افتتاح ۱۵۰ طرح شهرداری شیراز تا پایان سال

شهردار شیراز گفت: ١٥٠ طرح شاخص در سطح شیراز در دست اجراست که بخشی از آن در دهه فجر و بخشی دیگر تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدر اسکندرپور شهردار شیراز ظهر امروز در نشست با خبرنگاران خطاب به منتقدین پروژه سنگفرش ارم، گفت: زیبنده نیست که برخی با فشار به دستگاه‌های نظارتی موجب شوند تا هر روز همکاران ما در این دستگاه‌ها در رفت و آمد باشند. برای این پروژه، تاکنون مشاور و پیمانکار و مدیر و شهردار منطقه، به دستگاه‌های نظارتی فراخوانده شده‌اند.

او با تاکید براینکه در ایران تنها یک باغ ارم وجود دارد هر گردشگر داخلی و خارجی که به شیراز سفر کند قطعا یکی از ۵ مکانی که برای بازدید به او پیشنهاد داده می‌شود، باغ ارم است، به انتقاد‌هایی که در خصوص هرینه‌کرد این پروژه ایجاد شده هم اشاره و اضافه کرد: بحث ما این است که آیا ما کماکان باید ظرفیت‌های گردشگری شیراز را همان در حد و اندازه و شاخص قبلی نگه داریم یا فرصت‌های دیگری هم خلق شود؟

شهردار شیراز اضافه کرد: اکنون اطراف حافظیه هم پروژه سنگفرش در حال اجراست، اما چرا از آن ایرادی گرفته نمی‌شود؟ یا به عنوان مثال؛ محوطه سازی آرامگاه سعدی با ٣٠ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست، چرا آنجا ایرادی گرفته نشد؟

اسکندرپور گفت: معتقدیم باید در همه ظرفیت‌های گردشگری شیراز، متناسب با اقتضائات روز فرصت ایجاد کنیم؛ همانگونه که در اطراف آرامگاه سعدی و حافظ سنگفرش ایجاد شده، در اطراف ارگ کریمخانی هم بر اساس پروژه زندیه طی ماه‌های آینده سنگفرش انجام خواهد شد. این پروژه‌ای که در خیابان ارم اجرا شده در اطراف سعدیه، حافظیه، چمران و در دامنه کوه تحت عنوان سبز راه هم ادامه پیدا خواهد کرد.

او همچنین موضوع استفاده از نیروی کار تبعه افغان در اجرای پروژه سنگفرش ارم را رد نکرد و گفت: حضور کارگران افغانی را در کجا می‌توان حذف کرد که اینجا هم حذف شوند؟ کدام پیمانکار امروز از کارگر افغانی استفاده نمی‌کند که در شهرداری هم استفاده نکند؟

شهردار شیراز همچنین با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا از ما در خصوص ارقام پروژه‌های دیگر که بعضا ١٠ برابر این پروژه است نمی‌پرسند؟ اما برای این پروژه در یک روز شش مدیر را فرا می‌خوانند؟ اضافه کرد: چرا نباید در منطقه یک شهرداری شیراز پروژه‌ای اجرا کنیم؟ حال آنکه بخش اعظمی از درآمد شهرداری مربوط به این منطقه است.

او اعتقاد دارد که یکی از دلایل مهمی که بافت تاریخی شیراز دچار مشکلاتی عدیده شده است، پرهیز از هزینه کردن برای این بافت طی ۲ تا ۳ دهه گذشته بوده، موضوعی که امروز گریبان بافت میانی شیراز را گرفته و قطعا در صورت بی‌توجهی، این بافت را در آینده با مخاطراتی جدی مواجه می‌کند.

شهردار شیراز با تصریح اینکه طی سه دهه گذشته نسبت به بافت میانی شیراز و در سال‌هایی نسبت به بخش‌هایی از نقاط شمالی شیراز در هزینه‌کرد و اجرای پروژه ظلم شده است، تاکید کرد که علت این ظلم و اجرا نشدن پروژه‌های مهم و تاثیرگذار، وجود نگاه‌های خاص به موضوع هزینه‌کرد و در واقع خودسانسوری شهرداری در اجرای چنین اقداماتی بوده است.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: معتقدم درآمد مناطق متناسب با ظرفیتشان باید هزینه شود. منطقه یک و شش شهرداری شیراز بیشترین درآمد را دارند و حق مردم است که چند پروژه فاخر در این مناطق اجرایی شود.

او با بیان اینکه طی نظرسنجی‌های انجام شده توسط شهرداری شیراز، ۷۳ درصد مردم موافق اجرای این پروژه بوده‌اند، گفت: صدا و سیما یا مرکز افکارسنجی ایسپا در جهاددانشگاهی می‌تواند این مهم را برای راستی آزمایی انجام دهند.

شهردار شیراز گفت: ١٥٠ طرح شاخص در سطح شیراز در دست اجراست که بخشی از آن در دهه فجر و بخشی دیگر تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

او با بیان اینکه برای اجرای این طرح‌ها هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: از مهمترین این طرح‌ها اجرای چپ گرد صدرا است که به باز شدن گره ترافیک آن منطقه کمک به سزایی می‌کند و همزمان نور پردازی، فضای سبز و ساماندهی اطراف آن نیز به بهره برداری می‌رسد.

او ادامه داد: دیگر طرح مهم، پارک سایه در جنوب شیراز است که به عنوان طرح شاخص شهری در منظقه محروم شهر اجرا شده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه در ١١ منطقه شهری طرح‌های عمرانی و خدماتی افتتاح می‌شود افزود: ٥ پارک در ٥ محله شهرداری منطقه ١٠، ٣ طرح در منطقه ٣ شهرداری و ٥ طرح در منطقه ٦ شهرداری افتتاح می‌شود.

اسکندرپور گفت: این طرح‌ها با دو محور مدیریت ترافیک و مدیریت ارائه خدمت به مردم اجرا می‌شود و تا عید نوروز ٣٠٠ کیلومتر مسیر پیاده راه، فضای سبز و مسیر دوچرخه سواری به بهره برداری می‌رسد.

او با بیان اینکه تلاش شهرداری بر توزیع مناسب این پروژه‌هاست، عنوان کرد: در مجموعه کلانشهر‌های دنیا رویکردی مبنی بر حضور مردم در فضای عمومی برای شهروندان تعریف شده است. تا پیش از دوره مدیریت شهری فعلی در شیراز، تعریفی که از پارک‌ها داشتیم این بود که فضای سبزی ایجاد شود و در آن مسیر پیاده و فضای اسباب بازی برای کودکان احداث شود.

او ادامه داد: ١١ طرح در ١١ منطقه شهرداری با عنوان پارک‌های ورزش و سلامت در حال اجراست که در آن مسیر پیاده روی، مسیر دوچرخه سواری و همه زمینه‌های ورزشی لازم در یک منطقه، تعبیه شده است.

شهردار شیراز به اجرای طرح‌های شاخص در منطقه ٢ شهرداری شیراز نیز اشاره کرد و گفت: در منطقه کوزه گری و محلات اطراف آن ٤ طرح شامل زمین ورزشی استاندارد، محوطه فضای شهری با ایجاد آبنما و پارک ورزش و سلامت به طول ٢ کیلومتر اجرا می‌شود.

اسکندپور ادامه داد: متاسفانه برخی انگار هیچ نکته مثبتی در ایجاد مسیر دوچرخه سواری نمی‌بینند و با دید انتقادی به آن می‌نگرند و فراموش می‌کنند که شهر در ٥٠ سال گذشته اصلا برای دوچرخه مهیا نبوده و معبر‌های موجود هم به اندازه کافی عریض نیست که بتوانیم مسیر دوچرخه سواری ایجاد کنیم، بلکه با خط کشی و علائم باید این مهم را توسعه دهیم.

او با تصریح بر این نکته که الزام ایجاد مسیر دوچرخه در تمام مناطق دیده شده است، به موضوع دفع آب‌های سطحی و پروژه‌های موجود در این باره هم اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته و از حدود٢٥ سال پیش تاکنون، شهرداران وقت تلاش خوبی برای دفع آب‌های سطحی از سطح شهر انجام داده‌اند.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته ٣٢٥ کیلومتر لوله گذاری و ١٦٠ کیلومتر بهسازی انجام شده است.

اسکندرپور با تاکید براینکه شفافیت مورد پسند است، اما نباید محدود به یک دستگاه و یک مجموعه مدیریتی شده و در مواجهه با دیگر دستگاه‌ها متوقف شود، در خصوص تغییر کاربری باغ‌های شیراز، گفت: باید سیر تغییر کاربری باغ‌های شیراز در ٢٠ سال گذشته را بررسی کرد. در سه سال گذشته افتخارمان این بوده که کمترین تغییر کاربری داشته‌ایم و در گروه باغ‌ها، یک حتی یک متر مربع هم تغییر کاربری نداشته‌ایم.

او یادآور شد: در قانون اجازه داده شده که با درآمد حاصل از تغییر کاربری باغ‌های گروه ۵، شهرداری باغ‌های گروه یک را تملک کند. اجازه هزینه کرد حوزه استحفاظی باغ‌ها در جای دیگری نداریم و صرفا باید برای تملک هزینه شود. البته باغچه‌هایی در سطح شهر وجود دارد که ربطی به حوزه استحفاظی باغ‌ها ندارند.

شهردار شیراز اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری چه شورا چه شهرداری اعتقادی به تغییر کاربری باغ و باغچه با هدف کسب درآمد و احداث پل و تقاطع و معبر و .. ندارد.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه نگاه مدیریت شهری شیراز بر حفظ باغ‌ها بوده است، گفت: یکی از راه‌های بررسی منصفانه، مقایسه تعداد جلسات کمیسیون ماده ٥ در سه سال گذشته با تعداد جلسات این کمیسیون در سه دهه قبل است؛ نگاه به تغییر کاربری‌ها را می‌توان از تعداد جلسات این کمیسیون که متولی مجوز تغییر کاربری‌ست، متوجه شد.

شهردار شیراز گفت: تقاضا‌های زیادی برای تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها به شهرداری ارائه می‌شود، اما مجموعه مدیریت شهری با بیش از ۷۰ درصد آن‌ها مخالفت کرده و حتی این تقاضا‌ها را در کمیسیون ماده ۵ مطرح نمی‌کند.

او با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌ها به مرحله انعقاد و مبادله قرارداد هم رسیده، اما به واسطه افزایش شدید قیمت‌ها، پیمانکار از اجرای آن انصراف داده است، گفت: قبلا می‌توانستیم با روش تهاتر کار کنیم، اما امروز برای پیمانکار مقدور نیست و این موضوع شرایط ما را برای اجرای پروژه‌ها سخت کرده است.

شهردار شیراز تاکید کرد: اگر بخواهیم به همان میزان ظرفیت بودجه ٩٦ بودجه ۱۴۰۰ را ارائه دهیم باید تا ١٥ هزار میلیارد تومان بودجه امسال تنظیم می‌شد. به عنوان مثال؛ امروز پرداخت دستمزد و حقوق نسبت به سال ٩٦ دو برابر شده است.

اسکندرپور گفت: به ١١ منطقه شهرداری اعلام کردیم که لیست معابر و پارک‌هایی که نیاز به بهسازی دارند را اعلام کنند و نهایتا اینکه مشخص شود در کل سطح شهر شیراز چند بلوار، معبر اصلی و فرعی و چند پارک نیاز به بهسازی دارند که اکنون در هر ١١ منطقه هم درختکاری و هم احیای فضای سبز در حال انجام است و تا روز شیراز خود را نشان خواهد داد.

او به اجرای طرح زاگرس سبز و پویش هر شیرازی یک درخت هم اشاره و در این خصوص گفت: این مهم در دستور کار سازمان سیما و منظر شهرداری با محوریت سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفته و طی دو هفته گذشته اجرایی شده است.

