فروش اجباری محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ روغن بخر تا رب گوجه ببری

برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به فروش اجباری محصولاتی که تمایلی به خرید آن ها نیست، می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فلسفله تشکیل و راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است تا مصرف کنندگان اقلام خوراکی و غیر خوراکی به راحتی و با خیالی آسوده وارد این اماکن شوند و با آرامش اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنند.

با توجه به گسترش فعالیت و تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از متصدیان این اماکن انتظار می‌رود تا با ارائه خدمات به مردم در راستای تامین نیاز‌های شهروندان در خصوص تهیه سبد غذایی، پوشاک و ... برای خانوار‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

مدتی است که عرضه محصولات غذایی و غیر خوراکی در برخی از فروشگاه‌ها سلیقه‌ای و بعضا اجباری شده است در این رابطه به سراغ چندین فروشگاه رفتم و موضوع را مورد بررسی قرار دادم.

وارد یکی از فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای شدم و برای خرید رب گوجه فرنگی به سمت قفسه‌های این محصول رفتم که با صحنه عجیبی مواجه شدم.

در کنار هر قوطی رب گوجه فرنگی یک بطری روغن مایع وجود داشت، در این رابطه از متصدی فروشگاه پرس و جو کردم که موضوع از چه قرار است که وی گفت: اگر قصد خرید رب گوجه داری باید حتما روغن مایع را هم خریداری کنی و گرنه نمی‌توانی این محصول را به تنهایی خریداری کنی!

کاهش فروش محصولات بهانه متصدیان فروشگاه ها برای فروش اجباری

زمانی که علت این اقدام را از وی جویا شدم در پاسخ به سوالم گفت: محصولات کم فروش را در کنار محصولات پر فروش قرار دادیم تا آن‌ها هم به فروش برسد.

کمی جلوتر رفته و در قفسه‌های آن سوی فروشگاه دیدم که در قفسه مایع دست شویی در کنار هر یک عدد مایع یک عدد خمیر دندان قرار داده شده و باز هم به همان صورت قبلی برای خرید یک عدد مایع باید حتما در کنار آن محصول خمیر دندان هم خریداری شود.

زمانی که فردی به یک فروشگاه قدم می‌گذارد با این تفکر وارد محوطه آن می‌شود که با اختیار خود حق انتخاب و حق خرید محصول دلخواه برای وی آزاد است و با خیال آسوده آن چه را که می‌خواهد انتخاب کند و بر اساس نیاز خود اقدام به خرید محصولات مختلف کند.

اما زمانی که به چندین فروشگاه رفتم موضوع آنگونه که باید باشد نبوده و متصدیان آن فروشگاه‌ها حق انتخاب و حق خرید آزادانه را از مشتریانشان گرفته بودند و به اجبار برای محصولات مختلف اقلام دیگری را انتخاب و در کنار آن‌ها در قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار داده بودند.

برای بررسی موضوع به سراغ رئیس گشت تعزیرات حکومتی رفته و ماجرا را از وی جویا شدم.

فروش اجباری محصولات ممنوع است

ناصر مدیحی طامه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به اجبار فروشندگان برای خرید محصولات خاص، گفت: حسب ماده ۶۴ قانون نظام صنفی فروش اجباری محصولات ممنوع است و در صورتی که در فروشگاهی این اقدام صورت بگیرد متصدی متخلف ۵ برابر مبلغ تخلف جریمه گران فروشی، در حق دولت جریمه خواهد شد.

فروش اجباری محصولات در فروشگاه‌های زنجیره ای/ روغن بخر تا رب گوجه ببری

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون سازمان تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان پرونده‌ای به سازمان تعزیرات اراجاع داده است یا خیر؟ افزود: خیر! تا کنون هیچ پرونده‌ای در این رابطه مبنی بر شکایت از شرکت پخش و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دست ما نرسیده است.

آنچه که مسلم است، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان از بخش مصرف کنندگان حمایتی نمی‌کند و فقط به فکر تولید کنندگان است وگرنه که تا کنون باید در این رابطه زودتر این‌ها وارد میدان شده و با شناسایی متخلفان پرونده‌های تخلف صنفی را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌داده، که نداد.

پیش از این در یکی از برنامه‌های گشت تعزیرات حکومتی در رابطه با عدم ارجاع پرونده توسط سازمان حمایت و سازمان صمت، از رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران پرس و جو کردم که وی در پاسخ بیان داشت: از پاسخ دادن به این سوال معذور هستم.

با توجه به این مباحث مشخص نیست که چه علتی پشت پرده است که سازمان‌های نظارتی در بازار از دادن پرونده‌ها برای بررسی و سرو سامان دادن بازار‌های مختلف به سازمان تعزیرات حکومتی خودداری می‌کنند.

کم کاری یا هر موضوع دیگر توسط سازمان‌های نظارتی باعث شده تا امروز وضعیت برخی از بازار‌ها نا به سامان باشد و هر فردی هر آنگونه که بخواهد عمل کند و دست نهاد‌های دیگر برای رسیدگی به موضوع بسته شود.

موضوع مورد بحث اصلی این گزارش این است که تعدادی از متصدیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای با انجام تخلفات مشهود در حوزه عرضه محصولات اقدام به فعالیت می‌کنند و از آن طرف هیچ یک از نهاد‌های نظارتی به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهند و تقاص این کم کاری‌ها را مصرف کنندگان باید پس بدهند.

