۱۵۰ هزار یزدی پشت خط ازدواج/ کاهش هر ساله آمار ازدواج در کشور

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی گفت: در استان یزد ۱۵۰ هزار نفر و در کل کشور ۱۶ میلیون نفر در رده سنی ۲۲ تا ۳۷ سال هستند که تاکنون ازدواج‌نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدحسین رحیمی نسب، مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در تشریح طرح شش محوری سامان خانواده گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات جامعه، افزایش روزافزون افراد پشت خط ازدواج است به‌نحوی‌که اکنون در استان یزد ۱۵۰ هزار نفر و در کل کشور ۱۶ میلیون نفر در رده سنی ۲۲ تا ۳۷ سال هستند که تاکنون ازدواج‌نکرده‌اند.

او افزود: این امر هم ازنظر جمعیت‌شناسی و هم به لحاظ مباحث اخلاقی، اعتقادی، امنیت جنسی و بیماری‌های جسمی و روانی به یک معضل در کشور تبدیل‌شده و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

رحیمی نسب، افزایش سن ازدواج را یکی از معضلات اجتماعی برشمرد و بیان کرد: میانگین سن ازدواج در پسران به ۲۹ سال و در دختران به ۲۶ سال رسیده و این یعنی فاصله سن بلوغ تا ازدواج نزدیک به ۲۰ سال است و این امر تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: با وجود اینکه در حال حاضر ۱۶ میلیون نفر در کشور پشت خط ازدواج هستند، آمار ازدواج هرسال بین شش تا هفت درصد کاهش پیدا می‌کند و عمده افراد پشت خط ازدواج وارد تجرد قطعی می‌شوند یعنی سن آقایان از ۴۰ سال و سن خانم‌ها از ۳۷ سال عبور می‌کند.

رحیمی نسب، افزایش بی‌رویه هزینه‌های ازدواج را نیز از معضلات در مسیر ازدواج و تشکیل خانواده برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر سنگین‌ترین هزینه‌های ازدواج در دنیا برای ایران است و این امر سبب شده که بسیاری از جوانان از ازدواج صرف‌نظر کنند، این در حالی است که ما پرچم ساده زیستی اهل‌بیت (ع) را در دست گرفته‌ایم.

این کارشناس امور خانواده و ازدواج تأکید کرد: ناپایداری خانواده هم یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه است و در شرایطی که جوانان با هزار مشکل تشکیل زندگی می‌دهند، می‌بینیم که در بسیاری از موارد خانواده‌های آن‌ها پایدار نیست به نحوی که سال گذشته در کشور ۱۸۰ هزار طلاق ثبت شده و این به جز آمار طلاق‌های عاطفی و روانی است.

رحیمی نسب به تشریح تبعات طلاق در اجتماع پرداخت و گفت: از یک سو فرزندان طلاق و از سوی دیگر سن پایین طلاق می‌تواند تبعات اجتماعی و اخلاقی بسیاری به دنبال داشته باشد، زیرا اکنون متوسط سن طلاق ۳۱ سال است و تنها ۱۵ درصد زنانی که طلاق می‌گیرند، شانس ازدواج مجدد پیدا می‌کنند.

او موضوع جمعیت را ششمین موضوع حائز اهمیت در حوزه ازدواج و خانواده دانست و تصریح کرد: در سال ۹۸ شاخص رشد جمعیت کشور ما ۳۱ بوده تا حدی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال فرمودند که از وضعیت وحشتناک جمعیت نگرانم.
مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد، سبک زندگی را نیز در کشور بسیار نگران‌کننده دانست و عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی که هدف اصلی انقلاب بوده محقق نشده و این موضوع اکنون به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبری نیز تبدیل‌شده است.

رحیمی نسب تأکید کرد: در این طرح شش محور ترویج، تسهیل، تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، تکلیف خانواده و تعالی خانواده دیده شده که باید شش گروه تخصصی برای هر محور تشکیل شود و هر نهاد مسئولیت یک محور را با همکاری دستگاه‌های مختلف بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار