زنگ خطر از دست رفتن بازار‌های خارجی در حوزه خدمات فنی و مهندسی

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی اتاق بازرگانی مشهد گفت: نبود چاره‌جویی برای موانع داخلی باعث شده است تا ظرفیت‌های موجود در بازار‌های خارجی از دست بروند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن خندان دل رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد در کمیسیون خدمات فنی مهندسی گفت: مسائل اقتصادی حوزه خدمات فنی و مهندسی را تحت تاثیر قرار داده است چنان که شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ما در کشور عراق به چالش دچار شده اند. در افغانستان و ترکمنستان نیز شاهد از دست رفتن بازار‌ها و فرصت‌ها هستیم. همه این‌ها زنگ هشدار را برای این بخش و فعالان آن به صدا در می‌آورد.

او با انتقاد از ضعف سیاستگذاری‌هایی که عرصه‌های مختلف اقتصادی را متاثر از خود ساخته است  افزود: دنیای امروز عصر عقلانیت و خرد جمعی است، حال اگر به حوزه تولید و اشتغال داخلی تکیه کرده و عرصه خدمات فنی و مهندسی را به عنوان یکی از ابعاد سودآور و مبتنی بر علوم، فنون و تکنولوژی جدید مورد توجه قرار داده و بر روی آن سرمایه گذاری کنیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کرده و در جریان توسعه اقتصادی همگام با جهان باشیم.
 

بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در بخش خدمات فنی و مهندسی صنایع معدنی، بحث حامل‌های انرژی و انتقال فرآورده‌های معدنی بوده که به واسطه شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است و در واقع این مسائل سبب می‌شود تا به سرعت کشور‌های جدید جایگزین کشور ما در عرصه رقابت‌های جهانی شوند.

خندان دل بیان کرد: در حوزه خدمات فنی و مهندسی عرصه کشاورزی نیز با مشکل مواجه هستیم به طوری که تصمیمات ناکارآمدی که در این بخش اتخاذ شده خسارت‌هایی را در پی داشته است. در حال حاضر تولیدات کشاورزی ما متاثر از بهای سم و کود وارداتی بوده و تدوام وضع موجود نیز از عدم نظارت در این بخش نشات می‌گیرد.
 
در حال حاضر این کالا‌ها با ارقام بسیار نجومی به دست کشاورز می‌رسند و قیمت تمام شده محصول نهایی را افزایش می‌دهد. در سمت دیگر شاهد واردات بی رویه محصولات کشاورزی هستیم که حوزه اشتغال بخش کشاورزی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و بخش‌های فنی و مهندسی مرتبط نیز  از پی آن آسیب می‌بینند.

او تصریح کرد: متاسفانه در سایر بخش‌های خدمات فنی و مهندسی نیز علی رغم تمام شعار‌های عنوان شده و تاکید بخش خصوصی مبنی بر اینکه شیوع کرونا به عنوان شرایط فورس ماژور مورد لحاظ قرار بگیرد، این مسئله به سرانجام نرسید و بسیاری از پیمانکاران ما امروز تحت تاثیر تبعات ناشی این قضیه آسیب بسیار دیدند. همچنین شاهد هیچ گونه اتفاق تازه‌ای از جانب صندوق‌های ضمانتی و بیمه نبوده ایم.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: اشتغال در کشور ما به شدت آسیب دیده است چرا که از سرمایه گذاری تولیدی و صنعتی به سمت توجه به کالای سرمایه‌ای مانند ارز‌های کاغذی و دیجیتالی، بازار سکه، مسکوکات، بورس و فرابورس حرکت کرده ایم. این در حالی است که بورس می‌تواند به عنوان عامل مولد در حوزه صنعت و کارآفرینی مداخله کند، ولی شاهدیم که حتی اقتصاد بورسی ما نیز به یک اقتصاد غیرمولد تبدیل شده است.

خندان دل اظهار کرد: ارزش بازار سرمایه‌ای ما بیش از ۸ برابر رشد داشته در حالی که ارزش سرمایه گذاری در بخش صنعتی ما ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این مسئله حاکی از عمق فاجعه در عرصه اقتصادی است.

او افزود: ارزش دلاری تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده و این مسئله در تضاد با شعار‌های مسئولین مبنی بر بهبود اوضاع است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: امروز وظیفه کمیسیون خدمات فنی و مهندسی، در این دوران رکود تمامی بخش‌های خدماتی، صنعتی و حوزه کارآفرینی، انگیزه سازی است. در واقع باید نگرش سرمایه گذاری از حوزه کالا‌های سرمایه‌ای به حوزه کالا‌های تولیدی تغییر کند. تمام تلاش ما باید معطوف به آن باشد که در حوزه قوانین بیمه و مالیات که هیچ سنخیتی با شرایط موجود ندارد، بازنگری صورت بگیرد.

خندان دل با بیان اینکه متاسفانه اقتصاد ما در یک شعارزدگی باقی مانده است، بیان کرد: در سیستم‌های بانکی علی رغم تمامی شعار‌های عنوان شده، شاهد اتفاق تازه‌ای نبوده ایم و هنوز شاهد هستیم که بانک‌ها از ارائه یک نسخه قرارداد طفره می‌روند و بهره‌های سنگین دریافت می‌کنند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.