افزایش ۲۶ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان اردبیل

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: در ۱۰ ماه امسال کشف انواع مخدر در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سرهنگ محمد خیرخواه بشر، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: در ۱۰ ماه امسال در مجموع ۲ تن و ۱۰۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل کشف شده که ۷۰ درصد آن‌ها از نوع سنتی و ۳۰ درصد نیز صنعتی است.

او با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر با گزارش‌های مردمی و ۱۰ درصد آن نیز به صورت انتظامی کشف می‌شود، خواستار همکاری بیش از پیش مردم با پلیس مبارزه با مواد مخدر استان شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل اظهارکرد: در سال‌های اخیر در کشور مصرف مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی روبه افزایش است به طوری که بیش از ۵۰ درصد معتادان کشور مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند.

سرهنگ خیرخواه بشر بیان کرد: در استان اردبیل هم با اینکه استفاده از مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی رو به افزایش است، اما همچنان معتادان ۷۰ درصد مواد مخدر سنتی مثل تریاک و حشیش و ۳۰ درصد مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می‌کنند که زنگ خطر جدی است.

او با اشاره به دستگیری پنج هزار و ۹۹۶ قاچاقچی مواد مخدر، حمل کننده، توزیع کننده، نگهدارنده و معتاد در ۱۰ ماه امسال در استان اردبیل اضافه کرد: در این مدت ۲۵ باند قاچاق و توزیع کننده مواد مخدر متلاشی، ۲۴۸ دستگاه انواع خودرو توقیف، ۹ قبضه سلاح جنگی و شکاری کشف و ضبط و پنج هزار و ۷۱۴ پرونده در رابطه با مواد مخدر در استان تشکیل شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با بیان اینکه پلیس در استان در طول سال طرح‌های متنوعی برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اجرا می‌کند، ادامه داد: در ۱۰ ماه سال جاری پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل ۵۹ مورد طرح مقابله با کشت شاهدانه، ۱۹۵ فقره طرح تشدید برخورد با خرده فروشان، ۳۱۱ مورد طرح کنترل محور‌های مواصلاتی، ۲۱۳ مورد طرح پاکسازی اطراف مراکز آموزشی، ۹۴۸ مورد طرح پاکسازی نقاط آلوده و ۴۵ فقره طرح ارتقای امنیت اجتماعی در نقاط مختلف استان اجرا کرده است.

خیرخواه بشر برگزاری ۱۶ کلاس آموزشی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای اقشار مختلف مردم، بارگذاری بیش از ۲۵ فقره مطالب آموزشی در اپلیکیشن آموزش همگانی پلیس، بارگذاری بیش از ۵۰ مورد مطالب در فضای مجازی، نصب ۷۵ متر مربع بنر آموزشی در معرض دید مردم در مکان‌های عمومی، برگزاری ۶ نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد و توزیع بیش از ۲۵ هزار بروشور پیشگیری از اعتیاد را از دیگر اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل در این مدت عنوان کرد.

او با تقدیر از همکاری مردم با پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: در این مدت هزار و ۶۵۳ بار مردم از طریق تلفن‌های ۱۱۰ و ۱۳۰ به پلیس در رابطه با مواد مخدر و فعالیت قاچاقچیان گزارش دادند که منجر به کشف ۲۱۴ کیلوگرم انواع مخدر شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل جمع آوری معتادان متجاهر، تلاش برای ارتباط بیش از پیش با هموطنان و دریافت گزارش‌های مردمی و ارائه مشاوره رایگان در مرکز مشاوره تخصصی پلیس را از اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر استان ذکر کرد و افزود: مرکز مشاوره تخصصی پلیس راهاندازی شده و تاکنون علاوه بر برگزاری چهار جلسه مشاوره گروهی به ۲۲۰ نفر از معتادان و مردم خدمات مشاور‌های ارائه شده است.

سرهنگ خیرخواه بشر نقش خانواده و والدین را در گرفتار نشدن جوانان در دام اعتیاد بسیار مهم دانست و افزود: باید مضرات استفاده از مواد مخدر برای جوانان به صورت منطقی و دوستانه گفته شود و الگو‌های خوبی برای آن‌ها معرفی گردد.

استان اردبیل در مقایسه با دیگر مناطق کشور از نظر شیوع اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در وضعیت سفید قرار دارد. آمار دقیق معتادان در استان مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود سه درصد جمعیت استان به نوعی با مشکلات مواد مخدر درگیر باشند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.