شهردار شیراز همچنین خطاب به برخی منتقدین و در پاسخ به انتشار خبری مبنی بر سفر تعدادی از مدیران خدمات شهری شهرداری شیراز به جزیره کیش، گفت: اجازه دهیم که نقد‌ها منصفانه مطرح شود و مراقبت کنیم که در این عرصه حریم‌ها را شکسته و پرده‌ها دریده نشود. در تمام دستگاه‌ها سفر خارجی وجود دارد و اینکه از نامه‌ای عکس گرفته شود و آن را تیتر کنند، درست نیست و به نظر نوعی بداخلاقی است.

اسکندرپور با بیان اینکه تنها دستگاهی که مجموعه رفاهی در شهر شیراز ندارد شهرداری است، ارائه خدمات رفاهی به کارکنان را روالی قانونی در همه دوایر و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دانست و گفت: طی سال‌های ۹۶ تا پیش از کرونا ٧٠٦ نفر از پرسنل شهرداری به همراه خانواده‌هایشان به مشهد اعزام شدند.

او ادامه داد: معاونین خدمات شهری شهرداری شیراز در شش ماه اول شیوع کرونا حتی یک روز هم تعطیل نبوده‌اند. حتی ٥ روز اول ایام نوروز هیچ یک از این افراد با خانواده‌هایشان نبودند. از نظر بنده به عنوان شهردار، انجام یک مسافرت تفریحی در چارچوب اختیارات بودجه‌ای و ردیف اعتباری انجام شده که این روال هم مربوط به الان نیست که طی سالیان متمادی انجام شده است.

اسکندرپور همچنین در خصوص زیباسازی شهری برای ایام نوروز، گفت: طی یکسال گذشته به دلیل حاکمیت ویروس کرونا فشار روحی زیادی بر مردم حاکم شده است لذا در تلاشیم تا فضای شهر شاداب و سرزنده شود.

شهردار شیراز به پروژه نورپردازی‌ها هم اشاره و اضافه کرد: در اردیبشهت ماه امسال برآورد اجرای ۳۲ پروژه داشتیم، اما تغییرات قیمتی کاملا معادلات ما را بهم زد و اغلب پیمانکاران از شرکت در مناقصات خودداری کردند و در حالی‌که تلاش ما این بود تا در شهریور نورپردازی‌ها به اتمام برسد، اما استقبالی نشد. دوباره برآورد‌ها به روز شد و قرارداد‌ها را در مهر و آبان منعقد کردیم و در دهه فجر اغلب این ٣٢ پروژه نورپردازی آماده افتتاح خواهد شد.

اسکندرپور در مورد سرانجام طرح سی پی (پارک حاشیه‌ای) با بیان اینکه این طرح خوب بود، اما بد اجرا شد، گفت: این طرح می‌توانست یک ظرفیت باشد، اما عوایدی نصیب شهرداری نشد؛ اکنون هم کمیته‌ای را مامور بررسی این قرارداد کردیم، دو اصلاحیه خورد، اما همچنان منتج به نتیجه نشده است.

او گفت: طی آخرین دستور‌های اعلامی، حقوق شهرداری طی دو سال گذشته باید احصاء و دریافت شود و اگر پیمانکار متناسب با شرایط ما با شهرداری توافق نکند؛ این قرارداد ملغی خواهد شد.

شهرداری الکترونیک تنها راه شفافیت

شهردار شیراز همچنین راه حل برون رفت از نبود شفافیت در شهرداری و دیگر دستگاه‌ها را سالم سازی و الکترونیکی کردن امور دانست و گفت: شهروندان باید بتوانند خدمات را الکترونیکی دریافت کنند. ۸۵ درصد مراجعات حضوری به شهرداری‌ها برای استعلام است. ٥٦ درصد از این ٨٥ درصد مربوط به آپارتمان‌های مسکونی است.

اسکندرپور ادامه داد: اکنون استعلام آپارتمان‌های مسکونی با یک اپلیکشن در فاصله زمانی دو تا ٤٨ ساعت پاسخ داده می‌شود، از طرفی ثبت درخواست صدور پروانه و پایان کار هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و گام بعدی ما این است که انجام آن هم الکترونیکی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.