‎تخت روانچی در یادداشتی برای نیویورک تایمز؛

اکنون که بایدن در کاخ سفید است، باید به وعده‌های خود عمل کند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: اگر دولت آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، احتمال تعامل در توافق هسته‌ای از بین می‌رود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز انتخاب‌های دولت بایدن در بازگشت به برجام را تبیین کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«همزمان با طلوع خورشید در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ و پس از گفت‌وگو‌های فشرده و طولانی دیپلماتیک، جزئیات نهایی برنامه جامع اقدام مشترک - معروف به برجام یا "توافق هسته‌ای ایران" - نهایی شد. همه طرف‌های توافق امیدوار بودند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور من در توئیتر خود نوشت: " توافق هسته‌ای با ایران یک سقف نیست، بلکه یک پایه محکم است. اکنون باید شروع به ساختن آن کنیم."

‎این توافق در سراسر جهان به عنوان توافقی در نظر گرفته شد که می‌تواند پویایی خاورمیانه تغییر دهد. ایران به سهم خود تقریباً سه سال و نیم از زمان اجرای توافق در ژانویه ۲۰۱۶ به تمام تعهدات خود عمل کرد. با این حال، ایالات متحده از ابتدا کم‌تر قابل اعتماد نشان داد. حتی در ماه‌های آخر دولت اوباما، آمریکا به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، یک طرفِ پایبند نبود.

پس از آن دونالد ترامپ آمد. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده "برچیدن" توافق نامه را داده بود. پیروزی انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ پویایی‌های خاورمیانه را خراب‌تر کرد. بنیامین نتانیاهو و دیگر رهبران منطقه امید‌های خود را برای آزار و به حاشیه بردن ایران دوباره تجدید کردند. سپس، در ماه مه ۲۰۱۸، دولت آقای ترامپ ایالات متحده را از توافق خارج کرد. (با این وجود ایران، به درخواست سایر مشارکت کنندگان در توافق، به مدت یک سال کامل به پایبندی خود به محدودیت‌های اصلی برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود ادامه داد)

علاوه بر خروج از توافق، دولت ترامپ بار‌ها منطقه را به آستانه یک جنگ فاجعه بار کشاند. ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد نظامی ایران، در ژانویه ۲۰۲۰ از مهم ترین این تحریکات بود که به آن ترور دانشمند برجسته ما، محسن فخری زاده، در ماه نوامبر اضافه شد.

با وجود این تحریکات و تخیلات برخی از مقامات دولت ترامپ برای تغییر رژیم در ایران، منطقه به فاجعه و آتش افروزی سراسری مواجه نشد. یک دلیل عمده اش تداوم درایت و شکیبایی ایران بود.

در طول سال‌های دولت ترامپ، حزب دموکرات و به ویژه جو بایدن منتقد سیاست‌های جنگ طلبانه ترامپ بوده اند. در موارد مختلف - از جمله در مقاله‌ای که در ماه سپتامبر در وب سایت سی ان ان منتشر شد - آقای بایدن خواستار بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای شده است. مهم‌تر اینکه، او متعهد شده است سیاست‌های دولت ترامپ را که باعث افزایش تنش در منطقه شده است، تغییر دهد. ایران از کاهش تنش در همسایگی اش استقبال خواهد کرد.

اکنون که آقای بایدن در کاخ سفید است، می‌بایست این قول‌ها را عملی کند.

ایالات متحده باید بلافاصله به تبعیت از تعهدات خود در توافق هسته ای، که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد جزو حقوق بین الملل محسوب می‌شود، بازگردد. با این اقدام دولت بایدن، کشور به مسیر پایبندی به تعهداتش باز می‌گردد. دولت جدید همچنین باید بصورت فوری تحریم‌های جدیدی را که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده لغو کند. این نشان دهنده تعهد دولت جدید برای بازسازی اعتبار جهانی متلاشی شده ایالات متحده است.

ایران به نوبه خود، در موارد متعددی اعلام کرده که آماده است تا به محدودیت‌های اولیه توافق شده در برجام بازگردد و با سرعت قدم‌هایی را که برداشته است بازگرداند، به شرطی که کلیه تحریم‌های اعمال یا اعمال مجدد شده توسط دولت ترامپ پس از خروج غیرقانونی از توافق هسته‌ای لغو گردد.

هر گونه تردید یا اجرای ناقص تعهدات ایالات متحده آنچه را که آقای بایدن قول داده است را زیر سوال می‌برد. همچنین این امر به عنوان عدم صداقت از سوی دولت جدید تفسیر خواهد شد و ابزار لازم را برای مخالفان توافق هسته‌ای فراهم می‌کند تا در مسیر دیپلماسی خرابکاری کنند.

سیاست آقای بایدن در قبال ایران ممکن است در دو جهت مخالف پیش رود: وی ممکن است تحریم‌های ایران را که نقض توافق هسته‌ای است و توسط جامعه بین المللی رد شده است، حفظ کند - اقدامی که به معنای ادامه سیاست بی سرانجام "فشار حداکثری " دولت ترامپ است. یا می‌تواند به سرعت به گزینه انجام تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای و قولی که قبلا داده است، بازگردد.

این توافق نامه به طور خاص برای پرداختن به موضوع هسته‌ای و نه چیز دیگری طراحی شده است. سایر عناصر روابط ایران و ایالات متحده هیچ ارتباطی با این توافق نامه ندارند و نمی‌توانند با آن در هم آمیخته شوند. با این حال اگر این توافق بطور کامل اجرایی شود، هنوز هم می‌تواند مبنایی برای احترام و درک متقابل باشد که به نفع همه طرف‌هاست. اما آقای بایدن و دولت وی باید بدانند که هر گونه تاخیر در لغو تحریم‌ها به عنوان نشانه‌ای از ادامه خصومت با مردم ایران تلقی می‌شود.

ایرانیان از محاصره ناعادلانه اقتصاد ما رنج می‌برند و مسئولیت این رنج‌ها کاملاً بر دوش دولت ایالات متحده است. مردم ایران نسبت به ادامه مجازات جمعی خود بی تفاوت نخواهند بود. در حقیقت، نمایندگان آن‌ها در مجلس ماه گذشته قانونی را تصویب کردند که دولت را موظف می‌کند اگر تحریم‌ها لغو نشود، اقداماتی از قبیل افزایش سطح غنی سازی اورانیوم را انجام دهد.

پنجره در حال بسته شدن است. اگر دولت جدید به تعهدات خود عمل نکند و تحریم‌ها را در زمان کوتاهی لغو نکند، احتمال تعامل در توافق هسته‌ای را از بین می‌برد. اما لغو کامل و صادقانه تحریم ها، جو جدیدی ایجاد خواهد کرد که به کاهش تنش‌ها در منطقه و فراتر از آن کمک می‌کند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
بنفع امریکا و کل دنیا است که از راه مذاکره مشکلات خیالی و توهمی شون را حل و فصل کنتد
دوران دشمن تراشی و از قبل اش نون و ابی خوردن تمام شده
دیگه نمیشه با کمک رسانه هایشان روز را شب و شب را روز جا بزنند
باید سر عقل ایند و قبول کنند
دنیا ....چند ....قطبی ....شده
و چند قدرت بزرگ در دنیا بوجود امده که در حال رقابت هستند
باید بوجود این قدرت های تازه ظهور اعتراف کنند
بنفع خودشان و دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
غیرت
۰۰:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
بشینید تا عمل کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
کاری خواهیم کرد که بایدن جرات برداشتن تحریم ها را نداشته باشد
Netherlands
مهدی
۲۳:۵۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مثل اینکه شما همه مشکل دارید. رفع مشکلات ایران ربطی به اینکه کی رئیس جمهور آمریکا بشه نداره. خدایا آخر و عاقبت مملکت رو خیر کن با این همه نابغه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حتما بشینید منتظر تا زیر پاهاتون علف سبز بشه . کی دشمن شناس میشید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
اینها باز چشم به امریکا دوخته اند مطمین باشید امریکا هیچوقت برجام را بطور کامل اجرا نخواهد کرد بلکه دنبال محدود کردن موشکی و منطقه ای ایران خواهد بود.
Canada
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
تنها راه نجات تمام کشورها
قطع کردن دست دزدان .اختلاسگران .احتکارگران .گرانفروشان .کم فروشان .زد وبند و پارتی بازی که همه این خلاف ها عدم شفاف سازیست
همه پشت این نقاب قایم شده اند
Iran (Islamic Republic of)
اهل تبریز
۲۳:۳۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مسئولین کوتاه نیایند . برجک شون را نشانه گرفته ایم . دارند نازداری می کنند . اینکه : اول ایران به تعهدات برگردد ، بعد ما . اصلا هاااااا . اصلا . غلط می کنند .با التماس هم برخواهند گشت . صبر کنید می بینید . آنها از ما عجله ببینند ناز خواهند کرد .ما ملت اینهمه صبر و محرومیت اقتصادی کشیده ایم ، مدتی هم صبر می کنیم . تیرشان به سنگ خورده بدجوری هم خورده . منِ غیر سیاسی می فهمم شما دولت چطور ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حتما !! نه اینکه بایدن آبدارچی وزارت امور خارجه اس پس به امر شما سینی چای رو که گذاشت رو میز ، کلید ورود به برجام رو میزنه و یهو لامپ برجام روشن میشه !!
ولمون کن ، مسئول ایرانی وعده میده سر حرفش نیست این بابا که تو ینگه دنیا داره به همه سروری میکنه بیاد به شما گوش بده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
اگر به امید شام همسایه بنشینی ،شب باید گرسنه بخوابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حالا اون نشسته اونجا که این حرفهای شما رو بخواند؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مثل بعضی ها که به تمام وعده هاش عمل کرد
Iran (Islamic Republic of)
میلاد67
۲۳:۱۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
دلت خوشه ها
رئیس جمهور خودمون کلی قبل از ریاست جمهوری وعده داد عمل نکرد تو از یه آمریکایی تروریست توقع داری به وعده هایش عمل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
یه جوری آقایان مسئول در داخل تهدید میکنن که انگار آمریکا در تحریم بسر میبره مردم را اینقدر عذاب ندهین بروین سازش کنین با دنیا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام
اگه میتونید اسراییل رو ب رسمیت بپذیرید برایه مذاکره برید سمت آمریکا و گر نه به هیچ توافق و مذاکره ای که با امریکا برسیم با هر رییس جمهوری فاقد اعتبار هست...
بازم اگه قراره مذاکره ای باشه باید اونا باشن که میان جلو...
با اقتدار به تولید ۲۰ درصد ادامه بدیم...
با آرزو موفقیت برای ایران با عزت...
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۲۲:۴۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
تا کی باید با احتمالات زندگی کنیم یکبار برای همیشه شرشون کم کنیم چقدر باید چشم به دست و دهن گشاد و کثیف اون اجنبی ها داشته باشید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
اکنون که رئیس جمهورمون در کاخ نیاوران هست باید به وعده های خود عمل کند
1.اقتصاد 100 روزه
2
3
4
5
6
7
و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
یعنی واقعا شما هنوز امید دارید که آمریکا شاید به وعده هایش عمل کنه!!!
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
پس کی این چند ماه تموم میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
اقتصاد و وضعیت فعلی کشور ما شاید یک درصدش مربوط به آمریکا و دولتش باشه 99 درصدش مربوط به بی کفایتی مدیران هست که فقط دنبال رانت و ... هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حتما بایدن به دستور شماها گوش می کنه چقدر مردم مسئولین دل خوش به رفتن ترامپ و اومدن بایدن بودن ... خخخخخ ... ملت ایران شریف و مسئولین به ظاهر فهمیده چرا نمی فهمید بایدن و ترامپ هر دو یکی هستن فقط استایل قیافه لهجه حرف زدنشون عوض شده کارهایی ترامپ کرد از ایده و تصمیم شخصیش نبوده سیاست گزاران اصلی سیاست خارجی و پشت پرده آمریکا که هیچ تو رسانه ها نشون داده نمیشن دستورات را برای رئیس جمهورشون لیست کردن باید پیاده بکنن بایدن اومد چیزی عوض نمیشه مطمئن باشید با این مسئولین بی خیال ما قیمت ارز میره و قیمت کالاهای اساسی به مرز انفجار میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
هنوزم بعضیا نفهمیدن که با دشمن نمیشه مذاکر کرد.خصوصا دشمنی که با هستیت و وجودت مشکل داره.
اما کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
بشین تا عمل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
امریکا رو میشه بالاخره یک کاریش کرد،مشکل از داخل هست که معلوم نیست کی چکاره هست؟آقای تخت روانچی این حرف شخص شماست،یا نظر تصمیم گیر نظام؟امریکا نظر شخصی تک تک مسئولان ما را می داند،ولی روی حرف کی حساب باز کند؟عمل آمریکا تا کنون برایند حسابی است که روی نظر طرف ایرانی باز کرده،برایند تغییری نمی کند اگر یک بردارکه نظر ایران است و بردار دیگر که نظر جامعه جهانی تغییری نکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
ای دنیا تا کی از دست این مسئولان راحت بشویم.باز هم وعده های بی خود.باز هم یک وعده بی خود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
آقای عزیز اجازه بده من برسم کاخ سفید کمی با فضای اینجا و اتاقهای اینجا آشنا بشم چشم میاییم برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مسئول خودمون به وعده های خودش عمل نکرد
چه انتظاری از بایدن داری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
بایدن همون امریکاست تسمیم یابایدنباید ماراگوش نمیدهد حرف حرفه خودشون مثل ما ،،،بایدتسمیم عالی گرفت یاجنگ یا حرف حساب بین طرفین ما ازجنگشم نمترسیم ازاین بدترکه سرمون نمیادوسلام دشمن دشمن ابدیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
بزرگترین ثروت انسان بدون شک عقل سلیم است . خدایا به همه ما عطا بفرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
اقای روانچی رییسجمهور امریکا در مورد ایران اگر اختیاری داشت همان اوباما جلو مخالفت کنگره و قدرتهای پشت پرده امریکا با توافق برجامرا میگرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
انقدر بدبخت نشدیم که شما دنبال توافق با آمریکا میگردین انشاالله دوره شماهم تمام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
چقدر در توهمات سیر می کنید که هنوز هم به آمریکا دل خوش کرده اید ناف آمریکا را با تحریم بریده اند آن وقت بیاید تحریم ها را بردارد؟؟ زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
باش تا صبح دولتت بدمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
دلت خوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مرگ بربایدن مرگ بربرجام باقاتلان سردار سلیمانی توافق ومذاکره ممنوع است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
Hoseinحالا
۱۹:۲۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حالا بایدن به تعهدات خود عمل کنه
کل تحریم ها برداشته بشه
فکر میکنید مسولین جیب خورجینی
کوتاه میاینند به فکر مردم بیچاره هستند
رحم دارند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۱۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حالا مسعولین ما به وعده هایشان عمل کردن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
آخه ۱ سال ۲ سال الان ۸ ساله شما هتوز نفهنیدید که نمیشه رو آمریکایی ها حساب کرد.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
حضرت آقا و مردم عزیز کشورم خوب میدوند که آمریکا و دار و دسته اش به هیچ یک حرفهاشون عمل نمیکند ولی چطور مسولین نمی‌فهمند حتما یک مسله ای هست که باید اطلاعات و قوه قضائیه وارد عمل بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
بایدن تا برجام ۲و۳ یعنی موشکی و حضور منطقه ای را تصویب نکند به شما قول میدم هیچ تحریمی برداشته نخواهد شد ، شاید برای فریب شما کمی از تحریمها را بردارد ولی همه تحریمها را لغو نخواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خود آقای روحانی هم وقتی برجام امضا شد صحبت از برجام های دیگر کرد منظور میدونست که هدف غرب چیه
باید غنی سازی اورانیوم از ۲۰ درصد هم بالاتر بره هر چی عقب بکشی میان جلوتر و جات رو پر می کنند.
آخرین اخبار