آشفته بازار روغن در خراسان جنوبی/ تناقض گویی مسئولان برای کمبود‌ها

حکایت کمبود روغن در خراسان جنوبی به بیش از پنج ماه رسیده و این در حالی است که مسئولان دولتی از تامین نیاز استان خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، زمزمه کمبود روغن جامد از اواخر مرداد ماه سال جاری در بین مردم شنیده می‌شد و امروز به مطالبه‌ای جدی تبدیل شده و شهروندان خواستار رسیدن به این شرایط هستند.

بیش از پنج ماه از قصه کمبود روغن در خراسان جنوبی می‌گذرد و این روز‌ها نبود روغن دردی دیگر بوده که با روح جامعه گلاویز شده است.

علی رغم اینکه جویبان، معاون سازمان صمت خراسان جنوبی در آبان ماه از توزیع روغن جامد در فروشگاه‌های اتکا خبر داده بود، اما باز هم حکایت کمبود‌ها همچنان پا بر جاست و در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد.

مسئولان معتقدند کمبود روغن جامد در سراسر کشور وجود داشته، اما به دلیل استفاده بیشتر مردم خراسان جنوبی از روغن، کمبود‌ها در این استان بیشتر به چشم می‌آید.

روغن‌هایی که به مردم نرسید

جویبان معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صمت خراسان جنوبی باز هم در ۲۵ دی ماه امسال  بیان کرد: روغن خوراکی به اندازه کافی به استان اختصاص پیدا کرده است.

او از توزیع روزانه بیش از ۱۵ تن روغن خوراکی در استان توزیع می‌شود، افزود: روغن جامد جذب شده در تمام شهرستان‌های استان در حال توزیع است.

جویبان بیان کرد: هیچ گونه نگرانی در بخش تأمین کالا در استان وجود ندارد و جذب، تأمین و توزیع اقلام اساسی به صورت مستمر در حال انجام است.


بیشتر بخوانید


این گفته‌ها درحالی است که بسیاری از شهروندان از تهیه روغن بی نصیب مانده و از کمبود این کالای اساسی گلایه‌مند هستند. بنا به گفته شهروندان این روز‌ها نه تنها صف‌هایی در برخی نقاط برای خرید روغن تشکیل می‌شود بلکه تخم مرغ هم با کارت ملی به فروش می‌رسد.

مسئولان در حالی از توزیع روغن خوراکی و جامد سخن می‌گویند که رئیس اتحادیه خوار و بار فروشی بیرجند هم از کمبود شدید روغن جامد و مایع خبر می‌دهد که این تناقض گویی‌ها خود جای بسی سوال است.

جست و جو‌های بی نتیجه شهروندان

یکی از شهروندان با اشاره به وضعیت روغن در بازار بیان کرد: برای خرید یک پنج کیلویی روغن جامد، کل شهر را رصد کردم، اما نه تنها از روغن جامد خوراکی خبری نبود بلکه تنها روغن مایع سرخ کردنی موجود بود.

غلامی با بیان اینکه روغن مایع غیر سرخ کردنی هم به سختی یافت می‌شود، افزود: قیمت‌های روغن در هر مغازه متفاوت است.

او اظهار کرد: قیمت هر پنج کیلویی روغن جامد در صورت یافتن، از ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

غلامی خواستار شفاف سازی قیمت‌ها شد و افزود: مسئولان مردم را از علت چرایی کمبود این کالای اساسی و تفاوت قیمت‌ها آگاه کنند.

او بیان کرد: از اواخر مردادماه امسال کمبود روغن جامد در بیرجند و استان احساس شد و گلایه‌های مردم هم به جایی نرسیده است.

صف‌های روغنی

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: این روز‌ها برای تهیه روغن جامد باید در برخی فروشگاه‌ها در صف قرار بگیریم.

 چوپانی که ساکن حاجی آباد است، ادامه داد: برای خرید روغن جامد به تک تک مغازه‌های حاجی آباد سر زدم، اما در تهیه این کالای اساسی موفق نشدم.

او خواستار نظارت مسئولان شد و افزود: اگر عده‌ای از مغازه داران احتکار نکنند، بازار دچار کمبود هیچ نوع کالایی نمی‌شود.

چوپانی با بیان اینکه برخی از افراد سودجو یک پنج کیلویی را با قیمت‌های ۹۰ هزار تومان می‌فروشند، گفت: در شرایطی که کرونا چرخ اقتصاد مردم را از کار انداخته، شایسته نیست که اینگونه مردم تحت فشار قرار گیرند.

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: روغن از ضروریات و کالای مهم زندگی بوده که باید به اندازه کافی در بازار عرضه شود.

مصطفایی با بیان اینکه متأسفانه هر روز شاهد کمبود یک کالا یا گرانی اجناس رو به رو هستیم، افزود: نظارت‌های دقیق و کارشناسی مسئولان می‌تواند مانع این افزایش‌ها و کمبود‌ها شود.

او با اشاره به کمبود روغن به ویژه روغن جامد در بازار بیان کرد: از مسئولان خواستاریم برای رفع مشکل کمبود و نوسان قیمت روغن چاره اندیشی کند.

