درمیان و زیرکوه در اولویت پوشش بیمه اجتماعی روستائیان

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اولویت شهرستان های مرزی درمیان و زیرکوه در پوشش طرح بیمه اجتماعی روستائیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، میرزائی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه‌ای تحت عنوان بررسی مسائل اقتصادی و اشتغال درمیان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: اولین کارکرد این سفر‌ها تقدیر از همکارانی است که از مرکز فاصله دارند به‌ویژه شهرستان‌هایی نظیر زیرکوه و درمیان که در مرز شرقی قرار گرفته‌اند و به‌ عنوان حافظ امنیت ایران عزیز شناخته می‌شوند.

او افزود: جای خرسندی است که کشت زرشک، زعفران و پسته و پرورش دام در شهرستان درمیان با قوت ادامه دارد ولی متأسفانه بعضی از مناطق از این نوع فعالیت‌ها هم محروم مانده‌اند که این اتفاقی ناراحت‌کننده است.

میرزائی تصریح کرد: خوشبختانه طبق تمام گزارش‌هایی که وجود دارد نرخ بیکاری در خراسان جنوبی و بسیاری از شهرستان‌های استان به‌طور نسبی کمتر از میانگین کشوری است.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: البته این اتفاق صرفاً دستاورد اقدامات ما نیست، بخشی از آن نتیجه مهاجرت است و  برخی افراد هم پس از سرخوردگی، خانه‌نشین و از بازار کار خارج شده‌اند.

او ادامه داد: نباید به نرخ پایین بیکاری دل بست، چرا که در کنار آن نرخ مشارکت اقتصادی چندان مطلوب نیست و اتفاق نگران‌کننده‌ای است و این آمار نشان می‌دهد جمعیت بازار کار به‌طور نسبی از سطح ملی پایین‌تر است.

میرزائی بیان کرد: آمار نشان می‌دهد ۷۲ درصد جمعیت این شهرستان روستانشین و ۲۸ درصد شهرنشین هستند اما باید توجه داشت که شهر‌ها هم بافت روستایی دارند و به‌ نوعی روستا - شهر به حساب می‌آیند.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وزارت تعاون باید در دو حوزه تأمین اشتغال روستایی از محل منابع تسهیلات پایدار اشتغال روستایی و بیمه روستائیان طرح‌های جدی و جدیدی را به اجرا بگذارد.

او با اشاره به غلبه جمعیتی اهل تسنن بر شیعیان این شهرستان تأکید کرد: ممکن است اهل تسنن استقبالی از تسهیلات بانکی نشان ندهند به همین دلیل از جامعهٔ روحانیت اهل تسنن درمیان درخواست می‌شود که مردم را برای دریافت این تسهیلات ترغیب کنند زیرا این منابع پس‌اندازی برای آیندهٔ مردم است.


بیشتر بخوانید


میرزائی اظهار کرد: تلاش ما این است که از طرح پوشش بیمه اجتماعی روستاییان که دولت امسال آن را به اجرا گذاشته حداکثر پوشش را در دو شهرستان مرزی زیرکوه و درمیان ایجاد کنیم.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بعضی از بنگاه‌های فعال و نیمه‌فعال شهرستان می‌توانند از این نوع بیمه استفاده کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به پوشش بیمه قالیبافان اشاره کرد.

او ادامه داد: دولت هرساله منابع پوشش بیمه قالیبافان را در بودجه لحاظ می‌کند و به همین دلیل، گسترش منابع بیمه تأمین اجتماعی قالیبافان وجود ندارد، اما می‌توان طرح بیمه اجتماعی روستاییان را جایگزین آن کرد.

بخشی فرماندار شهرستان درمیان نیز با اشاره به نیاز‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف گفت: ۲۰۰ واحد مرغداری فعال در این شهرستان وجود دارد که با راه اندازی کشتارگاه دام و طیور در این منطقه که نیازمند تسهیلات است، ۵۰ نفر مشغول به کار می شوند.

او افزود: شهرستان درمیان بالاترین میزان تولد را در استان دارد اما به دلیل مشکلات اشتغال با کاهش جمعیت و مهاجرت به شهر مواجه است.

بخشی تصریح کرد: اگر در حوزه معادن با توجه به اینکه این شهرستان دارای معادن سنگ است، سرمایه گذاری پیدا شود در این زمینه هم اشتغال ایجاد می شود و هم برای رونق این منطقه مفید خواهد بود.

نبود درمانگاه تأمین اجتماعی و تبدیل نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اداره از دیگر خواسته‌های فرماندار درمیان در این جلسه بود.

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار