ثبت ۱.۴ میلیون هکتار از تالاب‌های کشور در کنوانسیون رامسر/۷۰ درصد تالاب‌های کشور احیا شده است

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت:از مساحت سه میلیون هکتاری تالاب های کشور ۱.۴ میلیون هکتار در کنوانسیون رامسر تالاب ها ثبت شده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه، احمد لاهیجان زاده  معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بارندگی‌های مطلوبی در ۲ سال آبی گذشته رخ داد که به احیای تالاب‌ها کمک کرد به گونه‌ای که بیش از ۷۰ درصد تالاب‌های کشور احیا شده است.

 لاهیجان زاده  افزود: از مساحت سه میلیون هکتاری تالاب‌های کشور ۱.۴ میلیون هکتار در کنوانسیون رامسر تالاب‌ها ثبت شده است که ۲۵ مجموعه تالابی را شامل می‌شود.

او بیان کرد: تعدادی از این تالاب‌ها منشا گرد و غبار هستند و اگر آب خود را از دست دهند به سرعت می‌توانند تبدیل به کانون گرد و غبار شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقداماتی که دولت برای حفاظت از تالاب‌ها آغاز کرده برگرفته از قانون مصوب مجلس بود، اظهار کرد: تکلیفی برعهده دولت در برنامه ششم گذاشته شده بود که باید ۲۰ درصد تالاب‌ها احیا می‌شد و مشکلات ناشی از گرد و غبارهم گریبان بسیاری از استان‌ها را در بر گرفته بود.

او با اشاره به اینکه دولت عزم بسیاری به خرج داد تا بتواند با این قضایا مقابله کند، افزود: طرح احیای دریاچه ارومیه یکی از کار‌های جمعی بود که در مقیاس ملی در حال اجراست و همزمان کار مقابله با گردو غبار با محوریت احیای تالاب‌ها را شروع کرد که بسیار تاثیر گذار بود.

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تمام انهار و رودخانه‌های منتهی به تالاب‌ها در این راستا لایروبی شده و هر ساله اعتباری برای استمرار لایروبی‌ها در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: کار دومی که صورت گرفت تعیین حق آبه تالاب‌ها بود که نزدیک به ۳۰ تالاب و رودخانه منتهی به تالاب به وزارت نیرو معرفی شد.

معاون دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سفر دو روزه خود به آذربایجان غربی از روند اجرایی طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه در جنوب استان و تصفیه خانه‌های ارومیه و محیط بانی رشکان که مرکز آینده پژوهی درآن احداث می‌شود بازدید کرد.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.