این است که بتوانیم نوآوری در مرز‌های دانش، ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌های نوآوری و... را تقویت کنیم. 

او گفت: حدود ۴ هزار مترمربع فضای اختصاصی کارآفرینی و نوآوری، ۳۵۰ نفر فعال در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه، ۶ شتاب دهنده تخصصی کسب‌وکار و ۴۹ واحد نوآور و فناور در دانشگاه علامه طباطبایی مستقر هستند که این عامل نشان از وضعیت موجود زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه دارد و درآمد سال ۹۸ شرکت‌های مستقر تاکنون ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطیایی درباره وضعیت موجود زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۱۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران در واحد‌های نوآور و فناور مستقر، تامین سرمایه‌پذیری بیش از ۳ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد تومانی بخش خصوصی در توسعه فضای فیزیکی مراکز رشد و شتابدهی دانشگاه، همکاری نزدیک با مراکز تامین مالی نوآوری و کارآفرینی ایران نشان از وضعیت موجود زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی دارد.

وجود ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه پژوهشی در علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی

سلیمی ادامه داد: ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه پژوهشی در علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی وجود دارد که خارج از وزارت علوم خرج می‌شوند و دستگاه‌های دولتی موظف هستند که بودجه‌های پژوهشی را از طریق دانشگاه‌های دولتی هزینه کنند.

او در پایان یادآوری کرد: از ۳ سال گذشته مطابق طرح موجود سالانه بیش از ۵۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه دوره مهارتی می‌بینند و تمام دانشجویان علاوه بر واحد‌های درسی متناسب با رشته‌های تحصیلی مهارت می‌آموزند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار