خودرو‌ها رقیب مصرف خانگی گاز LPG در استان ها!

استفاده از بنزین برای بسیاری از صاحبان خودرو صرفه اقتصادی ندارد و به دلیل شرایط اقتصادی رو به استفاده از گاز مایع یا LPG به صورت غیرمجاز، آورده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گازرسانی به مناطق فاقد گاز طبیعی به ویژه استان سیستان و بلوچستان همواره یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در اکثر محافل خبری حوزه نفت و انرژی است.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان روز جمعه سوم بهمن ماه در جمع خبرنگاران حاضر در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت کشور، در این باره گفت: فرآیند گازرسانی به زاهدان به زودی تکمیل می‌شود، به دلیل محدودیت ظرفیت لوله سازی و اینکه اولویت را به خط لوله گوره جاسک داده بودیم، تامین لوله‌های خط لوله ایرانشهر به چابهار کمی با تاخیر مواجه شد.

در مواقعی که امکان تامین گاز طبیعی برای رفع نیاز مردم نباشد، راهکار دیگر رفع این نیاز، استفاده از سوخت جایگزین یعنی گاز مایع برای مصارف گرمایشی و نفت سفید برای پخت و پز است.

گاز مایع و نفت سفید به میزان کافی تولید می‌شود

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورود موج جدید سرما به کشور از اواخر هفته گذشته و به تبع آن افزایش مصرف سوخت و انرژی اظهار کرد: خوشبختانه درباره تامین گاز مایع و نفت سفید مشکلی وجود ندارد.

او ضمن تاکید بر این که تمام مبادی تولید گاز مایع و نفت سفید کشور، مشغول به فعالیت هستند، افزود: تامین گاز مایع از همه مبادی در حال انجام است.

کاهی درباره میزان ذخیره سازی نفت سفید گفت: در انبار‌های سطح کشور به اندازه کافی نفت سفید وجود دارد و پیش بینی‌های لازم برای توزیع آن به متقاضیان واجد شرایط انجام شده است.

توزیع گاز مایع در سیستان و بلوچستان، کم و غیرمنصفانه است

در شرایطی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بر تامین کافی گاز مایع و نفت سفید تاکید می‌کند، خبر رسیده که روز گذشته چهارم بهمن ماه فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزیر نفت درباره کمبود و توزیع غیرمنصفانه سیلندر گاز مایع در سطح استان سیستان و بلوچستان تذکر داده است.

او در این نامه ضمن یادآوری تصمیمات گرفته شده درباره خط انتقال لوله نفت از کرمان به زاهدان در جلساتی که با وزیر نفت داشته، نوشت: این پروژه عظیم متاسفانه ۲۵ سال متوقف بوده و خوشبختانه اکنون مطالعه و اجرای آن آغاز شده آن چیزی که شرایط را سخت و غیرقابل تحمل می‌کند، کمبود، تامین نشدن و توزیع غیرمنصفانه گاز مایع در استان به ویژه در شهر زاهدان است.

مالکی اظهار کرد: علی رغم اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر، از جمله برطرف کردن مشکل واگن‌های حامل گاز مایع از اصفهان به زاهدان با همکاری نهاد‌های مرتبط، تاکیدات مکرر مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر افزایش سهمیه نفت سفید و گاز و گام‌های مثبتی که برداشته شده، متاسفانه همچنان مشکل مذکور در سطح استان پابرجا بوده و صف‌های طولانی دریافت سیلندر‌های یازده کیلویی گاز به عنوان یکی از دغدغه‌های معیشتی مردم این منطقه مشهود است.


بیشتر بخوانید


خودرو‌ها عامل کمبود گاز مایع در کشور!

لازم به یادآوری است؛ کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اواسط آبان ماه امسال در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات سوخت رسانی به استان سیستان و بلوچستان، گفت: تامین گاز مایع برای این استان از ۲ مبدا بندر عباس و اصفهان در حال انجام است و اکنون کسی در این استان نیست که بخواهد در برای دریافت گاز مایع در صف بایستد.

او افزود: طی دو سال گذشته شرکت‌های موزّع (توزیع کننده) گاز مایع در این استان مشکلاتی را در ناوگان حمل و نقل خود داشتند به همین دلیل نمی‌توانستند سوخت را به نقاط مصرف برسانند.

سوختگیری غیر مجاز خودروهای LPG سوز در شهرک توحیدی شاهرود/ نارضایتی ساکنان  از انتشار بوی گاز

ویس کرمی گفت: با تلاش‌های بسیار، این ناوگان تقویت شد و اکنون با کامیون‌های گازکش و مخزن دار ریلی، گاز مایع در حال انتقال به این استان است.

او ادامه داد: سهمیه در نظر گرفته شده برای این استان ۲۵ هزار تن در هر ماه است و تا کنون سابقه نداشته که در یک ماه ۱۴۰۰ تن ذخیره در تاسیسات شمال این استان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: زمانی که ناوگان حمل و نقل ضعیف بود، نمی‌توانستیم ذخیره‌ای در این استان داشته باشیم بلکه سوختی که به این استان می‌رسید به صورت روزانه مصرف می‌شود؛ اکنون ۲۰ کامیون گازکش برای این استان اضافه شده است.

آیا استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت خودرو خطرناک است؟

اکنون که حدود ۴ ماه از این سخنان ویس کرمی گذشته، همچنان مشکلات تامین گاز مایع در این استان ادامه دارد و این بار او این کمبود‌ها را به گردن خودرو‌ها انداخت و گفت: برخی افراد از گاز مایع به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است. اما آیا واقعا استفاده از گاز مایع یا LPG به عنوان سوخت خودرو خطرناک است؟

با نگاهی ساده به سایت انجمن جهانی LPG یا گاز مایع (World Liquefied Petroleum Gas Association = WLPGA) متوجه می‌شویم که بسیاری از کشور‌های پیشرفته به جای ممنوع کردن استفاده از این نوع سوخت در خودرو‌های خود، تلاش کرده اند تا با صدور مجوز‌های قانونی، بر نحوه نصب مخزن مورد نیاز و فرآیند سوخت گیری، نظارت کافی داشته باشند و از حوادث احتمالی جلوگیری کنند.

به عنوان مثال نویسنده یکی از مقالات منتشر شده در سایت این انجمن جهانی، ضمن اشاره به این که صرفه اقتصادی اتوگاز (گاز مایع) نسبت به بنزین و گازوئیل بالاتر است، تاکید کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو به وضوح در حال از دست دادن یک فرصت بازاریابی هستند.

اگر نگاه‌ها تغییر کند، مشکل کمبود گاز مایع حل می‌شود

حسن الماسی، کارشناس حوزه نفت و انرژی در این باره به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: LPG به این دلیل مورد علاقه کشور‌های پیشرفته است که نسبت به بنزین آلودگی کمتری ایجاد می‌کند، همچنین نسبت به آن انرژی بیشتری را تولید می‌کند یعنی اگر از میزان مساوی بنزین و LPG برای دو خودرو با شرایط کاملا مساوی استفاده شود، آن خودرویی که از LPG استفاده کرده، مسافت بیشتری را طی می‌کند.

او افزود: آمار‌های رسمی وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که میزان نیاز مصرف کنندگان بخش خانگی به گاز مایع، بسیار کمتر از تولید واقعی این منبع انرژی در کشور است، اما به دلیل نوع نگاه و رفتاری که مسئولان دارند، کمبود‌هایی در کشور دیده می‌شود.

الماسی تصریح کرد: اگر مسئولان به جای ممنوع اعلام کردن استفاده از این سوخت توسط خودروها، زیرساخت‌های لازم برای مصرف مجاز آن را فراهم کنند، شاهد جلوگیری از ایجاد کمبود آن در بخش خانگی، بروز حوادث احتمالی ناشی از نصب بی ضابطه مخازن در خودرو‌ها و همچنین توزیع غیربهداشتی و به دور از نظارت در شرایط شیوع کرونا خواهیم بود.

پس از گران شدن بنزین از آبان ماه سال گذشته، برای بسیاری از صاحبان خودرو دیگر صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند از بنزین استفاده کنند؛ به همین دلیل به استفاده از LPG که مزایای آن شرح داده شد روی آورده اند و چه بخواهیم چه نخواهیم به دلیل شرایط اقتصادی کشور تعداد این خودرو‌ها در حال افزایش است؛ بنابراین بهتر است مسئولان تلاش کنند تا با ایجاد مراکز مجاز نصب مخازن این سوخت روی خودرو‌ها ضمن جلوگیری از بروز حوادث احتمالی، دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه گاز مایع و کمبود آن در بخش خانگی نباشیم.

گزارش از رقیه هویدا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بچه دِه
۰۶:۴۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
توی روستاها گاز CNG وجود نداره
وقتی میخواهیم گاز CNG بزنیم باید ۵۰ الیصد کیلومتر بریم و برگردیم
ولی توی تمام روستا هامون گاز مایع LPG هست اونجا سوخت گیری میکنیم
البته CNG از LPG ازرانتر هست اما برای مردم شهر ها خوبه چون راحت بهش دسترسی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
بله همش تقصیر مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
چرا خودروسازها خودروهایی مثل ساینا رو در کارخانه دوگانه سوز نمی کنه و دوگانه سوز کردن رو بصورت آپشن لحاظ نمیکنه که در صورت درخواست مشتری خودرو دوگانه سوز را با پرداخت هزینه اضافه cng خریداری کند؟
باشگاه خبرنگاران لطفا پیگیر باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
یه سوال مگه ما رو نفت نخوابیدیم چرا ینزینو 1 تومنش نمی کنید

ازادش رو 2 تومن بعد خودروهای گازسوز جمع اوری بشه وقتی خطرانکه !؟!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
همه از فقر است
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۰:۱۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اصلا این مخزن گاز خطرناکه چرا مدام مردم را تشویق به این کار احمقانه و خطرناک میکنید چون منفعت توش هست چرا مردم را تشویق نمیکنید خودروی برقی بخرند خود دولت اصلا خودروی برقی وارد نمیکنه شرکتهای خودروسازی اصلا خودرو برقی تولید نمیکنند فقط مدام با جان مردم بازی میکنید این کار خیلی ابلهانه و خطرناکه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
الان که به لطف دولت تدبیر گاز مایع رو سهمیه بندی کردن وفقط به کسایی که کارت داشته باشن کپسول اونم ۴تا در ماه میدن حتی تو روستا هم جوابگو نیس تو این اوضاع کرونا نمیبینید چطور پیرمرد پیرزنهای روستایی رو تو شرکت های نفت به خط کردن شما هم چیزایی که باید ببینی و خبر بدی رو نمیبینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
پس سیستان بلوچستان چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
چرا به فکر تولید خودرو های خورشیدی برقی نمی روند چرا ما نباید یه چیزی جدید اختراع کنیم وهمیشه منتظر واردکردن خودرو یا مونتاژوکپی باشیم علم وهنر در گدشته نزد ایرانیان بوده ابن سینا وابوریحان بیرونی ورازی و.... همه دانشمندان گذشته ما هستند الان که امکانات خیلی بیشتره وجوانان نغبه کم نداریم وچرا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
ملیونها نفرازاین گازسوزکردن خودرو امرمعاش میکنند مغازه دارتعمیرکارحمل نقل خدامات رسانی اسنپ وووو کاری کنیدکه نون اینهارا ببورین تعدادگداهارااضافه کنی اقایون مسعولان دولتمردان تورمزا فقراور
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۸:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
هزینه ها خیلی رفته بالا گاز مایع هم به صرفه تره هم زیاد آسیب نمی زنه به ماشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
خب ال پي جيا رو كنترل كنين ثابت كنن كجا گاز زدن و اگه نتونستن ثابت كنن توقيف كنين
Iran (Islamic Republic of)
شهرفرنگ
۱۸:۲۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
الان کشورهایی هستند زیر ساخت سوخت خودرو از بنزین ، گازوئیل ، گاز LPG ، برق ، هیدروژن دارند این همه تنوع ، چرا در کشور ما جایگاه رسمی LPG و نصب سیستم سوخت LPG به شکل قانونی و رسمی نداریم و از نگاه قانونگذار حرام ببخشید ممنوع است .... ؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۴۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
کپسول گاز بخار شده CNG را با کپسول گاز مایع LPG هرگز پر نکنید بسیار خطرناک است گاز بخار شده CNG به همان اندازه ایی که قابل پر شدن کپسول است پر می شود و در سما و گرما تغییری نمی کند و فشاری به کپسول مخزن نمی آورد ولی گاز مایع LPG را وقتی در کپسول مخزن خودرو پر می کنید در سرما مشکلی به آن صورت ندارد ولی اما در فصل گرما به علت اینکه گاز مایع درون مخزن گرم می شود و می خواهد به بخار تبدیل شود و حجم تراکمش بیشتر از ظرفیت مخزن کپسول می شود احتمال انفجارش بسیار بالا می رود و اگر در حال رانندگی باشید که وا مصیبتا آتش سوزی هم رخ می دهد و خدای نکرده باعث حوادث غیر قابل جبرانی می شود برای راننده و سرنشینان آن خودرو و خودوهای دوروبرش مثل بمب می ترکد گرچه همین کپسولهای گاز CNG هم اگر غیر استاندارد ساخته شده باشند تحت فشار گاز در زمانی که دارید در پمپ گاز گاز می زنید یهو می ترکد و چندین مورد انفجار از این موارد را کلیپش را در همین بخش خبری دیده ایم پس دقت کنید که اولا کپسول گاز CNG که نصب می کند استاندارد ساخت داشته باشد و تاییدیه شرکت ملی گاز را داشته باشد و نصابش هم مورد تایید شرکت ملی گاز ایران باشد و ثانیا از گاز LPG مایع در کپسولهای مخزن گاز بخارCNG استفاده نکنید که بسیار خطر ناک است به دلیلی که خدمتتان عرض کردیم مگر آنکه شرکت ملی گاز ایران یه مخزن استاندارد مطابق استاندارد گاز مایع LPG قابل تراکم در گرما و سرما را بسازد برای خودروها بعد می توانید مطابق استاندارد نصب و استفاده کنید اونم نه اینکه به صورت غیر استاندارد جلوی درب خونتون یا کف حیاط خونتون توسط کپسولهای گاز مایع LPG خودتان مخزن کپسول را پر کنید باید حتما به پمپ گازهای ساخته شد استاندارد شکت پخش و فراوری نت گاز مراجعه وکپول خودروایتان را پ کنید که خدای نکرده حادثهایی رخ ندهد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
کاملا مشخصه گاز cng را یه سری مافیا و آقازاده ها به مردم و خودروه ها تحمیل کردن که بسیار خطرناکه و موتور را خیلی زود فرسوده میکنه،و در مقابل گاز LPG خیلی خیلی کم خطرتر و به موتور ماشین هم فشار نمیاره
پس بهتر دولت یه فکری واسه ساماندهی این گاز واسه مردم بکنه
در ضمن دلیل کمیابی بعضی اوقات گاز مایع ،صادراته،چون خیلی خواهان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اینها گاز را در ماشینشان میزنند از خانوادهای کم در آمد هستن چرا ؟؟؟؟؟؟؟ این هم از برکت دولت هست بنزین لیتری 3واقعا با درامد کم و خرجهای بالا خیلی سخته اگر کسی داشته باشه که این کار را نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۸:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
کم درآمد نیستند که افزون خواه و بی رویه مصرف می کنند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۶:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
واقعا متاسفم که مردم را برا فروش گاز اینطور تشویق میکنند مگه چقدر میشه بنزین و گازییل اصلا چرا به جای این کار رو به برقی کردن خودرو نمیارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
خیلی وضع بدیه ...در اصفهان پشت درب شرکت گازها همیشه می‌گیرند و بعد می آیند کنار خانه مردم‌گاز می زنند ...آدم همیشه میگه الانه که خودش و مارا نابود کنه...مسئولین مخلص لطفا رسیدگی کنند...
بعدش هم من پیکانی را دیدم که مسافرکشی می کرد و همزمان تو صندوق عقبش گاز می زد..در حال حرکت...
آخرین اخبار