باید منتظر ماند و دید که چه زمانی مسئولان ناظر بر بازار به خود آمده و به دغدغه مردم رسیدگی خواهند کرد؟


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Heydar
۱۷:۴۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
متاسفانه بر روند رسیدن محصولات فروشگاه به دست مصرف کننده نظارت نمیشه به اجبار باید غیر از روغن جنس دیگه ای هم خرید کنی یا بعضی فروشگاه ها روغن از قفسه حذف کردن و در انبار گذاشتن من ساکن خرمشهر هستم
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۱۷:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
فروشگاه های زنجیره ای خوبن، سوپریا فروش اجباری دارن و از روی خود کالا هم گرونتر میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
تهران هم همینطوره تا خرید نکنی روغن بهت نمیدن.مملکت که صاحب نداره .هرکی هرکیه.سرشون کردن زیر برف انگارنه انگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
از کی تا حالا انقدر رب مصرف داشت جلل خالق مغز ادم سوت میکشه ای مردم روغن نیست نه رب
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۴:۳۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بهبهان اصلا روغن گیر نمیاد،والا ما حاظریم ده تا چیز دیگه هم بخریم ولی روغن بهمون بفروشن چقدر دیگه ار کره گرون استفاده کنیم اخه
Iran (Islamic Republic of)
bh57
۱۱:۴۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
زنجیر افق کوروش یه روزی به دست دستگاه قضایی پاره میشه،تمام تخفیف ها دروغ و نیرنگ بوده و هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
واقعا ادم چندشش میاد با این مدیریتها
Iran (Islamic Republic of)
عطا
۱۱:۱۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام . تو شهر ما که برعکسه اگر روغن می خواهی بخری باید رب گوجه هم بخری ولی واسه خریدن رب گوجه مشکلی نیست هر چقدر دلت می خواد فراوون ریخته . چون رب گوجه زیاد هست ولی روغن کمیاب شده به زور رب گوجه رو قالب روغن کرده اند . ولی مشکلی نیست شما رب رو بردار من روغن رو برمی دارم . خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام واقعا چرا هیچ خبری از تعزیرات نیست سبزوار هرکی هر جور دلش میخواد روغن میفروشه؛تاریخ تولید زده 18/10قیمت رو کالا 16هزارو 800به ما فروختن 30هزار تومان با رب اقا اخه این چه مملکتیه روغن میگه حتما باید رب بخری والا نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
فقط فروش اجباری نیست که آزار دهنده است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
شرکت طبیعته خرید رب رو اجباری کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
دقیقا همین طوره . خواهش می کنم پیکری جدی کنید . روغن نباتی در بازار بسیار کمه احتکار کردن محصول بسیار رفته بالا. دقیقا به ما می گن چهار تا ربع گوجه بخرید بعد یه روغن
پنج کیلویی می دن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اصلا روغن نیست که رب هم بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
شرکتی که روغن میزنه میگه از رب برند خودم باید بخری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اصلا تو مغازه ها روغن نیس ک بخان با کالای دیگه بخرن آزاد گیر نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
خوش به حال اونها که ربع هم بهشون میدن ما در اینجا یک ماهی هست فقط روغن ذرت با نرخ آزاد می بینیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بر عکس گفتید ، روغن میخری باید رب گوجه هم بخری
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۸:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام و عرض ادب
روغنهای موجود در بازار
صف طویل مردم و کمی عرضه و گرانی
چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۲:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
yjc
روغن های موجود در بازار xوY که تولید یه شرکت میباشد و خودش هم عرض میکنه
در نتیجه انحصار= صف طویل مردم و کمی عرضه و گرانی:)))))))
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
کی بود این همه تخلف رو انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مگه روغن هس که بخریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۰۸:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
به دغدغه مردم رسیدگی نخواهد شد
Germany
امیر
۰۸:۱۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
داداش کلا قضیه رو برعکس کردی اگه روغن بخوای یه رب اجباری باید ببری استاد!
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۷:۳۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اینکه چیزی نیست مغازه های کوچک در مشهد هم اینکارو میکنن رفتم روغن بخرم گفت باید یک کارتن کیک هم بخری اخر یک کارتن کیک و کلوچه بدرد من نمیخورد که حتی استفاده کنم لطفا پیگیری کنید روغن روی بسته بندی زده 23 هزار تومان میدهد 50 هزار تومان و بعد کنارشم یک کارتن کیک این واقعا ظلمه وبی نظارتی مسوولین رو نشون میده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Post
۰۵:۴۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
افق کوروش نیشابور هم همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
این شگرد جدید به اصطلاح تولید گننده گان ودر واقع شیادان ودزذهای سر گردنه نوین است وگرنه مغازه داران خرد تقصیری ندارند انها این مغازه داران خرد را مجبور می کنند در مقابل 4 تا حلب 5 کیلویی روغن باید بالای یک میلیون تومان خرید کنند وبیچاره ها مجبور می شوند همرا حلب روغن رب گوجه فرنگی یا آبلیمو ویا دلستر ارائه کنند واین یک نوع کلاه برداری وسوئ استفاده از نیاز مردم به کالای اساسی است درواقع مملکت را دزد برده شما در فکر تخم مرغ هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مردم یک ماه جلو شکمشونو بگیرند غذاهای پر روغن نخورند روغن فراوون میشه
این روغن ها سمیه روغن صنعتی هست نخورید انصافا فقط یکماه ، سالم زندگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
یه فروشگاه زنجیره ای، همراه خرید برنج، خرید اجباری داشت ما زنگ زدیم مراجع مربوطه از تعزیرات و بازرسی اصناف و صنعت و معدن و فرمانداری، هیچکدوم هیچکاری نکردن الکی اومدن بازید و رفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
ایران ای مرز پر بوق ببخشید پر گهر
آخرین اخبار