چاووش اوغلو: جزئیات قانون اساسی سوریه در نشست آتی ژنو بررسی می‌شود

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد در نشست آتی کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، برای اولین بار ورود به محتوای قانون صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان   به نقل از العربی الجدید، وزیر خارجه ترکیه دور پنجم کمیته قانون اساسی سوریه را دربرگیرنده ورود به جزئیات این قانون دانست.

چاووش اوغلو اعلام کرد در نشست آتی کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، که اواخر ژانویه در ژنو برگزار می‌شود، برای اولین بار به جزئیات پرداخته می‌شود. این در حالی است که تا پیش از این تنها بر سر اصول کلی قانون اساسی سوریه بحث شده است.

وزیر خارجه ترکیه نسبت به پیشرفت مذاکرات مربوط به تدوین قانون اساسی سوریه ابراز خوش بینی کرد و گفت اگر راه حل بحران سوریه از کانال سیاسی بگذرد پس چاره‌ای جز پیشرفت در این مذاکرات باقی نمی‌ماند.

گفتنی است کمیته تدوین قانون اساسی سوریه متشکل از ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر آن از دولت سوریه، ۵۰ تن از مخالفان و ۵۰ تن باقی مانده از میان فعالان مدنی و مذهبی هستند. براساس توافق، مصوبات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه باید به تائید ۷۵ درصد اعضا برسد.

ماموریت کمیته قانون اساسی سوریه، بازنگری قانون اساسی سال ۲۰۱۲ میلادی است. این کمیته در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تشکیل شد و نخستین جلسه خود را چهار ماه بعد تشکیل داد. اختلاف نظر‌های عمیق و نیز همه گیری کووید ۱۹ باعث شد جلسات این کمیته به کندی پیش برود.

بازنگری قانون اساسی سوریه در قطعنامه ۲۲۵۴ گنجانده شده است. این قطعنامه در ماه دسامبر ۲۰۱۵ در شورای امنیت تصویب شد. این قطعنامه، برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل را نیز پیش بینی کرده است. سازمان ملل امیدوار است این فرآیند راه را برای پایان دادن به مناقشه سوریه که از سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۳۸۰ هزار کشته به جای گذاشته است، هموار سازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار