در نامه‌ای به وزیر اقتصاد مطرح شد؛

سؤال بورسی میرسلیم از وزیر اقتصاد/ بازار بورس به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است

نماینده تهران در پارلمان با انتقاد از وضعیت بورس کشور به وزیر اقتصاد نامه نوشت.

سؤال بورسی میرسلیم از وزیر اقتصاد/ بازار بورس به وضعیت اسفناکی مبتلا شده استبه گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه  سیاسی باشگاه  خبرنگاران  جوان، سید مصطفی آقا میرسلیم نماینده تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی از عملکرد متولیان و تصمیم گیران و سیاست‌گذاران بورس کشور انتقاد کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر فرهاد دژپسند

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

با سلام.

بازار سهام (بورس) به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است و علی رغم وعده‌های متعدد مسئولان و متولیان امر، به صورت روزافزون با افت شاخص و از دست دادن ارزش رو به رو بوده و موجب خسران عظیم مادی و معنوی در سطح ملی شده است.

در خصوص نوع عملکرد متولیان و تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده در بورس و همچنین مقدار تأثیر اقدامات ضعیف و بعضا معکوس مدیران بورس در تشدید روند نزولی بازار سؤالات و شبهاتی مطرح گردیده است که نیاز به شفاف سازی و پاسخگویی از طرف وزیر محترم اقتصاد و دارایی به عنوان متولی اصلی سازمان بورس دارد:

۱- چرا راهکار‌های مفیدی مانند عملیات بازارگردانی که یکی از پرسودترین بخش‌های بازار‌های جهانی بورس است و باعث ثبات بازار و کاهش خطر سقوط می‌گردد با ارائه شیوه‌ها و دستورعمل‌های اشتباه به عملیاتی ضررده تبدیل شده که بالاجبار و به صورت حداقلی در حال اجراست، و چرا در اصلاح آیین نامه‌ها و ضوابط برای رونق و سودآوری آن تعلل می‌شود؟

۲- چرا در افزایش مقدار بازارگردان‌ها که عامل ثبات بازار و جذب نقدینگی اند تعلل می‌شود؟

۳- چرا در گسترش انتشار اوراق تبعی که عملیاتی بسیار مفید برای کاهش خطرپذیری بازار است تعلل شده و به صورت قطره چکانی در حال اجراست؟

۴- چرا با عدم رعایت اصول عرضه و تقاضا در زمان افت بازار با فشار در عرضه‌های اول و صندوق‌ها و همچنین افزایش شناورسازی سهام شرکت‌های بورسی موجبات ریزش هرچه بیشتر بازار بوجود آمده است؟

۵- چرا با اتخاذ تصمیم تحدید دامنه نوسان که قبلا نیز سابقۀ اجرای ناموفق داشته (در زمان مدیریت آقای عبده) باعث ایجاد صف‌های خرید و فروش و افزایش بار معاملات و در نتیجه کندی سامانه شده و این تجربه ناموفق دوباره تکرار گردیده است؟

۶- چرا متولیان بورس با کاهش مقدار تخصیص اعتبار مشتریان حقوقی در زمان نزول بازار باعث کاهش تقاضا شده و خطرپذیری بازار را به سمت حقیقی‌ها منتقل کرده است؟

۷- چرا اصلاح حجم مبنا که تصمیم درستی بوده و در دورۀ مدیریت قبل اتخاذ گردیده هنوز مشکلاتی دارد و در اصلاح آیین نامه‌ها تعلل شده است؟

۸- چرا با اتخاذ روند اشتباه و اجباری باعث زیان دهی صندوق‌های با درآمد ثابت شده و این بخش بسیار مفید بازار را درگیر مشکلات عدیده کرده است؟

۹- چرا سازمان بورس در برخورد با فعالیت‌های مشکوک، غیر قابل توجیه و تخریب کننده ثبات و جو روانی بازار از جمله افزایش غیر معقول ارزش بعضی شرکت‌ها مانند بیمۀ پاسارگاد و همچنین عدم عرضۀ سهام بعضی شرکت‌ها در اوج تقاضای بازار مانند شرکت پارس الکتریک تعلل نموده و می‌نماید؟

۱۰- چرا سازمان بورس نسبت به برخورد با فعالیت‌های مضر و مخرب صندوق‌های تثبیت و توسعۀ بازار تعلل ورزیده و در مورد شفاف سازی نحوه عمکرد و انتشار صورت‌های مالی از جمله ترازنامه و سود و زیان آن‌ها اقدامی ننموده است؟

با تشکر

سید مصطفی میرسلیم

نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، وزیر اقتصاد ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
تا وقتی که دامنه نوسان محدود و جلوی سود سهامدار گرفته شده امکان رشد وجود ندارد حقیقت اینه اگر سهامدار فعلی سود خوبی ببره هم سرمایه فعلی رو نگه میداره هم میره و سرمایه جدید میاره که باعث رونق بیشتر بورس !!! ولی با این وضعیت وقتی سهامدار فعلی تا 50 % درصد تو ضرر و حتی امکان برگشت اصل سرمایه رو هم نداره فکر کردن به رشد سهام بیشتر یک رویاشت !!!
لااقل بورس میتونه اگر نمیخواد دامنه نوسان رو آزاد کنه برای سهامی که توزیان هستند آزاد کنه و اجازه بده زیان این سهام برگرده در اینصورت سهامداران متضرر به موندن و افزایش سرمایه مجدد در بورس امیدوار میشه ! و رشد بورس از سر گرفته میشه !!! در غیر اینصورت وضع همین که هست !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
بورس به ابزار تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 تبدیل شده که هر جناحی میخواهد آنرا بنام خود مصادره نماید اما با خرابکاری و سنگ اندازی جناح مقابل شکست میخورد و در این میان بیچاره مردم که دار و ندارشان را از دست دادند
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۳:۵۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
نزدیک انتخابات شد اینا دوباره سرو کله شون پیدا شد و ایراد گرفتن از این و اون که بگن مثلا ما خوبیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
احسنت سوالات خوب و بجایی است
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۵۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
جواب شما را من میدهم
جناب میر سلیم کارهایی که انجام شده مو به مو سیاستهای دولت بوده و وزیر از دستورات دولت اصلاحات پیروی نموده و هدف همین وضعیت بوده که میبینید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۴۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
اه ونفرین همه کسانی که تو بورس سرمایه گزاری کردن در تمام شبانه روز پشت سر مقصزانه خدا لعنتشان کنه هر کس به مردم ضرر زد اب خوش از گلوشون پایین نمیره چون میشنوم چقدر مردم مقصران رو نفرین میکنند از اه ملت بترسید حق الناسه اه مظلوم اثر کند شب نکند سحر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
فقط دست در جیب ملت نبرده بودید که اونم انجام دادین. واقعا که دستمریزاد
Germany
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام جناب میرسلیم ،اوراق تبعی را با تصویب یک ماده ،به نفع خود و به ضرر مردم خیلی جزیی ارایه کردند اون هم با شرایط خاص،اگه کسی اوراق نتونه در همان روز برابر سازی کنه ،پولش میسوزه ،این چه حمایتی از سهامدارانه ،ویا کسی که سهم پایه ندارداوراق تبعی به چه دردشان میخورد پول مردم چرا بر نمی گردانند،یعنی کسانی که نتوانستند اوراق را با سهم برابر سازی کنند ،تکلیف چیست باید پولشون بسوزد خواهشاً رسیدگی فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
خشت‌اوِل.تانهدمعمآرکج‌تاسریامی‌رودیوارکج‌کارشناسان‌مکفتن‌سهام‌‌عدالت‌ رانفرشیدحال‌ببیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
اگه مردم به جای حسن روحانی به آقای میر سلیم رای میدادن وضعشون الان خیلی بهتر از حالا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
به نظر این طرف با این حرفها دنبال بدتر کردن اوضاع است. می گوید چرا بیشتر از این بورس را به مردم نمی فروشید و این کار چرا متوقف شده است؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
جنگ زرگري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
آقای میر سلیم کدام بازار ها اسفناک نیست آقای میر سلیم آیا بازار مسکن خودرو ارز پول ملی تورم گرانی های ناحق تورم پنچاه درصد فساد سوداگری کدام دستگاه پاسخگو است دولت رها کرد مجلس شعار قوقضایه همه مسولین دستشان تو یک کاسه مصرف کننده رهاشده تا که این بی عدالتیه
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۲۱:۴۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
احسنت احسنت
این حرفهای دل مردم بی یاوری هست که تمام دار و ندار خود را در اثر تشویق های فریبکارانه دولتمردان در بورس از دست دادند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شهرفرنگ
۲۱:۴۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
اقتصاد مقاومتی با نگهداری طلا و دلار و خانه و زمین و ماشین ایجاد نمی شود ، این کارها چه سودی برای اقتصاد جامعه دارد ، نقدینگی در تمام کشورهای پیشرفته قسمت بزرگ آن بورس است و این بازار یک ابزار بسیار مهم در هر دولت است برای تقویت مالی به صنعت و کشاورزی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
بجای استیضاح ایشون بهش تازه نوشتین خنده داره مازندگیمون توبورس ب فنارفت
Iran (Islamic Republic of)
آدرین
۲۱:۲۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
بدبخت شدیم سرمایمون رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
بورس باعث نابودشدن سرمایه مردم شدمی شود وخواهدشد ولی می تواندکسری بودجه را تامین کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
من در اواخر مردادماه امسال ۳۰۰ میلیون تو سود بودم و خیلی از کارشناسان و مسئولین تاکید کردن که سهامداری کنید و من میتونستم بفروشم ولی نفروختم و موندم الان نه تنها اون ۳۰۰ میلیون سودم که از دست دادم ۷۰ میلیون هم از پول اصلی خودم رفتم تو ضرر چرا آخه یه کاری میکنن که اعتماد مردم نسبت به بورس ضعیف بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
هرچی بورس سود ها رو افزایش بده و مردم متضرر در بوروس رو باسبز کردن درصدها شاد کنه قطع به یقین هزینه این سودها از جیب من وامثال من که هیچ سرمایه گذاری در بورس نداریم چون اصلا پولشو نداشتیم که تو بورس بریم پرداخت خواهد شد دولت از کجا میخواد ضرر مردم رو پرداخت کنه حالا اون آقا یا خانمی که در بورس خوشحاله که پالایش داره روزی10درصد سبز میشه من بدبخت تنم باید بلرزه که این سود رو دولت ارجیب مردم بدبخت ور داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
آقای میرسلیم ما زودتر متوجه وضع اسفناک شدیم ولی کسی نامه مارو نمی خونه.تقریبا 5سال پیش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
باز انتخابات شد...
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۲۰:۰۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
چرا به فساد مسئولان بورس و دولت اشاره نکردید؟!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۰۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
اولش بانک غیر مجاز زدن که پولهای مردم را بکشن بالا // دیدن خیلی ضایحه ابروشون تو دنیا رفت // بعدش دیدن بهترین چیز برا اینکه پولهای مردم را بسونن (بورسه )// کسی اگه ضرر کرد حرفی هم نمیتونه بزنه //بهش میگن اگه سود میکردی به کسی چیزی نمیدادی // حالا که ضرر کردی صدات در اومد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
ببین کار به کجا رسیده !؟؟
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۹:۴۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
خشت اول چون نهدمعمارکج تاثریامیروددیوارکج
اقتصادایران ازپایه خرابه خرابه خراب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
احسنت
سوال درمورد معاملات الگوریتمی راهم اضافه فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۳۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
سرمایه مردم مظلومو با تبلیغات کشوندن تو بورس نابود کردن.. الانم عین خیالشونم نیست. تازه دارن از هم سوال میپرسن...
آخرین اخبار