مصطفایی بیان کرد: هر چند مردم به قصه کمبود کالا‌هایی مانند روغن، تخم مرغ و مرغ در خراسان جنوبی عادت کرده‌اند، اما باید راهکاری اساسی برای حل این دسته از مشکلات اندیشیده شود.

او با اینکه قشر مستضعف بیش از هر کسی از شرایط پیش رو متضرر می‌شوند، افزود: نباید در روز‌های تلخ کرونایی بیش از این مردم را با مشکل گلاویز کرد.

مصطفایی با بیان اینکه متأسفانه این روز‌ها تخم مرغ هم کمیاب شده است، گفت: در برخی نقاط هر ۹ عدد تخم مرغ به قیمت ۳۸ هزار تومان در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد.

گلایه مغازه داران

یکی از مغازه داران هم بیان کرد: روزانه افراد زیادی برای خرید روغن جامد خوراکی به مغازه مراجعه می‌کنند، اما دست خالی بر می‌گردند.

ارسلان با بیان اینکه از مدت‌ها پیش روغن جامد برای فروش نداشته‌ایم، گفت: مردم به اجبار از روغن‌های سرخ کردنی استفاده می‌کنند چراکه تهیه دیگر روغن‌ها دشوار شده است.

او خواستار توزیع روغن بین مغازه داران شد و اظهار کرد: مغازه داران هم از شرایط پیش رو به تنگ آمده و خواستار نظارت بیشتر بر بازار هستند.

ارسلان ادامه داد: برخی از مشتری‌ها معتقدند که ما روغن را در انبار احتکار کرده و به مردم عرضه نمی‌کنیم، اما باید بدانند که ما هم از جنس خودشان هستیم و نمی‌خواهیم مشکلی برای جامعه پیش بیاید.

او با بیان اینکه بنا به گفته مسئولان روغن در فزدشگاه‌های بزرگ و به صورت اینترنتی توزیع می‌شود، افزود: تمام شهروندان به فروشگاه‌های بزرگ دسترسی ندارند و نیاز است در کلی و جزئی فروشی‌ها هم توزیع شود.

روغن در حال توزیع است

 جویبان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: روغن خوراکی به اندازه کافی به استان اختصاص پیدا کرده است.

او با بیان اینکا ۱۸۵ تن روغن جامد جذب شده که در تمام شهرستان‌های استان در حال توزیع است، گفت: همشهریان در مرکز استان می‌توانند روغن جامد مورد نیاز را از فروشگاه‌های اینترنتی و واحد‌های صنفی منتخب در شمال شهر دریافت کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت ادامه داد: به خاطر رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از ایجاد صف و با توجه به تصمیم کمیسیون تنظیم بازار، این کالا‌ها اینترنتی عرضه می‌شود.

جویبان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۸۰ تن انواع روغن مایع در استان در حال توزیع است، افزود: این اقلام از طریق شرکت‌های پخش به صورت مویرگی در بین واحد‌های خرده فروشی انجام می‌شود تا کمبودی در استان احساس نشود.

بنا به گفته او مشکل کمبود روغن جامد مربوط به کل کشور بوده و تنها مربوط به خراسان جنوبی نمی‌شود.

کمبود شدید روغن جامد و مایع

شریف رئیس اتحادیه خوار و بار فروشی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر در روغن جامد و مایع به شدت کمبود داریم.

او با بیان اینکه اگر روغن به اندازه نیاز وارد شود، صف ایجاد نمی‌شود، گفت: دریافت کارت ملی برای فروش روغن اشتباه است چراکه خود باعث ایجاد صف می‌شود.

شریف بیان کرد: برخی از شرکت‌ها از دیگر شهر‌ها فروش کالای تحمیلی در کنار روغن را پیشنهاد می‌دهند که هنوز خریداری نکردیم.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان خراسان جنوبی عنوان کرد: از مسئولان استان به ویژه شخص استاندار درخواست داریم نسبت به تأمین و توزیع روغن خوراکی در استان اقدام کنند در غیر این صورت مشکلات عدیده‌ای گریبان ما را خواهد گرفت.

او با بیان اینکه به میزان نیاز روغن خوراکی در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا در آستانه سال نو که مصرف روغن خوراکی برخی مشاغل از جمله شیرینی فروشی‌ها افزایش می‌یابد نسبت به جذب روغن مورد نیاز استان اقدام شود چرا که با بالا رفتن میزان تقاضا قطعاً مشکلات فعلی دوچندان خواهد شد.

مردم از کمبود‌ها گلایه دارند و مسئولان از تخصیص این کالای اساسی به میزان نیاز صحبت می‌کنند. حال باید حلقه مفقوده بین این آشفته بازار را یافت که منشأ اصلی به کجا بر می‌گردد؟

آنچه مسلم است کلاف پر گره این قصه به نظارت‌ها بر می‌گردد. چراکه اگر نظارت‌هایی دقیق انجام شود، نه کالا‌هایی گران داده می‌شود و نه دستی برای خرید کوتاه می‌ماند.

منبع : مهر

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار