اتصال بوشهر به خط مواصلاتی ارزان ضروری است

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به افزایش مبادلات تجاری نفتی و غیرنفتی از طریق استان لزوم اتصال به خط مواصلاتی اصلی و ارزان بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

اتصال به خط مواصلاتی اصلی بیش از هر زمان دیگری لازم استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد برای توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق پارس جنوبی و شمالی و افزایش مبادلات تجاری نفتی و غیرنفتی از طریق استان بوشهر، لزوم اتصال به خط مواصلاتی اصلی و ارزان بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

او با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان برنامه بودجه کشور، افزود: در این دیدار در خصوص تکمیل اسکله‌ها و بنادر صیادی استان، تاسیس منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، پرداخت تسهیلات بلاعوض به آسیب دیدگان بازارچه ساحلی دیلم، تکمیل طرح راه آهن بوشهر -شیراز، و تکمیل فاضلاب شهر‌های بوشهر، عالی‌شهر و چغادک بحث و گفت‌وگو شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ایجاد بندر جامع استان با همکاری وزارت نفت در حال پیگیری است و بدون تردید ایجاد این بندر با بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی بهترین کار کرد و توجیه اقتصادی را خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


جمیری عنوان کرد: برای تکمیل این طرح باید در فرآیند تامین تسهیلات مالی خارجی فاینانس آن تسریع شود و زمینه واگذاری و اجرای قطعاتی از طرح به شرکت‌هایی که آمادگی تهاتر مبادلات خود با نفت و استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۵ قانون بودجه  امسال را دارند، فراهم شود.

او بیان کرد: همچنین برای فعال ماندن طرح، ردیف اعتباری آن در لایحه بودجه سال آینده حداقل باید به میزان پنج هزار میلیارد ریال تقویت شود.

چهار اسکله صیادی نیازمند بازسازی هستند

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس یازدهم، افزود: هفت اسکله صیادی در بندر بوشهر و جزیره خارگ نقش مهمی در اشتغال پنج هزار و ۷۰۰ صیاد و تامین امنیت غذایی مردم دارد که چهار اسکله نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

جمیری ادامه داد: برای تکمیل اسکله صیادی جفره، تکمیل اسکله صیادی بندرگاه، تکمیل فاز یک و احداث فاز دوم اسکله صیادی شیف، تکمیل اسکله صیادی خارگ که ۴۳ درصد پیشرفت دارد، به مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او عنوان کرد: طرح‌های زیادی در حوزه بنادر صیادی روی زمین مانده که در صورت تامین اعتبار و همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی قبل از پایان این دولت شاهد بهره برداری از آن‌ها خواهیم بود و تحول قابل توجهی در وضعیت معیشتی صیادان مناطق ساحلی به وجود خواهد آورد.

اشتغال مولد در شمال بوشهر ایجاد شود

او ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت‌های توسعه بخش صنعت در شمال استان و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال مولد و ارزش افزوده منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با رویکرد نفت، گاز و پتروشیمی در مساحت ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار در شهرستان دیلم به تصویب هیئت وزیران، شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و مجلس شورای اسلامی رسیده است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، مطالعات طرح جامع فاز ۱ و ۲ انجام شده و تاییدیه‌های لازم از شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی، سازمان صنایع، شهرک‌های صنعتی، سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت شده است و باید بودجه لازم برای احداث زیر ساخت‌ها و تاسیسات لازم در این منطقه در نظر گرفته شود.

عالی‌شهر و چغادک شبکه فاضلاب ندارند

جمیری بیان کرد: شهر جدید عالی‌شهر و چغادک همچنان شبکه فاضلاب ندارند و مشکلات زیست محیطی فراوانی برای این شهر‌ها ایجاد شده است.

او افزود: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق وزارت نیرو صورت گرفته، توسعه شبکه فاضلاب شهر بوشهر و احداث شبکه در دو شهر چغادک و عالیشهر مستلزم اصلاح اهداف کمی مندرج در قانون بودجه است و باید علاوه بر تغییر احجام عملیاتی نسبت به تقویت ردیف اعتباری شهر بوشهر نیز اقدام شود.

خسارت دیدگان آتش سوزی بازارچه دیلم کمک بلاعوض داده شود

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: در آتش سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم ۱۶۹ واحد صنفی شامل واحد‌های پوشاک، لوازم آرایشی، کیف، کفش و وسایل برقی دچار آتش‌سوزی شدند که به علت شرایط نامناسب، تمام واحد‌ها به طور کامل از بین رفت و باعث آسیب دیدن و بیکاری صاحبان این مشاغل شد.

جمیری عنوان کرد: طبق برآورد‌ها حدود ۶۰ میلیارد تومان خسارت کالایی به غرفه داران وارد شده است و بدهی بانکی آن‌ها نیز حدود ۱۱ میلیارد تومان است، با توجه به شرایط نامناسب معیشتی شاغلان این بازارچه و زمینه سازی برای تداوم فعالیت آن‌ها باید حداقل ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت بلاعوض در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.