علل درد فک و راه‌های درمان آن

درد فک و سایر نواحی صورت مشکل رایجی است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده‌اند، تشخیص و درمان این مشکل رویکردهای مختلفی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از کلگیت، درد در ناحیه‌ فک دلایل مختلفی دارد به همین دلیل تشخیص صحیح علت درد بسیار مهم است. درد در اطراف فک و گوش شما می‌تواند نگران کننده باشد. چند عامل اصلی درد صورت یا فک وجود دارد.

دندان ساییدن

بسیاری از افراد با ساییدن دندان‌های خود به هم، نادانسته باعث خرد شدن دندانهای خود می‌شوند؛ این وضعیت دندان قروچه نامیده می‌شود.  دندان قروچه می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند و باعث درد فک شود، زیرا دستگاه‌های آسیاب دندان اغلب فشار زیادی به دندان وارد می‌کنند. برخی افراد وقتی احساس استرس می‌کنند دندان‌های خود را خرد می‌کنند. انجام تمرینات تسکین دهنده استرس یا پوشیدن محافظ دهان در شب تنها برخی از راه‌های جلوگیری از ساییدن است.

اختلال فکی گیجگاهی (TMD)

مفاصل گیجگاهی فکی مفصل‌هایی هستند که اجازه باز و بسته شدن دهان را می‌دهند. اختلال گیجگاهی فکی زمانی اتفاق می‌افتد که مفاصل شما به طور نامناسب کار می‌کنند و علائمی مانند درد در کناره‌های صورت و فک ایجاد می‌کنند. این اختلال همچنین می‌تواند باعث شود فک هنگام باز کردن دهان یا جویدن صدای کلیک کردن بدهد.

روش‌های مختلفی برای تسکین درد ناشی از مفاصل فکی گیجگاهی  وجود دارد از جمله تغییرات ساده در عادات غذایی، ورزش‌ها، دارو‌ها یا درمان‌های ارتودنسی.

استئومیلیت

استئومیلیت نوعی عفونت است که از طریق جریان خون بدن عبور کرده و بر استخوان‌ها و بافت‌های اطراف فرد تأثیر می‌گذارد. استئومیلیت در فک می‌تواند بر روی مفاصل فکی گیجگاهی تأثیر بگذارد و باعث درد در استخوان‌های گونه و فک، تب یا تورم شود. خوشبختانه، یک سری آنتی بیوتیک یا یک روش جراحی برای از بین بردن مناطق به شدت آلوده می‌تواند این بیماری را درمان کند.

 درد فک

آبسه

وقتی عصب دندان داخل دندان شما آلوده شود، ممکن است، آبسه ایجاد شود. باکتری‌های حاصل از عفونت می‌توانند از ریشه دندان به استخوان و بافت‌های اطراف گسترش یافته و باعث درد در فک یا صورت شوند. انجام معاینات منظم دندانپزشکی و درمان سریع حفره‌های دندانی بهترین راه برای جلوگیری و یا درمان سریع آبسه است.

سایر دلایل احتمالی درد فک

حتی وقتی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های لثه یا حفره‌ها مستقیماً روی فک تأثیر نمی‌گذارد، درد ناشی از این عفونت‌ها می‌تواند در اطراف صورت یا فک شما گسترش یابد یا احساس شود. رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه و مراجعه منظم به دندانپزشکی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به هر یک از این شرایط کمک کند.

طبق نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا؛ آرتروز، مشکلات سینوس، آسیب دیدگی فک، عفونت و دندان درد می‌تواند باعث درد ناحیه فک شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار